COLECTII & COLECTIONARI/ Mos Craciun si colectionarii de arta
Autor:
Daniel Nicolescu
27.01.2010
Asa cum reiese din discursurile de vernisaj si din textele
catalogului de sala, expozitia de pictura si sculptura (curator
Ruxandra Garofeanu), deschisa la galeria Dialog a Primariei
Sectorului 2 si adunand piese din colectia particulara a lui Damian
Florea, doreste sa fie mai mult decat o simpla si frumoasa ofranda
destinata publicului bucurestean. Asezata sub titlul generic
"Colectii si colectionari", ea se anunta a fi doar o etapa dintr-o
calatorie mai lunga, precum si o iscodire a semnificatiilor pe care
termenul de "colectionar de arta" il imbraca in zilele noastre. Nu
in ultimul rand - o incercare de clarificare a rosturilor pe care
le are, in momentul de fata, o colectie privata de opere
artistice.
In cadrul unei mai vechi conferinte (Mexic, decembrie 2002)
dedicate miscarii ideorealiste, Sergio Zaragosa se intreba: "Oare
colectionarul de arta este acea fiinta respirand doar bunatate,
acel mecena pe care ni-l descriu operele romantice?
Este el acea
fiinta care se multumeste sa gaseasca placerea in grafica, pictura
sau sculptura? Domnilor, mai credeti inca in Mos Craciun? Dupa
parerea mea, colectionarul de arta este cea mai avida persoana din
lume. Arta, care, in mod normal, este prezentata de catre niste
persoane 100% exhibitioniste si este destinata tuturor privitorilor
din lume, este cumparata doar ca sa fie vazuta de un cerc restrans
de prieteni ai colectionarului. Colectionarul de arta este persoana
cea mai ipocrita din lume, pentru ca se straduieste sa cultive
niste relatii de amicitie cu artistii, pentru ca ii sustine si
afirma despre sine ca este un mecena. De ce face, de fapt, asta? Ca
sa creasca valoarea obiectelor pe care le-a cumparat. Colectionarul
nu inceteaza sa adune, chiar daca peretii casei sale stau sa se
prabuseasca sub greutatea tablourilor, pentru ca mai are si altele,
stivuite in debarale si le alterneaza din cand in cand. Cand va
deveni colectionarul un intelept? Atunci cand arta pe care a
strans-o va face parte dintr-un muzeu, sau atunci cand
stra-stranepotii lui vor scoate la licitatie averile artistice pe
care le-a adunat o viata intreaga. Iar acest lucru nu se intampla
decat odata cu moartea colectionarului..." Si asa mai
departe...
Pacatul filipicei lui Saragoza sta, desigur, in furia cu care
generalizeaza. Virtutea ei - in sinceritate. Nu de alta, dar el
vorbea in calitate de colectionar.
Exista desigur, colectionari si colectionari. Unii onesti,
care chiar tezaurizeaza din pura placere (fie ea si vinovata),
altii - dintr-o avaritie de un soi special, in care converg si
trufia, si goana dupa profit, si pornirile maniacale. Tot asa,
exista colectionari destoinici, care-si fac colectiile "pe
spranceana", si nepriceputi care aduna, otova, obiecte de iarmaroc
si piese ilustre. In catalogul expozitiei "Damian Florea", Mihai
Oroveanu aduce o nuanta in plus: exista colectionari "in selectia
carora conteaza mai mult prestigiul semnaturii decat calitatea
intrinseca o operei. Colectiile lor sunt mai degraba depozite
impersonale, simple acumulari statice, ghiveciuri demascatoare
pentru orgoliul nemasurat al unei noi burghezii nedumerite".
Ar mai trebui adaugat ca, dincolo de stiinta, de pricepere si
de alti factori masurabili (sau nemasurabili, precum stimabila
placere de a colectiona), mai exista un criteriu hotarator si
volatil precum arta insasi: gustul colectionarului. Iar Damian
Florea, cel care a ales in aceste zile sa-si infatiseze public
colectia (contrazicand, daca vreti, grozavia acuzelor generice ale
lui Saragoza), da, in opinia noastra, dovada unui gust (aproape)
fara cusur. Tablouri ale unor contemporani (desigur, semnaturi cu
greutate, dar nu numai atat), care se asaza, chiar si pe niste
simeze straine, firesc, stabil, concertat.
Un tur al expunerii si apoi inca unul, apoi presimtirea unui
fapt inextricabil: daca, intre timp, cineva ar fi facut sa dispara
una dintre piese, intregul ar fi fost fost avariat. Ilfoveanu,
Caltia, Piliuta, Mirel Zamfirescu, Ion Grigore, Vasile Grigore,
Bernea, Wanda Sachelarie, Pacea, Paul Vasilescu, Mihai Sarbulescu,
Florin Niculiu, Marian Zidaru sau Marcel Guguianu. Generatii si
cote diverse, cromatica si tehnici ireconcialibile. Si totusi,
acelasi diapazon al gustului i-a pus laolalta. Altfel spus, o
admirabila lectie, din care aflam ca raportul artist-colectionar
este mai subtil decat pare, si ca al doilea - colectionarul, adica
- este capabil nu doar sa ofere bani pentru ca primul sa traiasca
si sa lucreze in continuare, ci si sa dirijeze un concert in care
muzica nu este suma partiturilor, ci potrivirea lor pe portativul
unui gand ordonator. Un concert in care fiecare instrument
dezacordat are stridenta unui tipat.
Asta desigur, pentru cei care mai cred in Mos Craciun. Pentru
sceptici, bosumflati sau rebeli intratatabili, iata inca o pista
posibila: selectia expozitionala a fost realizata, dintr-un
ansamblu mult mai vast si mai putin unitar, gratie flerului
curatorului, doamna Ruxandra Garofeanu.