EVENIMENT/ Bretania, cea mai vestica provincie a spiritului romanesc
Autor:
Daniel Nicolescu
20.01.2010
Muzeul National de Arta al Romaniei a pasit, cu siguranta, in
cea mai fasta zodie a existentei sale postdecembriste. Nu e vorba
doar despre reorganizarea si renovarea Palatului care il
adaposteste, nici doar de moderna si echilibrata asezare pe simeze
a colectiilor permanente, ci si de dinamica si de calitatea
spectaculara a expozitiilor temporare. "Calatorie in Bretania",
ultima mare aventura culturala pe care ne-o propune muzeul este, in
acest sens, un exemplu elocvent. Un arc spatial care se intinde din
Orient pana la Lorient, din Romania pana spre vestul extrem al
Europei, in Bretania, si putand sa nimereasca din plin, cu oricare
dintre sagetile sale (gravura, pictura, sculptura, afis, mobilier,
design vestimentar), inimile autenticilor iubitorilor de
arta.
Expozitia "Calatorie in Bretania", deschisa publicului pana in
data de 7 februarie 2010, are doua deschideri de sens. In primul
rand, doreste sa dezvaluie publicului una dintre cele mai
fascinante regiuni ale Frantei metropolitane (Bretagne, Rannvro
Breizh, in bretona), cu lumina, relieful, asezarile, edificiile,
oamenii si obiceiurile ei. Si in al doilea - sa dea seama despre
impactul artistic pe care acest spatiu unic l-a provocat: o data
prin lucrarile artistilor autohtoni, si apoi prin acelea ale unor
plasticieni veniti din alte zari. Daca, astazi, Muzeul
Departamental breton din Quimper a ales sa colaboreze cu Muzeul
National de Arta al Romaniei spre a pune in lumina creatia unor
romani inspirati de Bretania (aceasta formula expozitionala
complexa este subintitulata, de altfel, "Artisti romani si francezi
descoperind cultura bretona"), nu trebuie uitat ca, inainte de
aceasta, au fost solicitati intr-un demers similar creatorii rusi
si polonezi. Opiniile, neoficiale, pe care am avut ocazia sa le
auzim, intaresc la unison ideea ca, probabil, cea mai fericita
conjunctie, dintre cele incercate pana acum pe aceasta tema, este
cea prilejuita de intalnirea dintre francezi si penelurile unor
Grigorescu, Petrascu, Stefan Popescu, Max Arnold, Pallady, Kimon
Loghi, Iosif Iser, Rodica Maniu, Elena Popea, Eustatiu Stoenescu
sau Petrescu-Dragoe. Pictori romani de prima talie (nu toti la fel
de cunoscuti, vezi aproape uitatul Dragoe - 1887-1937, un artist cu
un talent urias si cu un ochi de fizionomist pe care au a i-l
invidia multi dintre clasicii romani ai secolului XX, un artist
pentru care Bretania a insemnat punctul de varf al carierei).
Bretania, o peninsula care patrunde pe o lungime de 300 de km
in ocean si care, de la Cancale la Pornic, are 1.100 de km de
coasta (Armor), sau aproape dublu, daca luam in considerare si
numeroasele ei insule, a exercitat, odata cu raspandirea
imaginarului romantic, in prima jumatate a secolului al XIX-lea, o
putere de seductie fara egal printre pictorii vremii. Polii
magnetici: pitorescul medieval, remarcabil prezervat, densitatea si
originalitatea costumelor si traditiilor populare (care antrenau
convingerea ca descind din stravechea cultura celtica), aspectul
furtunos al marii si desenul abrupt al falezelor si, mai tarziu,
plajele si intreg cortegiul de placeri balenare. In ultima treime a
secolului, Bretania era presarata de colonii artistice cosmopolite,
Pont Aven era "cucerit" de americani inainte ca Gauguin sau Emile
Bernard sa-i fi oferit blazoanele de noblete, Concarneau coagula
interesul artistilor precum Capri in Italia sau Newlyn in Cornwall,
iar Plocmarc'h isi capatase renumele de "Barbizon breton". Atrasi
de pitorescul omniprezent, artistii romani, inainte sau dupa etapa
Balcic, au venit aici sa fixeze spiritul locurilor. Prin
Grigorescu, orasul Vitré (unde il regasim pe pictor intre
1880-1887) a devenit "poarta de intrare" a artistilor romani in
Bretania, prilejuindu-i lui Petrascu, bunaoara, unele dintre cele
mai senine si mai atipice, cromatic vorbind, peisaje ale
sale.
Referindu-se la proiectul comun al muzeului breton si al celui
romanesc, Theodor Baconski, sesizeaza, cu acuratete, faptul ca
acesta pune in evidenta, pe de-o parte, rolul pe care Bretania "l-a
avut in ecloziunea artei romanesti" si, pe de alta parte, faptul ca
evoca "o normalitate regasita, o epoca in care pictorii romani isi
puteau cauta inspiratia oriunde, la Balcic dar si la Finistere,
dimpreuna cu confratii lor din toata lumea".
Rezumand, cele 5 compartimente ale expozitiei (prima sala ne
infatiseaza Bretania ca subiect artistic, Bretania pitoreasca din
stampele si afisele sec. XIX-XX, celelalte sunt ordonate in jurul a
patru teme dominante: orasul medieval, casa, costumele si
sarbatorile, marea), reconstruiesc, aici, pentru publicul
bucurestean, o umanitate si un peisaj (dar si o originala
confluenta spirituala) pe care nicio alta calatorie, intocmita prin
mijloace traditionale, nu le-ar putea face sensibile.
DANIEL NICOLESCU. Absolvent, in 1982, al
Universitatii Bucuresti, Facultatea de filologie, sectia
romana-portugheza. Redactor principal (si, incepand cu 1991,
grafician copertator) la Editura Eminescu, intre 1985-2003.
Colaborari (cronica literara, cronica plastica, traduceri) la
numeroase reviste culturale, incepand cu 1974. Redactor si
art-director la diverse publicatii din tara. A semnat mai multe
volume de traduceri si un volum de interviuri. Din anul 2000 pana
in 2009 - editor executiv la Ziarul de Duminica.