Honda: Va mai dura doi-trei ani pana vom vorbi despre o piata a hibridelor in Romania
Masahiro Ikeda, vicepresedintele Honda Trading Romania, spune ca pentru 2010 bugetul de promovare al marcii va creste fata de anul trecut datorita extinderii pe TV si online.
Preturile masinilor vor inregistra o crestere anul viitor, la
care se va adauga si taxa de poluare, elemente care vor afecta in
continuare vanzarile.
"Din luna ianuarie 2009 si pana in prezent nu a existat o taxa de
poluare, dar din 2010 aceasta va reveni pentru masinile Euro 4 si
motoare mai mici de 2,0 litri.
Atat datorita taxei de poluare, cat si revizuirii cursului de
schimb dintre euro si leu, preturile masinilor vor creste anul
viitor", a spus Masahiro Ikeda.
Daca vanzarile de hibride vor reveni pe crestere, va depinde de
piata, potrivit vicepresedintelui Honda Trading.
La nivelul anului trecut, la nivelul primelor 11 luni, Toyota
Prius, cel mai bine vandut hibrid de pe piata locala, a inregistrat
o scadere a vanzarilor de peste 73% fata de perioada similara a
anului anterior, la 17 unitati. In acelasi interval Honda Civic
Hybrid a scazut cu 33% de la 12 la 8 masini, la care se adauga cele
cinci modele Insight.
"Aceste modele au nevoie de timp deoarece oamenii trebuie sa
inteleaga masina. Spre exemplu, sunt multi care nu stiu diferenta
dintre un automobil hibrid si unul electric. Chiar si asa noi nu ne
asteptam la un volum de vanzari din partea modelelor hibride. Va
mai dura intre doi si trei ani pana cand vom discuta despre un
volum de vanzari din partea automobilelor hibride", a subliniat
Ikeda.
In conditiile in care pentru 2010 nu se estimeaza o crestere a
pietei auto, Honda Trading Romania isi majoreaza bugetul de
promovare, in conditiile in care si-a propus majorarea cotei de
piata la peste 0,7%.
Investitii in centre "3S"
"Pentru 2010 ne-am propus sa ne marim bugetul de publicitate in
comparatie cu anul trecut. Spre exemplu, de la infiintarea Honda
Trading in Romania, din iulie 2006, numai in 2009 am promovat marca
si la televizor, de trei ori, si vom continua si in 2010. Am ales
televiziunea deoarece are cea mai mare rata de audienta. In acelasi
timp, are si cel mai mare cost", a spus seful Honda Trading. Ikeda
a subliniat ca alaturi de televiziune, in 2010 va investi si in
promovarea marcii pe internet.
Aceeasi strategie de dezvoltare pe site-urile web a fost
implementata de Mazda incepand cu 2008. Atunci Cristian Rigu,
country manager Mazda pentru Romania, spunea ca dupa TV, cel mai
important mediu de promovare pentru marca japoneza este internetul,
datorita publicului-tinta.
In prezent Honda Trading are de piata locala o retea de 18 dealeri,
fata de 15 centre in 2007, primul an de activitate al
importatorului.
"Dintre acestia, zece deja si-au finalizat constructia unui centru
"3S" (care include showroom, service si depozit pentru componente -
n.red.). In urmatorii ani, toti cei 18 dealeri vor avea un astfel
de centru. Chiar daca economia si piata auto nu isi vor reveni in
urmatoarea perioada, prin intermediul acestor centre dorim sa
castigam cota de piata. In plus, acum investim mai mult in programe
de training" a declarat Masahiro Ikeda.
Dealerii Honda au fost conceputi ca partea de service sa asigure
venituri suficiente pentru ca activitatea de vanzari sa nu afecteze
dealerul respectiv.
Chiar si asa, in prezent investitiile in centrele "3S" nu vor se
vor amortiza in 2-3 ani, ci in cinci-sase, potrivit oficialului
Honda.
Discounturile de pana la 50% salveaza din
vanzari
In 2009, pe fondul scaderii vanzarilor de masini de pana la 60%,
dealerii auto, atat din segmentul marcilor premium, cat si al
marcilor de volum, au apelat la discounturi chiar si de 50% pentru
a reduce stocurile aflate la nivelul vanzarilor din 2008.
In acelasi timp, Honda, care in 2007, inainte ca importurile sa fie
preluate de catre Honda Trading de la Carpati Motor, oferea
discounturi importante, a oferit reduceri de cel mult 10-20% si
doar pentru anumite modele.
"Unul dintre elementele esentiale ale unui automobil premium il
reprezinta faptul ca isi pastreaza valoarea. Sunt multi clienti
care iau in calcul in momentul achizitiei si pretul care il va
primi atunci cand va dori sa vanda masina. Iar discounturile vor
micsora acest pret. Daca promovam discounturi masive, piata
second-hand va fi afectata din ce in ce mai mult", a spus Masahiro
Ikeda. El a subliniat ca in al doilea rand, discounturile puternice
pot afecta imaginea unei marci si de aceea reducerile nu sunt
promovate.
In primele 11 luni ale lui 2009 vanzarile Honda au inregistrat pe
piata locala o scadere de 63% comparativ cu perioada similara a
anului precedent, la 895 de masini, fata de un declin de 52% in
cazul autoturismelor de import.
In conditiile in care pentru piata auto locala se estimeaza si in
acest an un declin de 10-20%, Honda "pariaza" pe promovarea
"ecologica".
"Din estimarile noastre, daca promovam o masina ca fiind una
ecologica poate avea un impact ridicat asupra pietei. Clientii au
devenit mult mai atenti atunci cand vine vorba de reducerea
consumului de combustibil cand achizitioneaza un automobil nou", a
spus Ikeda.