12 producatori europeni de componente auto vor sa se relocheze in Romania

Autor: Alexandru Anghel 03.02.2010

Constantin Stroe, presedintele Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania (ACAROM), a declarat ca in prezent exista 12 producatori de componente auto care intentioneaza sa construiasca facilitati de productie pe plan local, insa pentru moment actiunile lor sunt in asteptare, urmarind stabilizarea mediului macroeconomic.

"Investitii noi sunt, dar toti sunt in stand-by. 12 firme de nivel european au intentii sa realizeze o relocare in Romania, au gasit si solutii, dar amana proiectele. In continuare spun ca partea de est a Romaniei este defavorizata din perspectiva celor care vor sa faca o relocare", a declarat Stroe. El nu a dorit sa mentioneze companiile care au planuri de investitii in Romania.

Cea mai mare parte a investitiilor straine in industria constructoare de masini a fost realizata in ultimii zece ani, in principal in zona de vest a tarii unde parcurile industriale sunt ocupate in principal de producatori de componente auto.

Un nou pol automotive se contureaza in ultimii trei ani in zona de sud, Oltenia, unde au fost atrase companiile Pirelli (investitii de 250 de milioane de euro in ultimii 3 ani la care se vor adauga inca 250 de milioane de euro pana in 2012) sau Ford (investitii angajate de peste 1 miliard de euro) si unde urmeaza sa aduca facilitati de productie si alti furnizori, precum Johnson Controls.

Investitiile in zona de est sunt insa reduse si au fost atrase in principal de Iasi, unde cei mai mari actori sunt Delphi si Continental. In acelasi timp seful ACAROM avertizeaza asupra volatilitatii posibilelor investitii straine.

"Exista doua cazuri care renunta sa investeasca aici pentru ca au gasit conditii mai bune la 100 de kilometri mai la vest. Romania ramane o oportunitate in continuare, datorita costului de munca si posibilitatilor de adaptare a personalului", a declarat Stroe. El a mentionat si importanta costului transportului in costul de productie al componentelor auto, fapt pentru care unele companii sunt motivate sa caute locatii care sa minimize costurile si distantele de transport.

Industria auto va trage iar frana de mana

In perioada urmatoare producatorii de componente ar putea intampina dificultati deoarece comenzile se vor reduce in urma scaderii vanzarilor de automobile la nivel european.

Previziunile Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile indica o scadere de 13,1% a productiei europene de autovehicule in 2010, in timp ce pentru tarile din Europa de Vest (Germania, Franta, Italia) scaderea este estimata la 13,4%.

"Asistam la un efect de recul in urma promovarii unor programe de sustinere a pietelor auto. Cel putin, pentru Germania se prevede -27,5% in 2010 fata de 2009", a spus Stroe. Germania a fost in 2009 un caz atipic in intreaga piata auto europeana deoarece inmatricularile de automobile noi au urcat cu 23%, la mai mult de 3,8 milioane de unitati in timp ce piata europeana s-a contractat cu 1,6% la 14,4 milioane de unitati.

Si alte piete care au aplicat programe "Rabla", precum Franta si Austria, au crescut in 2009, dar pentru anul in curs, odata cu oprirea sau cu reducerea sumelor alocate acestor programe producatorii de automobile se pregatesc de reducerea productiei. Acest lucru inseamna bineinteles comenzi mai mici si pentru componentistii locali, care in urma cu 12 luni au fost salvati in unele cazuri de comenzile venite din Germania sau Italia.

Exportul Dacia a tras dupa el si fabricile de componente

"Au avut probleme cei care au avut proiecte mari de fabricatie pentru Europa de Vest, cum au fost cei din cablajele electrice. Furnizorii legati direct de banda de montaj a Dacia nu au avut probleme".

Potrivit datelor ACAROM furnizorii care livreaza componente catre constructorii germani au avut in 2009 o situatie mai dificila, in general, pentru ca productia de autoturisme in Germania s-a contractat cu 10%, iar exportul cu 17% (chiar daca vanzarile au crescut, vanzari de care a beneficiat si Dacia). Programul "Rabla" de 2.500 de euro in Germania s-a incheiat iar in Franta s-a redus suma acordata, previziunile de productie ale Dacia reducandu-se cu cateva zeci de mii de unitati.