Mediul economic continua sa fie foarte dificil, cu somaj in crestere, este explicatia imbuteliatorului Coca-Cola la scaderea vanzarilor cu 12%

Autor: Diana Tudor Stoica 04.02.2010

Vanzarile Coca-Cola pe piata locala se intorc la nivelul din 2007, dupa ce scaderea de 12% de anul trecut anuleaza o crestere similara din urma cu un an.



Coca-Cola Hellenic, cel mai mare imbuteliator de bauturi racoritoare de pe piata locala, a finalizat anul trecut cu o scadere de 12% a vanzarilor in volum pe fondul unui mediu economic "foarte dificil", potrivit informatiilor aparute in raportul anual al companiei.

La finalul anului 2008, in urma cu doar un an, subsidiara locala a gigantului american inregistra o crestere de 11%.

Reprezentantii Coca-Cola HBC Romania au refuzat sa comenteze aceste informatii si sa ofere detalii despre evolutia cifrei de afaceri in cursul anului trecut, dar, potrivit calculelor ZF, vanzarile pot fi estimate la aproximativ un miliard de litri si circa 500 mil. euro la nivelul anului 2009.

"Mediul economic din Romania continua sa fie foarte dificil, cu somaj in crestere. Noi avem in continuare o viziune optimista pe termen lung pe piata locala si ne concentram investitiile pe eficientizare, pentru a sprijini dezvoltarea businessului in viitor", se arata in raportul Coca-Cola Hellenic.

Astfel, 2009 a fost primul an in care imbuteliatorul local al Coca-Cola a raportat un declin al afacerilor, dupa ce in ultimii ani compania si-a majorat volumele vandute cu ritmuri peste 10% pe o piata cu cresteri in consum.

Doros Constantinou, CEO al gigantului Coca-Cola Hellenic, a declarat ca grupul va continua sa puna accent atat pe reducerea costurilor si a capitalului de lucru, cat si pe consolidarea cotelor de piata detinute in perioada urmatoare, ca urmare a consumului redus.

Subsidiara locala, Coca-Cola HBC Romania, a avut in 2008 afaceri de 550 mil. euro (2028,6 mil. lei) si un profit net de 66 mil. euro (243,7 mil. lei), potrivit datelor de la Registrul Comertului. Compania detine o cota de piata estimata la 50%, fiind liderul pietei de bauturi non-alcoolice.

Coca-Cola Hellenic a dat semne de scadere inca din prima jumatate a anului trecut. Dupa ce a raportat un declin de aproximativ 5% in primul semestru al anului trecut, imbuteliatorul a inregistrat in cel de-al treilea trimestru al anului 2009 o scadere de peste 10% a volumelor vandute pe piata romaneasca fata de aceeasi perioada a anului 2008.

Imbuteliatorul a finalizat in ultimul trimestru al anului trecut investitii de 46 de milioane de euro in constructia unui depozit complet automatizat si a unei fabrici de cogenerare a energiei electrice si termice, ambele la unitatea de productie a grupului de la Ploiesti. Finalizarea acestei investitii a marcat intrarea intr-o noua etapa, aceea a investitiilor pentru reduceri de costuri. In ultimii doi ani compania si-a restructurat businessul local, cele mai mari schimbari fiind realizate in productie si in sistemul de distributie a produselor din portofoliu. In primele noua luni ale anului trecut costurile de restructurare inregistrate de subsidiara romaneasca au ajuns la 1,8 mil. euro, fata de 0,7 mil. euro in semestrul intai, potrivit datelor din rapoartele Coca-Cola Hellenic.

In trimestrul al treilea din 2009 au fost anuntate noi masuri de restructurare la Coca-Cola HBC Romania - inchiderea fabricii din Iasi care producea mai mult pentru piata din Republica Moldova si transferul productiei de apa minerala de la Floreni (Suceava) in localitatea Poiana Negri din acelasi judet, care au generat circa 100 de disponibilizari.

In ultimii doi ani, compania a renuntat la patru locatii de productie - Bucuresti, Oradea, Iasi si Floreni (judetul Suceava) - si a externalizat complet serviciile de distributie, masuri care au redus numarul angajatilor Coca-Cola HBC Romania cu 900 de persoane.