Vanzarile Ursus au scazut cu 18%, dar castiga cota de piata

Autor: Cristina Stoian 19.01.2010

SABMiller, unul dintre cei mai mari producatori de bere din lume, care detine pe piata locala marcile Ursus, Timisoreana sau Ciucas, a inregistrat o scadere de 18% a vanzarilor in volum in ultimele trei luni ale anului trecut comparativ cu aceeasi perioada din 2008, insa compania si-a majorat cota de piata, ajungand sa detina aproape o treime din vanzarile totale de bere din Romania.

"Volumele organice au scazut cu 18%, in conditiile in care in aceeasi perioada a anului trecut au crescut cu 11%. Cu toate acestea, ne-am majorat cota de piata, care a ajuns la o medie de 31,3% (potrivit MEMRB Retail Audit Data). Aceste rezultate vin pe un trend de scadere a industriei cu peste 15% in ultimele trei luni ale anului trecut", a declarat pentru ZF Stephan Maria Weber, presedintele Ursus Breweries, subsidiara locala a companiei sud-africane SABMiller. Weber mai spune ca in perioada analizata toate marcile companiei fie au crescut, fie si-au mentinut cota de piata. Reprezentantii companiei nu au precizat insa valoarea vanzarilor din primele noua luni ale anului fiscal trecut (aprilie-decembrie) si nu au spus nici daca in valoare vanzarile s-au aflat pe un trend ascendent.

Scaderea de 18% a volumelor vandute plaseaza totusi Romania printre tarile europene cu cele mai mari scaderi in volum, in conditiile in care Polonia si Cehia au inregistrat diminuari de 5%, iar Rusia a avut o crestere de 34%.

"Contextul economic global, dar si local au influentat piata berii in 2009, primele semne fiind inregistrate inca din a doua jumatate a lui 2008. Dupa cativa ani de cresteri exceptionale, era de asteptat ca anul trecut piata berii sa intre pe un trend de crestere moderata, dar totusi criza economica a impactat semnificativ acest trend, astfel ca in perioada aprilie-septembrie 2009 am asistat la o reducere de 16% fata de aceeasi perioada a anului anterior", spunea la finalul anului trecut Weber, cand inca mai spera ca perioada sarbatorilor de iarna sa aduca o usoara revigorare a vanzarilor.

Timisoreana, cel mai vandut brand de bere din Romania, aflat in portofoliul Ursus Breweries, a inregistrat in primul semestru al anului fiscal 2009-2010 (aprilie-septembrie) o crestere de 1% a volumelor fata de aceeasi perioada a anului anterior, cand aducea o crestere de 31%.

Ursus Breweries, care numara peste 1.700 de angajati, a rulat in 2008 afaceri de 325 mil. euro.

In primele noua luni ale lui 2009, vanzarile totale de bere au ajuns la 14 milioane de hectolitri, comparativ cu aproape 17 milioane de hectolitri, cat au vandut producatorii de bere in aceeasi perioada a anului trecut, potrivit INS. Scaderea consumului de bere a determinat companiile sa aplice masuri de reducere a costurilor, printre acestea numarandu-se renegocierea contractelor cu furnizorii, reducerea stocurilor de bere din piata sau inchiderea unitatilor de productie neprofitabile.

Ursus este prima companie care a furnizat informatii despre volumul vanzarilor pe final de an, intr-o piata extrem de competitiva care a trecut insa anul trecut prin cel mai mare declin din ultimii zece ani. In 2008, consumul de bere ajunsese la peste 95 de litri pe cap de locuitor, piata berii fiind una dintre putinele sectoare in care Romania a reusit sa intre in top zece la nivel mondial.

Principalii competitori ai Ursus pe piata locala sunt Heineken Romania si InBev Romania, companie recent achizitionata de catre fondul de investitii CVC Capital Partners.