Sucu: E greu sa fii profitabil la 3.000 km departare de piata ta

Autor: Ioana David 02.02.2010

Omul de afaceri Dan Sucu, care controleaza cel mai mare grup din industria locala a mobilei, Mobexpert, afirma ca toate magazinele retailerului au avut scaderi anul trecut, cele mai bune rezultate fiind insa raportate de magazinul din Baneasa care a avut un declin de 8%.

Spre comparatie, vanzarile magazinului IKEA din aceeasi zona au scazut cu un procent similar, de 9%. Sucu vede o revenire a exporturilor, in special pe piata franceza, dupa ce anul trecut livrarile externe, care genereaza 17-18% din afacerile companiei, au scazut cu 30%.

"In loc sa mergem la 11-12% exporturi, cred ca vom ajunge la 25% pe fondul revenirii pietei franceze, insa este greu sa fii profitabil la 3.000 km departare de piata ta. Exportul este un motor al tendintelor, al modei, dar nu neaparat unul al profitului. Acolo o marja de 5% este mai mult decat rezonabila", afirma Sucu

In ceea ce priveste piata locala, masurile precum inchirirea de spatii excedentare, scaderea investitiilor in publicitate si reducerea numarului de angajati au determinat reduceri de maximum 10% ale cheltuielilor. Grupul a inchiriat circa 14.000 mp din zona logistica pe care o avea libera si pe care o dezvoltase in ultimii ani pe fondul estimarilor cu privire la cresterea cererii de mobila.

10% din vanzari se fac in perioadele de lichidare

"Cresterea capacitatii de stocare si productie ne-a condus la situatia in care anumite fabrici au lucrat la 50% din capacitate sau mai putin. Principala preocupare a fost ca aceste spatii suplimentare sa nu stea nefolosite, nu sa obtinem neaparat un anumit nivel de chirie. Faptul ca am lucrat mult sub capacitatea nominala este generator de pierderi", a spus Dan Sucu pentru ZF.

Omul de afaceri este de parere ca pentru un retail "cel mai dificil este sa vanda anumite produse in perioadele de lichidare". Astfel, daca intr-un an normal "un retailer bun" vinde in jur de 2-3% in perioada de lichidare, anul trecut acest procent a ajuns la aproximativ 10%, ceea ce aduce pierderi.

O alta masura la care compania a recurs anul trecut a fost reducerea la jumatate a investitiilor in publicitate, adica la aproximativ 1 mil. euro.

"Investitiile in publicitate s-au dus in colectii noi. Degeaba faci o campanie de comunicare daca clientul gaseste aceleasi produse cand vine in magazin", mai spune Sucu. Seful Mobexpert spune ca s-a concentrat anul trecut pe participarea la targurile internationale si ca pentru un retailer ar fi o greseala enorma sa-si schimbe pozitionarea. "Riscul de a intra pe un alt segment de pret este mult mai mare decat riscul de a avea pierderi. Schimbarea pozitionarii ar fi sinucidere curata", afirma Sucu, referindu-se la faptul ca nu doreste sa vanda mobila ieftina si ca nu va renunta la colectiile noi.

Mobexpert a raportat anul trecut o scadere cu 21% (in lei) a vanzarilor regionale. In euro, scaderea vanzarilor Mobexpert a fost de 32%, de la 169 mil. euro in 2008 la 115 mil. euro in 2009. Pe segmentul mobilierului pentru casa si decoratiuni vanzarile au scazut cu 17% in 2009, in timp ce mobilierul pentru birou s-a contractat mai puternic, cu circa 30%.

La limita profitabilitatii

"Au fost ani in care exportul a mers bine si au suferit vanzarile pe piata regionala, dar au fost si ani in care au mers ambele bine. Au fost si ani in care vanzarile pe piata regionala au mers bine si exportul a suferit, ceea ce ne-a permis sa sustinem entitatile din grup care nu performau. Ne-am pus de mai mult timp problema sa renuntam (la fabrici - n.red.), dar nu am facut acest lucru pentru ca aveam perspectiva de crestere. Acum aceasta este din ce in ce mai indepartata", afirma antreprenorul.

In 2010, Mobexpert va inchide "probabil" una sau doua fabrici, dar depinde si de discutiile cu bancile. In 2009 majoritatea celor opt fabrici din grup au trimis timp de trei luni oamenii in somaj tehnic, situatie care s-ar putea repeta si anul acesta. Cu toate acestea, Sucu spune ca restructurarile masive au fost deja facute.

Scaderea vanzarilor, mentinerea preturilor in lei si fabricile care au lucrat la 50% din capacitate au dus grupul in zona pierderilor sau " in cel mai bun caz al profitului zero".

Estimarile Mobexpert pentru 2010 merg pe un scenariu "optimist" de pastrare a nivelului atins in 2009. Grupul opteaza pentru bugete trimestriale. "Planurile anuale sunt la nivel de dorinta. Speranta noastra este ca a doua jumatate a anului 2010 sa fie mai buna comparativ cu perioada similara de anul trecut. Primul trimestru ne asteptam sa fie cu 10-12% sub primul trimestru din 2009".