Cum a restructurat Petrica Usurelu afacerea Piritex: 9 magazine si 4 depozite au fost inchise si 300 de oameni, concediati

Autor: Alexandru Anghel 21.01.2010

Petrica Usurelu, proprietarul distribuitorului de materiale de amenajari interioare Piritex din Prahova, estimeaza vanzari de circa 52 de milioane de euro in 2010 pentru principalul sau business.

In 2009, potrivit informatiilor furnizate de reprezentantii companiei, vanzarile Piritex s-au contractat cu 30%, la circa 50 de milioane de euro, de la 73,3 milioane de euro cu un an in urma.

"2009 nu a fost un an bun, comparativ cu cel anterior, dar nu a fost nici un dezastru. Scaderea (vanzarilor -n. red.) a fost de aproximativ 30%", a declarat Usurelu.

Reducerea volumului de vanzari a necesitat si implementarea unui program de reducere a costurilor, astfel ca in 2009 Piritex a inchis 9 magazine din reteaua nationala. In prezent Piritez are 39 de magazine, din care 19 in franciza.

"Am inchis si 9 magazine in 2009, suprafata comerciala a retelei fiind acum de 20.000 mp. La fel, in cazul depozitelor am redus numarul de la 11 la 7 si am optimizat livrarile", a spus Usurelu.

Inchiderea magazinelor, a patru depozite si reducerea vanzarilor au determinat disponibilizarea a mai mult de 300 de angajati, jumatate din numarul celor care lucrau in cadrul companiei in urma cu un an.

"Majoritatea posturilor restructurate au fost din departamentele de suport, logistica si vanzari, unde procesele au fost optimizate in functie de noile volume de vanzari", a adaugat Usurelu.

Omul de afaceri prahovean este implicat impreuna cu grupul belgian Alinso si in dezvoltarea unui parc industrial de 220 de hectare in Ploiesti. Dezvoltarea Ploiesti West Park va dura 6-7, ani iar primul chirias al parcului este producatorul de bunuri de larg consum Unilever, care a preluat spatii de depozitare de 30.000 mp.

Piata de mochete si pardoseli cade la 150 de milioane de euro

Importatorul si distribuitorul de materiale pentru decoratiuni interioare Piritex este specializat in distributia de pardoseli, piata care se estimeaza ca s-a contractat in 2009 cu 40%, scaderile cele mai mari avand loc in portofoliul jucatorilor de talie mica. Valoarea apreciata de Piritex pentru piata pardoselilor in 2010 este de 150 de milioane de euro.

In segmentul materialelor pentru amenajari interioare mai activeaza si grupul Proges, din Oradea, magazinele de bricolaj si distribuitorii acestor produse la nivel national.

Pentru anul in curs Usurelu apreciaza o revenire usoara a vanzarilor, de maximum o cifra. "In 2010 nu estimez o cerere suplimentara. In schimb cresterea pietei o asteptam din 2011. Suntem intr-o perioada de conservare, consolidare, cu cresteri foarte mici. Speram sa recuperam 5%."

Estimarile pentru 2010 sunt realizate si pe baza comportamentului consumatorilor, care potrivit lui Usurelu au migrat in mare parte catre segmentul de pret al produselor entry level sau mediu, in timp ce cererea pentru produse high-end continua sa se diminueze.

Planul de business pentru 2010 a necesitat si reinnoirea liniilor de creditare la inceput de an. Potrivit informatiilor publicate in Monitorul Oficial, conducerea companiei a decis prelungirea unui credit de 6,5 milioane de euro contractat de la UniCredit Tiriac Bank.

"Este vorba de prelungirea unei linii de capital de lucru care se intinde pe inca un an. Este un proces normal de negociere a finantarii pentru capitalul de lucru", a explicat Usurelu.