Cum a crescut Garanti Bank: A trebuit sa incurajam clientii sa ia credite si sa consume

Autor: Liviu Chiru 03.02.2010

Turcii se straduiesc sa castige teren pe piata dupa ce au lansat operatiuni de retail abia in 2007, cu mare intarziere fata de restul jucatorilor.



Turcii de la Garanti Bank si-au planificat pentru anul acesta o majorare a activelor cu 50%, pana la 1,2 miliarde de euro, dupa ce anul trecut reusisera o dublare, de la 450 de milioane de euro, la sfarsitul lui 2008.

"Tot timpul exista cerere, chiar daca uneori este mai slaba. Ar trebui sa incurajam clientii sa ia credite, sa consume, pentru ca astfel ajutam economia", spune Murat Atay, directorul general al bancii, aflat in functie de la inceputul anului trecut.

Garanti a reusit sa creasca anul trecut, in timp ce majoritatea jucatorilor si-au redus businessul sau cel mult l-au conservat, in conditiile in care a derulat mai multe campanii de promovare a produselor de creditare.

"Este foarte important sa vii cu solutii personalizate pentru client. Am pregatit pachete speciale pentru clientii individuali, pentru firmele mici, de aceea produsele au fost atractive", spune Atay. De exemplu, turcii au promovat anul trecut un credit prin care finantau firmele mici in contul TVA pe care o aveau de incasat de la stat, in conditiile in care rambursarile se faceau cu intarziere. Pentru clientii individuali banca a vandut credite cu asigurari de somaj sau invaliditate temporara si a venit cu dobanzi preferentiale pentru angajatii din domeniul public.

"Daca ne uitam la alte banci, portofoliile de credite s-au deteriorat. La noi, cel mai mare risc de credit este legat de somaj, dar avem asigurare pentru asta."

Atay spune ca strategia agresiva pe creditare va fi prelungita si in 2010, banca urmand sa deruleze mai multe campanii. De asemenea, de la inceputul anului turcii au anuntat reduceri de dobanzi la creditele de retail, atat in lei, cat si in euro.  Seful Garanti spune ca dezvoltarea afacerilor va fi finantata atat prin cresterea depozitelor atrase pe plan local, cat si prin surse imprumutate de la banca-mama, care are lichiditati suficiente dupa ce a raportat un profit de circa un miliard de euro pe primele noua luni ale anului trecut.  Pe plan local, Garanti inregistreaza pierderi, in conditiile in care a demarat in 2007 un proces de reorientare a afacerilor dinspre zona de corporate spre cea de retail, ceea ce a presupus si extinderea prezentei teritoriale. Banca opereaza in prezent o retea de 51 de unitati si circa 90 de ATM-uri. Pentru anul acesta este planificata deschiderea a inca cinci unitati, in timp ce numarul ATM-urilor ar trebui sa sara de 200. Numarul clientilor urmeaza sa ajunga la 250.000 la sfarsitul anului, de la 150.000 de clienti in decembrie anul trecut. "Vom trece pe profit de la anul, dupa cum aveam in plan", spune Atay. Venit la Bucuresti de la conducerea sucursalei Garanti din Istanbul, unde avea in administrare active de 3 mld. euro, el spune ca are ca obiectiv sa creasca operatiunile din Romania la un volum chiar mai mare.

Pe plan local, Garanti functioneaza inca in regim de sucursala, insa este pe ultima suta de metri pentru obtinerea unei licente bancare de la BNR. Banca are o colaborare cu subsidiarele locale ale gigantului american GE Money, care controleaza, alaturi de holdingul turc Dogus, grupul Garanti Bank.

Am cumparat titluri de stat de 125 milioane de euro

Garanti a acumulat anul trecut un portofoliu de titluri de stat de 125 de milioane de euro, aceasta contribuind de asemenea la cresterea activelor. Banca a obtinut recent si licenta de dealer pe piata secundara a titlurilor de stat, ceea ce inseamna ca le poate vinde mai departe clientilor, ca o solutie de economisire in conditii de risc foarte redus.

De altfel, Garanti incearca sa isi extinda oferta de servicii, venind la sfarsitul anului trecut cu posibilitatea achitarii facturilor pentru furnizorii de utilitati. Atay spune ca pe viitor vor fi oferite si solutii de cash management si plati. Portofoliul bancii a ajuns in prezent sa fie echilibrat intre clienti individuali, firme mici si corporatii, iar Atay spune ca dezvoltarea afacerilor este sustinuta de zona de retail.