Actionarii asiguratorilor nu-si mai permit sa poarte razboiul preturilor, spune Generali

Autor: Angela Placinta 24.01.2010

In ultimii ani piata asigurarilor a fost pe pierdere neta din cauza luptei prin pret, in special in sectorul asigurarilor auto.



Profitabilitatea asiguratorilor s-ar putea imbunatati anul acesta, deoarece actionarii nu mai pot aloca resursele necesare pentru a se lupta prin pret cu competitorii, lucru care s-a intamplat in ultimii ani si care a adus pierderi importante in piata asigurarilor, afirma Marie Kovarova, directorul general al Generali Asigurari, una dintre cele mai mari companii de pe piata de profil.

"Poate vor mai face acest lucru nou-venitii, care incearca sa castige cota de piata, dar jucatorii mai vechi nu-si mai permit sa intre in razboiul preturilor. 2010 va fi un an mai bun din punctul de vedere al profitabilitatii, am observat ca si preturile din campania RCA (asigurare de raspundere civila obligatorie - n.r.) au fost mai rezonabile", spune Kovarova, 37 de ani, care a preluat conducerea Generali Asigurari in septembrie 2008.

Piata de asigurari este pe pierdere neta de cativa ani, cauza principala fiind daunele mari inregistrate in sectorul asigurarilor auto, potrivit companiilor, dar si faptul ca unii jucatori incearca sa castige cota de piata prin preturi mici.

Datele oficiale cu privire la rezultatele financiare al companiilor de asigurari in 2009 nu sunt inca disponibile, dar in 2008 piata a avut o pierdere neta de 158 mil. euro, fata de 76 mil. euro in anul anterior.

"In 2009 situatia randamentelor la investitiile financiare a fost favorabila, iar acest profit financiar va mai salva rezultatele companiilor de asigurari. Totusi, nu cred ca situatia se va repeta si anul acesta", considera sefa Generali Asigurari.

Urmareste profitul pe toate liniile de business

Cel mai important obiectiv al Generali pentru anul acesta este obtinerea de profit sau cel putin a unui rezultat zero pe toate liniile de business, lucru care nu s-a intamplat anul trecut, desi per total compania a iesit pe plus.

"Obiectivul pentru 2010 este sa crestem peste piata si sa ne mentinem profitul. Vrem sa fim cel putin pe zero la toate liniile de asigurare, lucru pe care nu l-am realizat anul trecut." Compania se concentreaza pe dezvoltarea afacerilor pe segmentul de retail, spune Kovarova. Treptat, in ultimii ani, Generali si-a schimbat imaginea de companie coprorate, segment care aduce acum 40% din afacerile companiei, iar retailul a devenit predominant, cu o pondere de 60%.

Generali, controlata de grupul Generali PPF, care mai detine Ardaf, RAI Asigurari si Generali Pensii, a inregistrat in primele noua luni ale anului trecut subscrieri de 370 mil. lei (87,5 mil. euro), cu 16% peste nivelul din aceeasi perioada a anului 2008.

"Avantajul retailului este stabilitatea mai mare. Doar daca faci ceva foarte gresit pierzi o treime din clienti dintr-o data. Volatilitatea pe segmentul corporate este mai ridicata, poti pierde conturi mari intr-un timp foarte scurt."

Asiguratorul si-a propus pentru anul acesta o crestere a afacerilor de cel putin 5%, mizand pe asigurarile generale, in conditiile in care piata asigurarilor de viata este mai afectata de cresterea somajului si de scaderea veniturilor disponibile ale populatiei.

"Din punctul meu de vedere, cea mai mare preocupare pentru 2010 este evolutia asigurarilor de viata (piata care a scazut cu 10% in primele noua luni din 2009 - n.r.), deoarece nu stim cat se va mai adanci criza si cat va mai creste somajul. Nu cred ca 2010 va fi un an de crestere economica, probabil va fi la fel ca 2009."

In asigurari generale, Kovarova spune ca s-a intensificat competitia pe sectorul non-auto, adica cel al asigurarilor de bunuri si proprietati, lucru care se vede in preturile oferite clientilor companii.

"In continuare va ramane dificil sa inlocuim businessul care nu ne mai vine din sectorul de leasing. Incercam sa il inlocuim cu asigurari de masini pentru persoane fizice, dar si cu polite pentru locuinte."

Piata de leasing s-a prabusit anul trecut cu peste 70%, afectand afacerile asiguratorilor, deoarece pentru masinile cumparate in acest sistem de finantare este obligatorie asigurarea Casco.

Generali a derulat anul trecut mai multe campanii publicitare pentru asigurari auto si de locuinte, ceea ce a contribuit la cresterea afacerilor chiar si in criza, spune directorul general al companiei. Ea afirma ca bugetul de publicitate de anul acesta va fi la nivelul celui din 2009, dar nu a precizat suma.