Ducarroz, Orange: Piata telecom stagneaza, iar eficienta si viteza de executie sunt acum cheia

Autor: Adrian Seceleanu 09.02.2010

Tarifele pentru serviciile de voce vor continua sa scada in 2010 insa cresterea vanzarilor pentru internet si date si alte segmente mai mici ale industriei vor ajuta piata telecom sa stagneze in acest an la nivelul la care a scazut odata cu recesiunea, aproximativ 4 mld. euro, spune Julien Ducarroz, directorul comercial al Orange - cel mai mare operator telecom din Romania, cu afaceri anuale de peste 1 mld. euro.

"Piata va stagna in comparatie cu 2009. Datele vor continua sa creasca in timp ce pe alte segmente cum este cel de voce va continua eroziunea", a spus Ducarroz intr-un interviu pentru ZF. "Ca orice companie care a trecut anul trecut printr-o scadere atat de importanta a veniturilor, de aproximativ 20% pentru primele noua luni din 2009, eficienta ramane o prioritate cheie. Viteza executiei a devenit de asemenea foarte importanta pentru ca acum cand ai o oportunitate trebuie sa profiti imediat de ea. Nu mai e cum era in trecut - cand puteai sa mai astepti pentru ca nu se intampla nimic". Ducarroz, care raspunde de strategia comerciala a uneia dintre cele mai mari companii din Romania atat din punctul de vedere al veniturilor, cat si al numarului de clienti, spune ca pentru a atinge aceste tinte operatorul s-a concentrat, printre altele, pe schimbari in reteaua sa de distributie, care vor continua si in acest an.

Compania detinuta de grupul France Telecom a introdus anul trecut un nou cadru de lucru cu retelele mici de retail GSM, un sistem de franciza care - pe de o parte asigura antreprenorului suport, dar ofera, in schimb, Orange posibilitatea de controla foarte strict ce se intampla in magazine. Care a fost rezultatul schimbarii, care a dus la renuntarea la unii parteneri si la o reducere a spatiului de "manevra" al jucatorilor mici din retail?

"Si-au dublat performanta", spune Ducarroz. "Am vandut mai mult, cu mai putine puncte de prezenta. Cand veniturile scad trebuie sa optimizezi si sa consolidezi. Toata lumea trebuie sa se uite cum poate optimiza, cum poate face mai mult cu mai putin".

Orange va continua extinderea prin acest tip de magazine, denumite Orange Store. "Vom mai deschide inca aproximativ 45 de magazine de acest tip in acest an. Numarul exact depinde atat de parteneri, cat si de situatia pietei", spune Ducarroz. Deschiderea magazinelor va fi una "oportunistica", respectiv va urmari zonele in care Orange are nevoie sa-si intareasca prezenta si ar putea presupune si deschiderea unor magazine noi. Anul trecut, cea mai mare parte a mazgazinelor noi de acest tip a presupus reamenajarea unitatilor vechi. Pe langa magazinele in franciza (Orange Store), Orange are si propria retea de magazine (Orange Shop), dar si cativa parteneri strategici pe retail (Euro GSM, Fonomat si Say).

La capitolul "eficienta", Ducarroz mentioneaza si "vizibilitatea mai mare pe care o va obtine Orange in acest an cu buget de promovare virtual neschimbat fata de anul trecut". Tarifele la publicitate au scazut pe fondul recesiunii astfel ca in acest an Orange va avea mai multa vizibilitate chiar daca nu va cheltui un euro in plus, a spus Ducarroz, fara a oferi detalii. Orange este unul dintre cei mai mari jucatori de pe piata locala de publicitate, cu un buget anual de aproximativ 10 mil. euro.

Orange a incheiat primele noua luni din 2009 cu venituri de 727 mil. euro si 10,7 milioane clienti.