BESTSELLER INTERNATIONAL/ Testamentul literar si nevropatii secretului
Autor:
Daniel Nicolescu
27.01.2010
Vorbeam, in precedentul articol din cadrul acestei rubrici,
intitulat "Evenimentul literar al anului 2009", despre soarta
romanului postum "The Original of Laura", al lui Vladimir Nabokov.
Rezumand povestea, lucrurile au stat cam asa: autorul, pana in
ultima clipa a vietii, a cerut familiei ca, dupa moartea sa,
manuscrisul sa fie distrus. Familia, dupa trei decenii de indoieli
si razgandiri, a hotarat sa-l publice.
Cine va avea de castigat de pe urma acestei decizii? Noosfera
(scuzati de vorba proasta...), marea literatura, publicul
neconditionat al autorului, maniacii arhivisticii si istoricii
literari? Greu de spus. Pana una-alta, castigati sunt,
materialiceste, editorii (care produc, din pricina vocatiei de
"fruct interzis" a manuscrisului, bestseller-uri) si, desigur,
mostenitorii.
Aveau ei insa dreptul, in numele - invocat in decizia
de publicare - al celorlalti parteneri ai ecuatiei, sa transgreseze
ultima vointa a autorului, exprimata in deplina luciditate? Ne
pare, acum, Henry Miller un scriitor mai mare dupa ce i s-a
publicat "Crazy Cock", desi romanul, autobiografic (si lamuritor in
ceea ce priveste evolutia stilistica a autorului), fusese destinat
sertarului?
Cert este ca exista scriitori, nevropati ai secretului, care
scriu cum respira si care doresc ca anumite pagini, pe care nu
le-au gandit ca fiind destinate publicarii, sa ramana sub pecetea
tainei. Sunt probe de laborator, mult prea ciudate sau prea
stangace sau prea imunde, ca sa ajunga sa fie cunoscute. Ei isi
construiesc seifuri supercomplexe, alcatuite din serii intregi de
paznici si de cifruri, de ivaruri psihologice si mecanice, menite
sa le ascunda in cazul unei morti subite sau al unei pierderi a
ratiunii. A fost distrus, insa, vreodata, in istoria literaturii,
vreun astfel de manuscris? Au executat vreodata legatarii
testamentari vointa autorului?
Se pare ca nu, niciodata. O spune explicit si fara nuante un
mare profesionist al arhivelor, Olivier Corpet, patron al IMEC
(Institut Mémoires de l'édition contemporaine, din Franta, aduna,
conserva si valorifica fondurile de arhiva si de studii consacrate
principalelor edituri, reviste si actori ai vietii cartii si
creatiei), citat de Bernard Henri Levy (care refuza sa-i livreze,
spre conservare, Jurnalul secret): "Stiu pe dinafara toate
povestile astea cu jurnale, scrisori si ciorne pe care scriitorii
le-au pus sub lacat in timpul vietii; exista insa o lege; iar
aceasta lege nu sufera, pe cuvânt de orfevru si de maniac, absolut
nicio exceptie; NU EXISTA NICIUN EXEMPLU - ma auziti bine: niciun
exemplu - DE ASTFEL DE DOCUMENT CARE SA FI FOST DISTRUS SI SUSTRAS
CURIOZITATII LITERARE; hai sa câstigam timp; sunt sigur ca ati
orânduit totul; nu pun la indoiala loialitatea apropiatilor
dumneavoastra, dar mai stiu si ca, undeva, nu ma intrebati unde,
pentru ca numarul scenariilor este infinit, va aparea o fisura; o
tradare? o incurcatura? cineva care va iubeste prea mult si care,
in ultima clipa, nu va avea inima sa adauge amaraciunii provocate
de moartea dumneavoastra pe aceea a obligatiei de a va arde
hârtiile? o indiscretie? o greseala a bancii unde imi inchipui ca
v-ati depozitat documentul? totul e posibil; chiar totul; asta
pentru ca istoria are mai multa imaginatie decât oamenii; si sunt
de-a dreptul convins ca, orice masuri ati lua, se va ivi un virus,
un rateu, o smecherie, o schimonoseala a Istoriei, si ca jurnalul
dumneavoastra va sfârsi, ca toate celelalte, la IMEC..."
Din dragoste sau din abjectie, sertarul este, prin urmare,
intotdeauna rasturnat. In ceea ce ma priveste, domnule Corpet,
chiar daca as ajunge sa iubesc tradarea, sau macar sa ma consolez
cu gandul ca e inevitabila, nu ma pot impiedica sa am ganduri
asasine fata de tradatori.
DANIEL NICOLESCU. Absolvent, in 1982, al
Universitatii Bucuresti, Facultatea de filologie, sectia
romana-portugheza. Redactor principal (si, incepand cu 1991,
grafician copertator) la Editura Eminescu, intre 1985-2003.
Colaborari (cronica literara, cronica plastica, traduceri) la
numeroase reviste culturale, incepand cu 1974. Redactor si
art-director la diverse publicatii din tara. A semnat mai multe
volume de traduceri si un volum de interviuri. Din anul 2000 pana
in 2009 - editor executiv la Ziarul de duminica.