Unde este avantajul concesiunii private? Statul da 4,8 mld. euro pentru 55 km Comarnic-Brasov. Cum comentati?

Autor: Catalin Lupoaie 18.01.2010

Ministerul Transporturilor a semnat ieri primul contract de concesiune in infrastructura pentru tronsonul de autostrada Comarnic-Brasov, al carui cost de constructie, proiectare si intretinere se ridica la 1,57 mld. euro. Statul va plati insa de trei ori mai multi bani de-a lungul celor 30 de ani de concesiune, pentru ca va acoperi rambursarile si dobanzile creditelor pe care le va contracta constructorul.

Guvernul va plati pentru Comarnic-Brasov (55 km) circa 4,8 mld. euro pana la finalul contractului, doar dupa ce vor fi incheiate lucrarile de constructie, care vor dura patru ani. Cu alte cuvinte, pana nu va circula prima masina pe autostrada - termenul estimat fiind 2015 -, consortiul francezo-elen Vinci-Aktor nu va primi niciun ban de la guvern.

"Contributia Guvernului la proiect va aparea doar dupa finalizarea constructiei autostrazii la standardele stabilite in Contractul de concesiune (confirmate si de un Inginer Independent agreat impreuna de catre Autoritatea contractanta si Concesionar) si deschiderea acesteia pentru uzul public. Atunci cand aceasta conditie este indeplinita, Guvernul incepe sa puna la dispozitia Concesionarului o suma anuala - numita plata de disponibilitate", au declarat pentru ZF surse din Ministerul Finantelor Publice (MFP).

Plata de disponibilitate (180 mil. euro) cuprinde sumele anuale ale rambursarilor si dobanzilor la imprumuturile angajate de concesionar (consortiul Vinci-Aktor) pentru a finanta costurile de dezvoltare si constructie ale proiectului.

In plus, banii de la stat vor acoperi si un procent din costurile anuale de operare, intretinere si reparatie ale autostrazii si impozitul pe profit platibil de catre concesionar in Romania, pentru venitul sau net obtinut din proiect. Platile pe care le va face statul sunt strict legate de indeplinirea criteriilor de performanta asociate operarii si intretinerii, prevazute in contract.

Profitul constructorului va proveni din tarifele de concesiune - taxa de auto-strada de 2 euro pe autoturism, inchirierea spatiilor de servicii si spatii publicitare - care vor acoperi si o parte din costurile de operare a autostrazii. Vinci-Aktor ar putea incasa anual circa 25 mil. euro din taxa de autostrada, calculat la un trafic mediu de 30.000 de masini.

Statul roman a ales sa construiasca autostrada in concesiune, pentru ca in cazul in care ar fi realizat-o din fonduri proprii ar fi crescut deficitul bugetar si nu ar mai fi putut intra in zona euro. "Fiind realizata in concesiune, statul roman a transferat riscurile de constructie, operare si disponibilitate a finantarii catre constructori, pentru a nu mai avea experienta de la autostrada Bucuresti-Cernavoda, care la cativa ani de la finalizare are costuri mari de intretinere suportate de la buget", afirma sursele citate.

Dupa semnare, francezii si grecii trebuie sa faca rost de bani

Primul pas pe care trebuie sa-l faca Vinci-Aktor dupa semnarea contractului de concesiune cu Ministerul Transporturilor este sa faca inchiderea financiara a proiectului in termen de sase luni, adica sa semneze creditele de finantare cu bancile. Abia dupa ce vor fi obtinuta finantarea vor incepe lucrarile de constructie, cel mai probabil in 2011.

In cazul autostrazii Comarnic-Brasov creditul principal, de 500 mil. euro, va veni de la Banca Europeana de Investitii, care a anuntat inca din 2008 ca vrea sa aloce fonduri pentru acest proiect. Restul finantarii va fi asigurat de la banci comerciale.

Autostrada, in pregatire din 2003

Pentru autostrada Bucuresti-Brasov, proiect pregatit din 2003, a mai fost organizata in 2004 o licitatie pentru realizarea in concesiune, cand a fost impartita in trei tronsoane Bucuresti-Ploiesti, Ploiesti-Comarnic si Comarnic-Brasov, castigata de Strabag (Austria), Vinci (Franta) si respectiv Roichmann-Ashtrom (Israel). In 2005, licitatia a fost anulata de guvernul Aliantei D.A., pentru ca legea de atunci nu era conforma cu normele UE de concesiune. Dupa ce a fost modificata legislatia pentru concesiuni, prin OUG nr. 34/2006 si HG nr. 71/2007, s-a organizat din nou licitatia pentru Comarnic-Brasov.

Doar procedura de licitatie s-a intins pe o perioada de doi ani, pentru ca au participat 12 companii, fiecare cu o oferta de cel putin 1.000 de pagini.

4,8 mld. euro pentru 55 km de autostrada

3,108 mld. euro - cheltuieli cu imprumutul principal (cel mai probabil de la banci precum BEI sau BERD - n.r.)

670 mil. euro - cheltuieli cu imprumutul subordonat (care va fi luat de la banci comerciale - n.r.)

323 mil. euro - cheltuieli legate de operare si intretinere

584 mil. euro - taxe, impozite si alte costuri financiare

146 mil. euro - inflatia