Piata farma in 2015: ce bine ar fi daca s-ar repeta scenariul din 2004-2010

Autor: Ioana David 18.01.2010

In 2004 Ziarul Financiar estima ca in 2010 piata de medicamente se va tripla, ajungand la circa 3 mld. dolari. Estimarile au fost facute in cadrul Anuarului "Romania 2010", iar acum ZF face exercitiul de a compara estimarile de atunci cu realitatea, piata cu piata.

De la cresteri de 20% la un avans de numai cateva procente, de la tranzactii de sute de milioane de euro la retrageri de produse de pe piata, de la goana dupa manageri la mai mult de zece companii care si-au schimbat seful intr-un singur an, industria farmaceutica a dat peste cap calculele facute in urma cu sase ani.



Piata farmaceutica locala este cu doar 10% sub estimarile ZF facute in 2004, care indicau faptul ca va atinge pragul de 3 mld. dolari (2,1 mld. euro) in 2010, fata de aproximativ un miliard de dolari, la cat se ridica in acel an. Anul trecut piata a fost estimata la aproximativ 2,7 mld. dolari (1,8-1,9 mld. euro), iar in 2010 probabil ca va fi tot in jurul aceleiasi valori.

Ritmul de crestere prognozat a fost putin sub proiectiile principalilor jucatori, iar efervescenta anului 2007 a fost inlocuita rapid de pierderi pentru principalii jucatori in 2008 si de o incetinire in 2009.

Perioada 2004 - 2010 a fost una a constrastelor si in ceea ce priveste interesul pentru Romania, dupa ce in prima decada marile corporatii internationale se bateau pentru producatorii romani si nu se dadeau inapoi de la plata sutelor de milioane de euro pentru marile fabrici locale, la anul 2009 in care companiile au implementat reduceri de personal si retrageri de produse de pe piata.

"Aceasta perioada nu a fost una omogena si poate nu intamplator anul de mijloc si de inflexiune a fost 2007, primul in Europa. Prima perioada a fost marcata de riscul unui optimism exagerat generat de evolutia pietei totale de medicamente, de la 1,27 miliarde de euro la sfarsitul anului 2005 la 1,82 miliarde de euro la sfarsitul anului 2007. A doua jumatate a intrat in zona riscului pesimismului exagerat, datorita faptului ca in 2008 cresterea in euro a fost de o singura cifra, 6,6%, iar in 2009 vom asista la o usoara scadere de -3%. Acest lucru a fost ilustrat si de evolutia Romaniei in topul atractivitatii pietelor farmaceutice regionale; pornind, la inceputul lui 2006, de pe locul 11 din 14, doar Ucraina, Croatia si Serbia fiind devansate, a ajuns pe primul loc in 2007 si a revenit la mijlocul clasamentului la sfarsitul lui 2009", a spus Petru Craciun, directorul general al Cegedim Romania.

Cresteri pe care alte industrii doar le viseaza

In 2004, ZF estima ca piata farmaceutica va avea o crestere de 20%, pe fondul cresterii concurentei dintre jucatori. Era perioada in care cresterile pareau nesfarsite, iar singura "problema" care se ridica era incercarea de a prognoza ritmul corect. In vocabularul managerilor farma nu exista notiunea de "scadere", iar preocuparea principala era de a avea cat mai multe produse in portofoliu.

In realitate ritmul de crestere a pietei a fost oscilant, de la 18,1% in 2005 la 19,2% in 2006, la 11,2% in 2007, la 17,7% in 2008 si la circa 10% in 2009.

"Cresterile fabuloase de la inceputul anilor 2000 au fost inlocuite de cresteri mai temperate, iar centralizarea diferitelor sectoare a devenit o realitate si in Romania. Am asistat la fuziuni si preluari, mai ales pe segmentul producatorilor de medicamente, care sunt naturale in orice piata matura. Liderii isi consolideaza din ce in ce mai puternic pozitiile, in timp ce companiile mici fie sunt preluate, fie dispar", rezuma Ovidiu Buluc, directorul general al distribuitorului Farmexim.

La intrebarea legata de cel mai "surprinzator" eveniment al acestor ani, el vorbeste despre criza economica "cu care ne-am confruntat in 2009 si ale carei efecte se vor resimti puternic si in 2010". Distributia de medicamente mai poarta insa povara anilor 2007-2008, cand preturile nu au fost modificate, ceea ce a dus majoritatea companiilor pe pierderi. ZF a anticipat corect presiunile pe marjele de profit, care insa erau puse pe concurenta din piata si mai putin pe evolutia cursului de schimb.

