Seful BMW: Clientii nu mai cumpara full-option. Aleg doar "strictul necesar"

Autor: Bogdan Alecu 03.02.2010

Austriacul Stephan Breschan, 45 de ani, directorul general al filialei locale a grupului BMW, pariaza in 2010 pe un leu puternic si stabilizarea economiei locale pentru cresterea vanzarilor companiei.

Vanzarile de automobile cu un pret de peste 50.000 de euro au scazut de peste trei ori anul trecut, in timp ce vanzarile BMW au inregistrat o scadere de 53%, la 1.140 de masini, segmentul premium fiind la fel de afectat ca intreaga piata auto de declinul economic de pe parcursul anului trecut. La un pret mediu de 50.000 de euro, vanzarile BMW pe piata locala pot fi estimate la 57 mil. euro anul trecut.

Astfel, anul acesta doar un reviriment economic ar putea readuce increderea cumparatorilor, crede seful BMW in Romania.

"Clientii acestor branduri sunt intotdeauna interesati de mediul economic. Anul trecut nu au fost foarte increzatori in economie si au amanat achizitiile, dar in 2010 exista mult mai mult optimism in piata", spune Breschan.

Chiar si asa, in segmentul premium clientii si-au "reeducat" preferintele. Daca in anii trecuti optau pentru un motor cat mai puternic si o lista completa de optionale, acum aleg doar "strictul necesar". "Acum clientii opteaza pentru aceleasi modele ca si in anii trecuti, numai ca spre deosebire de 2007 si 2008 nu mai opteaza pentru modele «full option» ci pentru o echipare mai corecta. Atunci cand este vorba de o achizitie clientii se gandesc in continuare la pretul masinii", a spus oficialul BMW.

Vede un leu puternic

Contrar estimarilor consultantilor si oamenilor de business, euro a scazut in ianuarie sub pragul de 4,1 lei , iar reprezentantul BMW spune ca sunt premise ca moneda nationala sa se intareasca in continuare.

"Leul va continua sa se aprecieze in perioada urmatoare. Anul trecut pe oricine intrebai cum va evolua leul, raspundea ca moneda va continua deprecierea fata de euro. Dar acum se intampla exact opusul. Sunt convins ca acest trend va continua".

Un scenariu vehiculat presupune ca euro este acum slabit din cauza situatiei economice din Grecia, dar seful BMW apreciaza ca nu aceasta este explicatia pentru intarirea leului.

"Trebuie sa tinem cont ca in sfarsit Romania are acum un guvern stabil, care doreste sa atraga cat mai multi investitori. Spre exemplu, stiu ca in prezent se incearca atragerea unui numar cat mai mare de investitori din Germania", a subliniat Breschan. Pe fondul intaririi leului, preturile calculate in moneda nationala ale masinilor sunt mai mici.

Estimarile pentru acest an nu indica insa o crestere a pietei auto dupa un an 2009 dezastruos, astfel ca reprezentantii Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) apreciaza ca vanzarile de autoturisme vor inregistra in 2010 o scadere la 115.000 de masini fata de aproximativ 130.000 de unitati vandute in 2009. Pe de alta parte, calculat doar la nivelul inmatricularilor, piata auto in 2010 ar ramane constanta.

"APIA se asteapta la o scadere a pietei in 2010 fata de anul trecut deoarece in 2009 au existat multe cifre "false" in ceea ce priveste vanzarile unor marci, in conditiile in care firmele au exportat masini si nu le-au vandut pe piata locala", spune reprezentantul BMW, care afirma ca in 2010 APIA isi va schimba modul de raportare.

"Ne asteptam ca vanzarile BMW sa inregistreze o crestere in 2010. Avansul se va datora atat noilor modele, cat si faptului ca anul trecut vanzarile BMW au fost reale si nu am reexportat masini. Avem acum noul X1, noul Seria 5 in martie si Seria 5 GT, plus noul X3 in a doua parte a anului", a spus Breshan.

Fara profit nu poti rezista pe termen lung

Anul 2009 a fost influentat de campaniile de destocare, prin care dealerii au oferit discounturi care au ajuns pana la 40-50% in cazul marcilor premium.

"In 2010, atat noi cat si concurentii nostri vom reveni la un nivel normal de pret. Dar nu va fi usor sa revii de la ofertele cu un discount considerabil la un nivel normal, dar va trebui. Sa nu faci deloc profit nu poate fi o situatie care sa dureze pe termen lung", a subliniat seful BMW.

Pe de alta parte, in cazul unor marci premium exista clienti care prefera achizitia masinii din Germania si nu de la dealerii din Romania, atrasi in primul rand de pretul mai mic.

"In cazul BMW masinile nu sunt mai ieftine in Germania, ci din contra. Sunt mai scumpe, iar intretinerea lor costa mai mult", spune Breshan.

Automobile Bavaria, fostul importator BMW si principalul dealer, care detine toate centrele marcii de pe piata locala in afara celor din Iasi, Pitesti si a unui service in Bucuresti, va realiza in 2010 investitii in constructia a doua noi centre de service in Craiova si Galati, unde pana anul trecut existau numai showroom-uri.

In 2009 scaderea vanzarilor de masini premium a fost determinata inclusiv de lipsa finantarii. Potrivit jucatorilor din piata, un discount de 40% la un model de 80-100.000 de euro nu influenteaza prea mult decizia de achizitie a clientului daca nu este completata de o oferta de finantare.

"In ultimul trimestru al anului trecut am lansat o oferta cu dobanda zero la leasing prin BMW Financial Services pentru finantare. Deja am primit bugetul pentru anul 2010 si in continuare prin BMW Financial Services vom mentine dobanda la zero. Inca nu stim daca oferta va fi valabila pentru intreg anul, dar cel putin in primele luni dobanda va ramane la acelasi nivel", a spus seful BMW.

In cazul BMW Financial Services constructorul german colaboreaza cu filiala locala a UniCredit Tiriac Bank.