Producatorul Chio Chips si-a facut o fabrica la Ghimbav - Brasov cu 7 milioane de euro

Autor: Mihaela Popescu 21.01.2010

Compania germana Intersnack, al doilea mare jucator pe piata chips-urilor din cartofi, a finalizat anul trecut o investitie de 7 mil. euro intr-o fabrica la Ghimbav, judetul Brasov. Acesta este singurul proiect mare de investitii realizat in 2009 pe piata snack-urilor sarate, un segment afectat de scaderi in consum.

"Am mutat fabrica din Brasov la Ghimbav, deoarece avea un viitor incert: hala de productie era un spatiu inchiriat in incinta fostei intreprinderi Tractorul si, in plus, nu avea capacitatile si dimensiunile necesare companiei noastre. Noua unitate de productie a implicat investitii de peste 7 milioane de euro", a declarat Cristian Rey, directorul general al Intersnack Romania.

Compania, cu afaceri de 39 mil. euro in 2008, si-a planificat aceasta investitie inca din 2007, cand vanzarile cresteau cu 20 - 30% pe an. Rey a mai spus ca anul trecut chipsurile Chio

si-au diminuat vanzarile fata de 2008 din cauza declinului din consum, insa a subliniat ca decizia de a merge inainte cu planurile de investitii a avut alte motivatii.

"Angajamentul Intersnack pe piata romaneasca este pe termen lung. In plus, au contat dimensiunea pietei, gradul de dezvoltare al organizatiei la nivel local, precum si pozitia solida pe care o avem pe piata. Colaborarea excelenta cu fermierii locali (cartofii din care facem chipsuri sunt achizitionati integral din Romania) a fost un alt argument hotarator", a afirmat directorul.

Compania germana are 140 de angajati la Ghimbav in acest moment, majoritatea acestora fiind mutati din Brasov. Terenul noii fabrici a fost achizitionat de la compania romaneasca Raptronic, furnizor de echipamente de productie din industria alimentara. Intersnack a demarat productia de chipsuri in Romania in anul 2003, fosta unitate din Brasov avand la acea data 200 de angajati. In momentul inaugurarii primei fabrici locale, reprezentantii companiei anuntau finalizarea unei investitii de un milion de euro la Brasov si planuri de a majora aceasta suma pana la 3,5 mil. euro.

Doi giganti pe o piata de 200 mil. euro

Pe langa chipsuri din cartofi, Intersnack Romania produce in prezent si snack-urile sarate Maxi Mix, Pom Bar sau Brezli, atat pentru piata locala, cat si pentru export.

Compania a realizat in 2008 o cifra de afaceri de 39 mil. euro si un profit brut de circa 0,2 mil. euro, potrivit datelor raportate la Ministerul de Finante.

Cel mai mare jucator pe piata snack-urilor sarate este in acest moment grupul american PepsiCo, cu vanzari de aproape 98 mil. euro in 2008. PepsiCo a intrat pe piata romaneasca de profil la finele anului 2004 prin achizitia Star Foods, iar cele mai mari schimbari pe care le-a adus pana acum in companie au vizat tehnologiile de productie si brandurile din portofoliu. La inceputul anului 2007 a fost adus pe piata locala brandul international Lay's din portofoliul PepsiCo, care a inlocuit brandul Star Chips.

Pe piata activeaza si cativa producatori mai mici cu actionariat romanesc, printre cei mai cunoscuti fiind Standard Snacks, cu afaceri de aproape 14 mil. euro in 2008. Piata este estimata la peste 200 mil. euro, cel mai dezvoltat segment fiind cel al chipsurilor din cartofi, cu o valoare de 100 - 150 mil. euro. Dupa ce a ajuns la un volum de 20.000 de tone in 2007, piata locala a snack-urilor sarate a inceput sa-si diminueze cresterea in urma cu doi ani, pentru ca in 2009 sa fie inregistrat un declin in consum, potrivit datelor de la companii.