Pe piata producatorilor, niciunul dintre jucatorii mari nu excludea in 2004 posibilitatea unor achizitii pana in 2010. Cu exceptia Antibiotice Iasi, toti marii producatori au fost preluati: Zentiva, Terapia, Sindan si mai nou LaborMed.

Mai multe intrebari decat certitudini pentru 2015

Intre 6 si 15% orice scenariu de crestere medie este posibil, dupa parerea managerilor intrebati de ZF. In moneda locala, niciunul dintre ei nu vorbeste de scadere. Pe de alta parte, in euro estimarile indica o evolutie intre minus cinci si plus 7%.

"Cred ca piata farmaceutica va avea probleme, stagnare sau o usoara scadere in 2010-2011, dupa care va incepe o noua perioada de crestere la un ritm mai moderat decat in trecut. In euro, in 2010-2011 performanta pietei se va plasa intre plus 2% si minus 5%, iar din 2012 ritmul de crestere estimat este de circa 7% anual. Per ansamblu, cresterea medie compusa a pietei in 2010-2015 va fi de 5,5 - 6,0%. In lei, tendinta pe termen mediu va fi de apreciere", spune Petru Craciun, de la Cegedim. El apreciaza ca un ritm de crestere anual de 10-15% ar fi un ritm normal.

Ovidiu Buluc de la Farmexim este de parere ca in lei, ritmul mediu de crestere va fi de 6-7%.

"Pe termen lung, domeniul sanitar romanesc, in general, si cel farmaceutic, in particular, depind de cadrul legislativ adoptat, dar si de evolutia economica a Romaniei. Cresterea fondurilor alocate Sanatatii la cel putin 4-5% din PIB si adoptarea unor masuri legislative pertinente ar salva piata farmaceutica, pentru ca, in acest moment, acest sector este in cadere libera, in principal din cauza blocajelor de lichiditati", spune Buluc.

Putin mai optimist este Dragos Damian de la Terapia Ranbaxy care vede un ritm mediu anual de crestere de 8-10%, cu o evolutie constanta in 2010-2012, urmand o crestere mai importanta.

Se anunta zile grele pentru companiile de talie mica

Petru Craciun de la Cegedim considera ca producatorii locali nu au decat doua modalitati de supravietuire sau ameliorare a situatiei: cresterea competitivitatii aduce reducerea dependentei de piata locala prin cresterea exporturilor si actiuni de lobby mai coerente.

De asemenea, el anticipeaza ca centrul de greutate se va muta dinspre distribuitori inspre companiile mari care coteaza piata locala ca importanta pentru ei si care o vor putea sustine.

"In ceea ce priveste importatorii, care in majoritate sunt marile grupuri de distributie actuale, rolul lor se va diminua pe termen scurt, desi importanta lor este critica pe termen scurt. Criza actuala a indus o ajustare a valorilor de piata, iar pana in 2015 vom asista la cateva achizitii si, posibil, falimente."

Dragos Damian de la Terapia Ranbaxy exclude ca producatorii internationali care au facilitati de productie locale sa renunte la ele si este de parere ca "le vor folosi pentru exporturi, transfer de tehnologie si alte forme de operatiuni industriale".

Cum va arata industria farmaceutica in 2015

Piata farmaceutica totala:

Ce se estima:

"Vanzarile de produse farmaceutice vor depasi 3 mld. dolari in 2010, fata de aproximativ un miliard de dolari, cat sunt estimate de catre jucatori in acest an (2004 -n.red.)." "Pana in 2010, valoarea pietei va ajunge la nivelul de 3 miliarde de dolari", estima Mirel Nicola, director de dezvoltare strategica si comerciala la Sicomed Bucuresti, cel mai mare producator roman de pe piata.

Care este realitatea:

Piata a crescut cu 170%, nu cu 200%, ceea ce o incadreaza in cele mai dinamice industrii din Romania. Piata farmaceutica locala se va situa la circa 2,7 mld. $ (1,8 mld. euro) anul acesta, sub estimarile ZF din 2004. In lei, cresterea ar putea sa fie in acest an de circa 10%. Ultimii sase ani au adus cresteri pentru piata farmaceutica, insa ritmul a oscilat puternic de la un an la altul.

Consumul pe cap de locuitor

Ce se estima:

"Cu un consum per capita de numai 35 de dolari anual, Romania inregistreaza unul dintre cele mai scazute niveluri din Europa Centrala si de Est.

