Dacian Ciolos propune distributia de plati directe numai pentru terenul lucrat; Romania poate pierde 400 mil. euro
Distributia platilor directe la hectar si in functie de ceea ce
produce terenul respectiv si nu numai in functie de suprafata
acestuia, cum este in prezent, este cea mai importanta initiativa
pentru Romania pe care a anuntat-o la sfarsitul saptamanii trecute
Dacian Ciolos, care a fost votat dupa audieri in Parlamentul
European pentru pozitia de comisar european pentru
agricultura.
Dacian Ciolos a vorbit vineri la audieri despre echilibrarea
nivelului platilor directe, dar si despre o distributie a acestora
pe baze realiste, despre volatilitatea preturilor la produsele
agricole, despre dezvoltare rurala sau despre asigurarea nevoilor
locale de catre micii agricultori. Ciolos a fost aplaudat la
sfarsitul audierii, iar Financial Times i-a dat patru puncte din
cinci pentru prestanta sa.
Pusa in aplicare, strategia lui Ciolos de Politica Agricola Comuna
(PAC) ar putea influenta puternic situatia fermierilor locali, daca
agricultura ar fi depolitizata si restructurata la nivel intern, in
urmatorii 3 ani.
Chestionat de catre Comisia de agricultura in legatura cu Pilonul I
al PAC, cel al subventiilor, Ciolos a spus ca nu este adeptul
eliminarii platilor directe la hectar. El a vorbit despre o
echilibrare a platilor directe, pentru ca ulterior aceste ajutoare
sa fie distribuite in functie de rezultatele fermelor.
"Platile directe si-au dovedit viabilitatea si au un rol in
mentinerea stabilitatii veniturilor agricultorilor. Va trebui sa
vedem modul si criteriile de distribuire a lor si sa le punem pe
baze realiste. Avem nevoie de o mai buna echitate intre
agricultori. Cred ca va trebui sa avem o abordare uniforma la
nivelul UE, pentru ca avem doua sisteme - pe ferma, in statele
vechi, si la hectar, in noile state membre. Este nevoie de un
mecanism unic, dar care sa tina cont de situatia specifica si sa
asigure echitate", a declarat in cadrul audierilor Ciolos.
Fermierii romani primesc, din 2007, subventii directe la hectar din
partea UE, nivelul acestora urcand anual de la 50 de euro, cat a
fost acum trei ani, la 71 de euro in 2009, chiar daca terenul avut
in proprietate sau arenda este lucrat sau lasat parloaga.
Peste 3,5 mil. ha de teren agricol sunt nelucrate in Romania, ceea
ce inseamna ca din subventiile totale (de la UE si bugetul de stat)
la hectar de 1,1 mld. euro pentru 2009, 400 de milioane au intrat
in buzunarele proprietarilor care nu si-au cultivat terenurile,
ceea ce inseama ca au luat drumul unor investitii in cu totul alte
domenii decat agricultura sau in consum.
"O distributie a subventiilor in functie de performanta ar insemna
trecerea de la ceea ce inseamna agricultura de subzistenta la
agricultura bazata pe productie de piata. Romania a ramas pe
agricultura primara, dar trebuie sa mai facem inca un pas spre
prelucrarea produselor de baza, pentru a le putea aduce in piata",
crede Adrian Radulescu, presedintele Ligii Asociatiilor
Producatorilor Agricoli (LAPAR), care spune insa ca schimbarile vin
din interior, chiar daca autoritatile locale tin cont de PAC.
In ceea ce priveste dezvoltarea rurala, micile exploatatii, care
reprezinta o parte importanta a numarului total de exploatatii din
noile state membre, au facut subiectul audierii lui Ciolos, acesta
precizand ca "avem nevoie de modernizarea lor".
"Putem face mai accesibile fondurile din pilonul II pentru
modernizarea lor pentru a face produse sigure si putem dezvolta
oportunitatile oferite de pietele locale. Ele nu trebuie sa se
adreseze neaparat exportului. In tara mea exista o mare cerere
pentru produse specifice, traditionale si cred ca in aceasta
directie trebuie sa se orienteze. Si prin pilonul I, prin platile
directe, prin modul in care tindem sa echilibram platile intre
agricultori si state membre se pot gasi solutii", a spus Ciolos,
care a punctat in diferite randuri faptul ca deocamdata nivelul
subventiilor in Romania este de aproape trei ori mai mic decat in
tari precum Franta sau Germania.
Astfel, Ciolos sugereaza fermierilor sa infiinteze mici ferme cu
business integrat (productie-unitati de procesare), care sa asigure
nevoile locale, o solutie fiind nisa produselor traditionale. "Nu
trebuie sa mai privim agricultura ca o solutie de existenta, ci ca
pe o afacere care sa aduca profit", spune Radulescu.
Ajutoare pentru zonele defavorizate, subiect atins vineri de
Ciolos, ar putea ajuta Romania, mai ales ca in ultimii ani
fenomenul de seceta este din ce in ce mai intens. " Un mecanism, un
fond de garantare care sa asigure finantarea micilor agricultori
poate fi o solutie. In masura posibilului, dupa 2013, sa largim
aria de manevra pentru regiunile defavorizate, pentru a putea
valorifica mai bine un anumit potential local", a afirmat Dacian
Ciolos.
Problema Romaniei este ca nu a gasit deocamdata forme de sprijin
care sa suplineasca ajutoarele de stat valabile pana in 2009, mai
ales ca fermierii nu mai primesc subventia la energia pentru
pomparea apei, de exemplu. "Sudul si sud-estul Romaniei se
confrunta cu perioade mari de seceta, iar hidrantul de apa ar
trebui adus la terenul lucrat cum este adus stalpul de energie.
Cred ca 30%-40% din apa care se duce in mare ar trebui folosita
pentru irigatii. Toate ajutoarele si mai ales efectele lor trebuie
insa urmarite pana jos, la nivel de judete", este de parere Culita
Tarata, administratorul TCE 3 Brazi, cea mai mare companie din
Romania din punct de vedere al suprafetei exploatate, circa 60.000
de hectare.