Ford ridica planul de investitii la 1,2 mld. euro la Craiova

Autor: Bogdan Alecu 21.01.2010

Statul roman s-a angajat sa plateasca 320 mil. euro daca americanii nu au succes.



Ford Europa a majorat planul de investitii pentru uzina de la Craiova de la 675 de milioane de euro la aproape 1,2 miliarde de euro, dintre care aproape 1 miliard de euro urmeaza sa fie investiti in intervalul 2010-2012.

Aceasta investitie ar putea aduce 2 miliarde de euro in plus la exporturi, asa cum face Renault cu Dacia.

"Nu putem spune momentan ca din acest moment si pana in 2012 Ford va investi in Romania la Craiova peste 1 miliard de euro. Nu putem comenta cu privire la investitiile anuale. Mult va depinde de cererea de pe piata. Pana in 2012 vom investi cele 675 mil. euro, plus cele 400 mil euro, care reprezinta imprumutul de la BEI", a spus Wolfgang Schneider, vicepresedintele Ford Europa pe probleme guvernamentale si de mediu.

Sebastian Vladescu, ministrul finantelor publice, Matthias Kollatz-Ahnen, vicepresedintele Bancii Europene pentru Investitii si Wolfgang Schneider, vicepresedintele Ford Europa pe probleme guvernamentale si de mediu, au semnat ieri un acord pentru un imprumut de 400 mil euro, destinat uzinei constructorului american de la Craiova, din care statul roman garanteaza 320 mil. euro.

"Noi vom atrage fondurile de 400 de milioane de euro in Romania incepand de astazi si in urmatorii ani, pe masura ce vom avea nevoie. Nu vor veni toti banii in acelasi timp, ci in mai multe transe. Noi vom determina cati bani vom avea nevoie in fiecare transa", a subliniat Schneider.

Banii primiti de la BEI vor fi utilizati in special pentru intrarea in fabricatie in acest an atat a unui nou model de clasa mica, dar si a unui nou motor pe benzina de generatie EcoBoost care va respecta normele de poluare Euro 5, fiind cel mai ecologic motor care va fi produs in Romania in acest an. In acelasi timp, modelul de clasa mica va fi proiectat pentru a respecta standardul maxim de cinci stele in normele de siguranta EuroNCAP, fata de trei stele in cazul modelelor Dacia fabricate la Mioveni.

Ulterior, dupa 2012, in cadrul Ford Romania este prevazuta, potrivit Bancii Europene pentru Investitii, intrarea in productie a unui al treilea model, cel mai probabil urmatoarea generatie a utilitarei medii Transit.

Pe langa cele 400 de milioane destinate Ford Romania, BEI va mai acorda un imprumut in valoarede 200 mil. euro pentru a finanta proiecte de cercetare si dezvoltare derulate in Germania pentru uzina din Romania.

Productia Ford Romania, care in 2009 a fost de 300 de vehicule comerciale Transit Connect, va urca la 250.000 de masini in 2011 si la 300.000 in 2012, avand unul dintre cele mai accelerate cresteri ale productiei din Europa.

"In 2010 vom vedea la Ford Craiova o productie de 250.000 de masini anual", a subliniat Sebastian Vladescu in cadrul ceremoniei de semnare a acordului pentru imprumut. El a facut parte inca de la inceput din proiectul Ford Romania, intai in calitate de presedinte al comisiei de privatizare, iar acum ca ministru al finantelor. Ford a fost asistata in negocieri de casa de avocatura Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen (NNDKP).