Topul marcilor auto in 2009

Autor: Bogdan Alecu 17.01.2010

Vanzarile de masini au inregistrat anul trecut cel mai puternic declin din ultimii 20 de ani, dupa o scadere de 55% piata auto revenind la nivelul din 2003, atunci cand retelele de dealeri erau abia in curs de formare.



In anii 2003 si 2004 importatorii anuntau primele extinderi ale retelelor la nivel national, pe o piata auto "dominata" de achizitiile cash, in timp ce leasingul si creditul auto erau la inceput. Asemanarea dintre perioada 2003 - 2004 si 2009 se poate face doar la nivelul volumelor de masini noi vandute, in timp ce estimarile sunt complet diferite. Atunci se paria numai pe crestere, acum jucatorii din auto spera la stagnare.
In 2004 Brent Valmar, seful Porsche Romania, cel mai mare importator de pe piata locala, afirma cu incredere ca va atinge un volum de 16.000 de unitati la sase ani de la infiintarea companiei.
In 2009, importatorul a tras linie la un volum de aproape 22.700 de masini, fata de 54.000 de unitati in urma cu un an.
"La una dintre primele intalniri ale dealerilor Volkswagen pe care le-am organizat, in parcare erau tot felul de masini vechi, aduse chiar si din Germania. La ultima intalnire a dealerilor, in parcare erau numai masini scumpe", declara in 2004 Brent Valmar, care anunta atunci ca "marea provocare este sa pregatim dealerii pentru a face fata concurentei puternice incepand cu 2007".

Prima estimare corecta
Anul 2009 a fost caracterizat de majoritatea jucatorilor din piata auto ca "un dezastru".
Scaderi de 40%, 50% si chiar 70% ale vanzarilor au impus noi masuri de restructurare a activitatii, de la inchiderea showroomurilor amplasate "la parter de bloc" la injumatatirea echipelor de vanzari.
Pe de alta parte, importanta service-ului s-a vazut prin cresterea ponderii in cifra de afaceri a dealerilor, de la sub 20% inainte de 2008 la peste 40% in 2009.
Tot anul 2009 a consemnat si o premiera la nivel de previziuni pentru industria auto, chiar daca este o premiera negativa.
2009 a fost anul cu cea mai exacta estimare, realizata inca din luna ianuarie - 130.000 de auto turisme, in conditiile in care, potrivit jucatorilor din piata, anul trecut s-a incheiat cu aproape 130.200 de masini vandute si circa 17.000 de vehicule comerciale, in scadere cu 66% fata de 2008.
Atat in 2007, cat si in 2008, in cadrul conferintei Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), membrii consiliului director al asociatiei estimau cresteri de sub 10%, fiind contrazisi la sfarsitul fiecarui an de cresteri de peste 20%. "Atunci cand APIA face estimari, le face anticipand evenimente economice. In ianuarie 2009, atunci cand spuneam ca piata nu va trece de 130.000 de masini a parut socant, avand in vedere volumele din 2007 si 2008", a spus Constantin Stroe, vicepresedintele Auto mobile Dacia care mai detine si functia de membru in consiliul director al APIA.
Piata auto nu isi va reveni nici in acest an, potrivit jucatorilor, pe fondul crizei economice, dar si al creditelor, o piata care inca nu s-a "dezghetat".
"Nici 2010 nu va reprezenta un plus fata de 2009. Aparent, in acest an pro gramul "Rabla" ar putea sprijini mai mult piata auto com parativ cu 2009, in conditiile in care in prima juma tate a anului ar compensa scaderea vanzarilor", a subli niat Stroe.
Seful Ford Romania, cel de-al doilea constructor de pe piata locala, se asteapta ca in 2010 vanzarile de masini sa scada la nivel european, in timp ce pentru Romania nu se pot face inca estimari.
"Ca majoritatea celorlalte piete auto din Europa, este destul de dificil pentru a face predictii pentru 2010. Asteptarile pentru pietele noastre principale din Europa sunt orientate in jurul a 13 - 14,5 milioane de unitati pe an. Aceasta cifra este cu 10% mai mica in 2009, dar sunt multe riscuri si oportunitati care pot ajuta sau pune in dificultate piata", a subliniat Dionisio di Campos, presedintele Ford Romania.
Pe de alta parte, in conditiile in care programul "Rabla" trebuia demarat la 1 ianuarie, potrivit vicepresedintelui Dacia, cel mai probabil primele masini vor fi vandute oficial la mijlocul lunii februarie, mai devreme cu aproape doua luni in comparatie cu 2009.

S-au mai dus si la export
Comparativ cu vanzarile, la nivelul anului trecut numarul de autoturisme noi inmatriculate a scazut cu 60%, la 116.000 de unitati, cu aproape 15.000 de masini mai putin decat cele raportate de dealeri si importatori ca fiind vandute. Diferenta dintre cele doua statistici este data potrivit jucatorilor din auto atat de faptul ca intre vanzare si inmatriculare efectiva exista un interval de pana la 30 de zile, dar si de masinile vandute la export de dealeri, solutie preferata in 2009 pentru reducerea stocurilor.
Inmatricularile de masini noi au atins in decembrie un nivel de peste 11.300 de masini, cel de-al doilea cel mai ridicat volum din 2009, potrivit statisticilor Directiei Regim Permise de Conducere si Inmatricularea Vehiculelor. Comparativ cu perioada similara a anului trecut scaderea a fost de aproximativ 40%, in conditiile in care in decembrie 2008, inainte de triplarea taxei de poluare, mai multi dealeri si-au inmatriculat stocurile de masini.

2009 pe scurt