Primul parteneriat public-privat pentru constructia unui aeroport: Nelu Iordache a adus 19 milioane de euro pentru compania care va administra Aeroportul din Bacau

Autor: Catalin Lupoaie 08.02.2010

Blue Air, cel mai mare operator de curse aeriene low-cost, detinut de omul de afaceri Nelu Iordache, a adus din fonduri proprii 19 mil. euro la capitalul social al companiei BlueAero, care va administra Aeroportul International George Enescu din Bacau, pentru a putea indeplini conditiile de semnare a documentelor care atesta intrarea in vigoare a contractului de concesiune de lucrari publice, modernizare si operare a aeroportului.

Iordache a castigat anul trecut primul contract de concesiune a unui aeroport din Romania pe o perioada de 34 de ani, prin intermediul companiei Blue Air.

Contractul a intrat in vigoare pe 27 ianuarie 2010, desi a fost semnat in ianuarie 2009 pentru ca firma a trebuit sa indeplineasca mai multe conditii pregatitoare ale contractului, inclusiv constituirea unui cont escrow in valoare de 19 mil. euro pentru inceperea investitiilor. Acesta este practic primul contract in parteneriat public-privat incheiat pe piata romaneasca, altul care a fost deja semnat si ar putea fi inchis financiar pana in 2011 fiind cel pentru construirea autostrazii Comarnic-Brasov.

A doua transa ar putea veni de la banci

"Prima transa de bani, in valoare de 19 mil. euro, pe care trebuia sa o alocam capitalului social al firmei BlueAero, a fost din banii proprii ai holdingului de firme care cuprinde Blue Air, Romstrade si alte firme. In urmatorul an va trebui sa mai venim cu inca o suma de bani, care va fi probabil atrasa de la banci", afirma Razvan Rizea, administratorul BlueAero.

Compania va trebui sa investeasca 45 mil. euro in urmatoarele 30 de luni pentru construirea unui nou terminal cu o capacitate minima de 450 de pasageri/flux/ora, precum si modernizarea pistei, construirea unei parcari cu o suprafata de 6.500 mp.

"Din totalul celor 45 de milioane de euro pe care ii vom investi in modernizarea aeroportului din Bacau, in jur de 20 mil. euro vor fi investite in modernizarea pistei, care va fi adusa la standarde europene pentru a putea permite aterizarea aeronavelor cu greutate mare", explica Rizea.

Compania a primit mai multe oferte de la banci pentru finantarea proiectului, insa Nelu Iordache a decis sa vina cu banii proprii la constituirea capitalului social al BlueAero. In plus, compania a trebuit sa constituie un alt cont in valoare de 15 mil. lei plus TVA (peste 3 mil. euro), reprezentand comisionul de succes al consultantilor Regiei Autonome Aeroportul International Bacau - Deloitte, Bostina si Asociatii si IPTANA.

Va trece pe profit cand va ajunge la un milion de pasageri pe an

Blue Aero ar putea trece pe profit peste 12 ani, cand traficul aeroportului va ajunge la un milion de pasageri fata de 250.000 de pasageri in prezent. "In urma cu 4-5 ani traficul aeroportului era de 40.000 de pasageri pe an, iar anul trecut a ajuns la 250.000. Estimam ca in 10-12 ani vom ajunge la un milion de pasageri, pentru ca exista potential de crestere in aceasta zona si vrem sa acoperim toate orasele din jurul Bacaului", sustine Rizea.

In prezent, singurele aeroporturi din tara care sunt tranzitate de peste un milion de pasageri sunt Otopeni si Baneasa, ambele din Capitala. Pe langa investitiile de 45 mil. euro, BlueAero trebuie sa plateasca redevente in valoare de 14 mil. euro catre Regia Autonoma Aeroportul International Bacau.

"In primele 30 de luni, cat vor fi derulate lucrarile de modernizare a aeroportului, redeventa va fi una simbolica, insa pana la sfarsitul perioadei de 34 de ani trebuie sa platim 14 mil. euro. Daca depasim traficul de un milion de pasageri mai devreme de 12 ani, vom plati mai multi bani catre regie", explica administratorul BlueAero.