Industria auto se pregateste pentru investitii de un miliard de euro

Autor: Alexandru Anghel 26.01.2010

Industria auto, unul dintre sectoarele cu cele mai mari scaderi de vanzari anul trecut, anunta pentru 2010 startul unor proiecte de investitii de peste un miliard de euro.



Jumatate din valoarea acestor investitii, circa 500 de milioane de euro, vor fi realizate inca din 2010, ceea ce reprezinta mai mult de 10% din totalul investitiilor straine directe previzionate pentru economia locala in 2010.

"Avantajul pe care il au companiile din acest sector este ca industria auto este intr-o perioada de transformare si obtin aici avantaje competitive. Investitiile anuntate pot ajunge chiar la mai mult de 0,5% din PIB in 2010", a declarat Laurian Lungu, managing partner al companiei de prognoza si analiza de piata MacroAnalitica.

In 2009 productia auto europeana a inregistrat un regres mai mare de 20%, in timp ce productia de autovehicule in Romania s-a apropiat de 300.000 de unitati si a crescut cu 21%.

Volumul investitiilor straine din 2009 s-a ridicat la 4,5 miliarde de euro, jumatate fata de anul precedent, iar prognozele pentru 2010 ajung la 4,5-5 miliarde de euro.

Principalii actori in cercul investitiilor straine sunt in continuare Dacia si Ford, un producator ajuns la maturitate industriala si respectiv un constructor care pune deocamdata bazele unei productii de 250.000 de autovehicule anual.

Fostul director general al Automobile Dacia, Fran'ois Fourmont, anunta la finalul anului trecut un buget anual de investitii de 200 de milioane de euro in urmatorii doi ani pentru activitatile de productie. In aceasta suma este inclusa si industrializarea celui mai nou model, SUV-ul Duster, care se ridica la 120 de milioane de euro.

La tot ce aduce nou Dacia se adauga insa si investitiile Renault de 166 de milioane de euro in prima etapa de dezvoltare a centrului tehnic de la Titu.

Totodata Ford, aflat inca la inceput in ceea ce reprezinta productia auto locala, a semnat acordul pentru imprumutul de 400 de milioane de euro, destinat uzinei de la Craiova. Odata ce Ford va incepe productia la o cadenta de cateva sute de unitati zilnic vor aparea rapid si investitiile furnizorilor.

"Criza a temporizat, cum era de asteptat, valul de implantari de capacitati de productie ale furnizorilor Ford, dar confirmarea tendintei de crestere a cererii de automobile de la sfarsitul anului trecut in Europa si in SUA ar putea sa redeclanseze acest val inca din 2010", a declarat Constantin Stroe, presedinte al Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania si vicepresedinte al Dacia.

Pentru moment producatorul de scaune auto Johnson Controls, care detine deja trei fabrici in Romania si este furnizor Dacia, a anuntat ca va construi o unitate de productie in proximitatea uzinei Ford, dar nu a mentionat suma fondurilor alocate. Potrivit investitiilor similare in alte fabrici suma alocata pentru Craiova ar putea fi de 15-17 milioane de euro.

"Ford a intreprins deja actiuni pentru incurajarea furnizorilor sai traditionali sa investeasca in Romania si unii dintre acestia au declansat preparativele pentru amplasarea de capacitati in zona din jurul Craiovei", a adaugat Stroe.

Inca un sfert de miliard de euro va fi adus de Pirelli, care va dubla capacitatea de productie la Slatina prin constructia a unei alte unitati de productie.

Proiectul a fost evaluat la 250 de milioane de euro, urmeaza sa fie realizat pana in 2012, iar primele fonduri, 50 de milioane de euro, au fost atrase printr-un imprumut de la Banca Europeana pentru Investitii.

Majoritatea producatorilor de componente prezenti pe piata locala realizeaza insa anual investitii, de o valoare mai mica, in consolidarea businessului, in industrializarea unor produse noi sau in cercetare si dezvoltare.

Este cazul Continental care construieste o sectie noua, in valoare de 50 de milioane de euro, la Timisoara, sau a Rulmenti Barlad, care are un buget de 8 milioane de euro pentru cercetare in 2010.