"Speram ca in cinci-sase ani sa ajungem macar la consumul ungurilor, de 80 de dolari pe an", sustinea Dragos Damian, director comercial al producatorului Terapia Cluj-Napoca, unul din jucatorii de top ai pietei.

"Cu o crestere de 20% pe an, in cativa ani am putea ajunge la nivelul pietelor din Uniunea Europeana", adauga Damian.

Care este realitatea:

Consumul pe cap de locuitor este estimat anul acesta la circa 120 $ (85 de euro), peste estimarile lui Dragos Damian, insa sub estimarile mai optimiste ale lui Mirel Nicola, conform carora consumul ar fi trebuit sa treaca de 130 $.

Segmentul cu cea mai mare crestere

Ce se estima:

Segmentul care va inregistra cea mai accentuata crestere va fi cel al genericelor (medicamente fara patent), urmand trendurile care se inregistreaza la ora actuala pe pietele europene. De asemenea, fenomenul de imbatranire generalizata a populatiei ar putea genera in viitor o crestere semnificativa a cererii pentru medicamente destinate afectiunilor cardiovasculare, sistemului nervos central sau afectiunilor respiratorii

Care este realitatea:

Piata medicamentelor generice va intra pe scadere in ultimii ani, iar in 2009 declinul a fost de 10%. Medicamentele cardiovasculare au devenit cel mai important segment al pietei de medicamente, confirmand estimarile de la acea vreme si castigand teren in defavoarea antibioticelor, care in 2004 erau cel mai mare segment.

Tranzactii din industria de medicamente

Ce se estima:

Cea mai rapida cale de a creste pe piata pentru jucatori ramane achizitia. "Preluarea altor producatori reprezinta cea mai rapida cale de a creste, insa depinde in cea mai mare parte de starea financiara a companiei si de deciziile investitorilor", afirma Mirel Nicola, director de dezvoltare strategica si comerciala la Sicomed Bucuresti.

Care este realitatea:

In intervalul 2004 - 2010, cu exceptia Antibiotice Iasi, toti producatorii locali au fost preluati. Sicomed de catre Zentiva in 2005, care ulterior in 2009 a fost integrata in Sanofi - Aventis, Terapia de catre Ranbaxy in 2006, Sindan de catre Actavis in 2006, LaborMed de catre Advent in 2008. Tranzactiile s-au facut la preturi record, iar valoarea cumulata a acestora depaseste jumatate de miliard de euro.

Cum arata topul principalilor jucatori in 2004:

"Liderul pietei este GlaxoSmithKline (GSK), cu o cota de piata de 11,1% si o cifra de afaceri de 44 de milioane de euro. Grupul Novartis este al doilea jucator din piata, urmat de Pfizer. Cel mai mare producator roman este Sicomed Bucuresti, cu 5,5%. Conform studiilor Cegedim, Terapia Cluj-Napoca are o cota de 4,4% pe primele sase luni, iar Antibiotice Iasi de 2,6%."

"GlaxoSmithKline va fi prima companie de pe piata in 2010, fara cea mai mica indoiala. Nu avem planuri ce vizeaza eventuale achizitii acum. Planurile noastre sunt sa ne dezvoltam organic in viitorul previzibil. Daca oportunitatea unei achizitii va aparea, vom decide atunci cum sa procedam", spunea in 2004 Roberto Musneci, vicepresedinte si director regional Europa de Sud si Est al GlaxoSmithKline si presedinte al Europharm".

Cum arata topul principalilor jucatori in 2010:

Ultimii sase ani au determinat erodarea treptata a cotei de piata a GSK, care in 2008 a pierdut suprematia in industrie, pentru prima data dupa zece ani. In prezent, firma britanica este pe locul trei, cu o cota de piata de 6,6%. In 2008, lider a fost compania elvetiana Hoffmann La Roche, insa numai pentru un an, pentru ca achizitia Zentiva de catre

Sanofi-Aventis a propulsat un nou lider.

Prognozele principalilor jucatori

Ce se estima:

"Terapia si Sicomed mizeaza pe afaceri de 100 mil. dolari, respectiv 180 mil. dolari peste sase ani."

Care este realitatea:

Terapia Ranbaxy a inregistrat in 2008 afaceri de 107 milioane de dolari, dar trendul a fost descendent in 2009, astfel ca in primele trei trimestre afacerile companiei au fost de circa 60 de milioane de dolari. Potrivit datelor de pe Bursa, Sicomed a inregistrat in primele noua luni ale anului trecut vanzari de 43 de milioane de dolari (131 de milioane de lei - date care nu includ vanzarile Zentiva sau cele ale Sanofi-Aventis).