Topul marcilor auto in 2009
Vanzarile de masini au inregistrat anul trecut cel mai puternic declin din ultimii 20 de ani, dupa o scadere de 55% piata auto revenind la nivelul din 2003, atunci cand retelele de dealeri erau abia in curs de formare.
In anii 2003 si 2004 importatorii anuntau primele extinderi ale
retelelor la nivel national, pe o piata auto "dominata" de
achizitiile cash, in timp ce leasingul si creditul auto erau la
inceput. Asemanarea dintre perioada 2003 - 2004 si 2009 se poate
face doar la nivelul volumelor de masini noi vandute, in timp ce
estimarile sunt complet diferite. Atunci se paria numai pe
crestere, acum jucatorii din auto spera la stagnare.
In 2004 Brent Valmar, seful Porsche Romania, cel mai mare
importator de pe piata locala, afirma cu incredere ca va atinge un
volum de 16.000 de unitati la sase ani de la infiintarea
companiei.
In 2009, importatorul a tras linie la un volum de aproape 22.700 de
masini, fata de 54.000 de unitati in urma cu un an.
"La una dintre primele intalniri ale dealerilor Volkswagen pe care
le-am organizat, in parcare erau tot felul de masini vechi, aduse
chiar si din Germania. La ultima intalnire a dealerilor, in parcare
erau numai masini scumpe", declara in 2004 Brent Valmar, care
anunta atunci ca "marea provocare este sa pregatim dealerii pentru
a face fata concurentei puternice incepand cu 2007".
Prima estimare corecta
Anul 2009 a fost caracterizat de majoritatea jucatorilor din piata
auto ca "un dezastru".
Scaderi de 40%, 50% si chiar 70% ale vanzarilor au impus noi masuri
de restructurare a activitatii, de la inchiderea showroomurilor
amplasate "la parter de bloc" la injumatatirea echipelor de
vanzari.
Pe de alta parte, importanta service-ului s-a vazut prin cresterea
ponderii in cifra de afaceri a dealerilor, de la sub 20% inainte de
2008 la peste 40% in 2009.
Tot anul 2009 a consemnat si o premiera la nivel de previziuni
pentru industria auto, chiar daca este o premiera negativa.
2009 a fost anul cu cea mai exacta estimare, realizata inca din
luna ianuarie - 130.000 de auto turisme, in conditiile in care,
potrivit jucatorilor din piata, anul trecut s-a incheiat cu aproape
130.200 de masini vandute si circa 17.000 de vehicule comerciale,
in scadere cu 66% fata de 2008.
Atat in 2007, cat si in 2008, in cadrul conferintei Asociatiei
Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), membrii
consiliului director al asociatiei estimau cresteri de sub 10%,
fiind contrazisi la sfarsitul fiecarui an de cresteri de peste 20%.
"Atunci cand APIA face estimari, le face anticipand evenimente
economice. In ianuarie 2009, atunci cand spuneam ca piata nu va
trece de 130.000 de masini a parut socant, avand in vedere volumele
din 2007 si 2008", a spus Constantin Stroe, vicepresedintele Auto
mobile Dacia care mai detine si functia de membru in consiliul
director al APIA.
Piata auto nu isi va reveni nici in acest an, potrivit jucatorilor,
pe fondul crizei economice, dar si al creditelor, o piata care inca
nu s-a "dezghetat".
"Nici 2010 nu va reprezenta un plus fata de 2009. Aparent, in acest
an pro gramul "Rabla" ar putea sprijini mai mult piata auto com
parativ cu 2009, in conditiile in care in prima juma tate a anului
ar compensa scaderea vanzarilor", a subli niat Stroe.
Seful Ford Romania, cel de-al doilea constructor de pe piata
locala, se asteapta ca in 2010 vanzarile de masini sa scada la
nivel european, in timp ce pentru Romania nu se pot face inca
estimari.
"Ca majoritatea celorlalte piete auto din Europa, este destul de
dificil pentru a face predictii pentru 2010. Asteptarile pentru
pietele noastre principale din Europa sunt orientate in jurul a 13
- 14,5 milioane de unitati pe an. Aceasta cifra este cu 10% mai
mica in 2009, dar sunt multe riscuri si oportunitati care pot ajuta
sau pune in dificultate piata", a subliniat Dionisio di Campos,
presedintele Ford Romania.
Pe de alta parte, in conditiile in care programul "Rabla" trebuia
demarat la 1 ianuarie, potrivit vicepresedintelui Dacia, cel mai
probabil primele masini vor fi vandute oficial la mijlocul lunii
februarie, mai devreme cu aproape doua luni in comparatie cu
2009.
S-au mai dus si la export
Comparativ cu vanzarile, la nivelul anului trecut numarul de
autoturisme noi inmatriculate a scazut cu 60%, la 116.000 de
unitati, cu aproape 15.000 de masini mai putin decat cele raportate
de dealeri si importatori ca fiind vandute. Diferenta dintre cele
doua statistici este data potrivit jucatorilor din auto atat de
faptul ca intre vanzare si inmatriculare efectiva exista un
interval de pana la 30 de zile, dar si de masinile vandute la
export de dealeri, solutie preferata in 2009 pentru reducerea
stocurilor.
Inmatricularile de masini noi au atins in decembrie un nivel de
peste 11.300 de masini, cel de-al doilea cel mai ridicat volum din
2009, potrivit statisticilor Directiei Regim Permise de Conducere
si Inmatricularea Vehiculelor. Comparativ cu perioada similara a
anului trecut scaderea a fost de aproximativ 40%, in conditiile in
care in decembrie 2008, inainte de triplarea taxei de poluare, mai
multi dealeri si-au inmatriculat stocurile de masini.
2009 pe scurt
- Dacia si Ford, cei doi constructori locali au inregistrat in 2009 o crestere a cotei de piata, constructorul american fiind in decembrie cea mai vanduta marca de import.
- BMW a fost marca premium cu cea mai mica scadere in 2009, de 53%;
- Maserati a inregistrat cea mai mare scadere a unei marci de import, de peste 83%. Constructorul italian nu a reusit sa vanda decat sapte masini;
- Skoda, Opel si Mazda au fost marcile "de volum" cu cea mai mare scadere in 2009, intre 60 si 70%;
- Volkswagen pierde pozitia de lider castigata in 2008 in favoarea Hyundai la o diferenta de 66 de masini;
- Lancia si Suzuki au fost singurele marci care au inregistrat o crestere a vanzarilor in 2009, de 57%, respectiv 70%, insa pe volume foarte mici in cazul Lancia (77 de masini);
- Corvette, Hummer si Cadillac, marci celebre ale GM in Statele Unite, au vandut impreuna trei masini, doua fiind sub brandul Cadillac;
- Vehiculele comerciale au inregistrat un declin de peste 66%, de la peste 53.000 de masini la mai putin de 18.000 de unitati.
- Dacia si-a pastrat prima pozitie in clasamentul general si a reusit sa-si majoreze cota de piata pana la 28,3%, desi vanzarile au scazut cu 50% fata de 2008.