Somajul tehnic loveste piata tigaretelor, unde lucreaza 2.500 de oameni. De vina e contrabanda?

Autor: Mihaela Popescu 28.01.2010

Producatorii de tigarete vad scaderi de vanzari in acest an pe piata din cauza contrabandei, dar mizeaza inca pe exporturi. Pot salva exporturile productia locala de tigarete?



Philip Morris a anuntat ieri ca inchide pentru doua saptamani fabrica din Otopeni si trimite in somaj tehnic 450 de angajati cu 75% din salariu. Aceasta este prima masura dura anuntata in industria tutunului in ultimul an, o piata pe care producatorii au majorat preturile cu 40-50% pentru a acoperi cresterea abrupta a accizelor din 2009 si de la inceputul acestui an.

"Decizia suspendarii productiei a fost legata strict de considerente economice de performanta. Profitabilitatea operatiunilor din Romania este din nefericire serios afectata de nivelul ridicat al contrabandei la tigari", afirma Andrei Vasilescu, Corporate Affairs Director la Philip Morris Romania & Bulgaria, care sustine ca la nivel local 1 din 4 pachete de tigari este vandut in mod ilicit.

Intrebat daca Philip Morris va mai recurge in acest an la masura inchiderii temporare a fabricii, Vasilescu a spus ca acest lucru depinde de rezultatul masurilor statului impotriva contrabandei cu tigarete.

Tigarile reprezinta cea mai mare piata de bunuri de larg consum din Romania, cu o valoare estimata la circa 2,4 miliarde de euro in 2009, si este disputata de trei mari jucatori, British American Tobacco, Philip Morris si Japan International Tobacco. Toate aceste companii si-au majorat din 2007 ponderea exporturilor in productia locala, potrivit datelor din piata.

Piata de profil s-a contractat anul trecut cu 10-15% in volum, potrivit datelor de la jucatori, iar estimarile pentru acest an indica o accentuare a scaderilor in comertul legal, pe fondul majorarii accizei la produsele din tutun de la 1 ianuarie si al masurilor slabe luate de Guvern pentru a diminua piata neagra.

In 2007, Philip Morris Romania comunica planuri de crestere a ponderii exporturilor de la 30-40% la peste 50%, potrivit unui articol aparut la acea data pe Mediafax. Reprezentantii companiei spun ca in prezent volumele produse si vandute pe piata locala sunt mai importante pentru operatiunile din Romania decat cele destinate pietelor externe, dar precizeaza ca exista posibilitatea majorarii exporturilor.

"Fabrica din Romania este pregatita sa livreze doua treimi din productie catre alte piete", afirma Vasilescu.

Lupta dura la varf: BAT s-a distantat puternic de Philip Morris

In ultimii 4 ani, British American Tobacco (BAT), liderul pietei tigaretelor, s-a distantat puternic de Philip Morris, principalul sau competitor.

Daca in 2005 batalia pentru primul loc pe piata era foarte stransa, Philip Morris fiind inaintea BAT cu cateva milioane de euro in plus la cifra de afaceri, in 2008 BAT raporta vanzari de aproape doua ori mai mari decat rivalul sau de pe locul al doilea.

Reprezentantii Philip Morris nu au dorit sa dea date sau comentarii despre cota de piata a companiei.

Doar un proiect de investitii in ultimul an

Singura investitie importanta anuntata in industria tutunului in ultimii 1-2 ani a fost realizata de JTI.

Anul trecut, compania anunta ca aduce 30 mil. euro in fabrica sa de tigarete din Pipera pentru a inlocui doua linii de productie cu utilaje noi. Una din cinci tigarete fabricate de JTI in Romania se duce in prezent pe pietele externe.

"Exporturile detin o pondere importanta, de circa 20% din ceea ce producem local. Strategia noastra de dezvoltare in Romania va tine seama si pe viitor de oportunitatile de pe piata locala, ca si de cele de pe pietele externe. O pondere echilibrata intre productia pentru piata locala si pentru exporturi este de natura sa creeze un mix potrivit pentru o dezvoltare sustenabila a businessului pe termen mediu si lung", afirma Gilda Lazar, director Corporate Affairs & Communications la JTI Romania.

Distribuitorii Philip Morris sustin si ei cauza producatorului

Reprezentantii Top Brands Distribution, cel mai mare distribuitor local al produselor Philip Morris, au trimis ieri un comunicat in care afirmau ca depozitele si agentii de vanzari ai companiei sunt atacati tot mai des de contrabandistii de tigari.

"Inca de anul trecut, numarul atacurilor asupra depozitelor a crescut semnificativ, compania noastra fiind nevoita sa suplimenteze echipele de paza si sistemele de securitate pentru interventie rapida in astfel de situatii. In plus, incep'nd cu acest an agentii nostri de distributie sunt amenintati direct, fiind "sfatuiti" sa nu mai livreze produse in anumite zone", a declarat Virgil Munteanu, directorul de marketing si comunicare al Top Brands Distribution (TBD), fara a da insa alte detalii. Volumul vanzarilor de tigarete realizate de TBD s-a diminuat anul trecut fata de 2008, potrivit datelor companiei.

Si distribuitorul Simba Invest a trimis ieri un comunicat in care vorbeste despre comertul ilicit de tigarete si subliniaza ca lipsa masurilor de diminuare a contrabandei pune in pericol siguranta locurilor de munca de pe piata legala.