LICITATII/ Idei noi pe piata de arta

Autor: Daniel Nicolescu 09.02.2010

La Goldart, lucrurile merg altfel decat la Artmark: mai gospodareste, mai degraba pe calea furnicii, decat pe cea greierului si, pana la urma, mai previzibil. Loturile sunt amestecate, exista piese din toate zonele, de la pictura la grafica si de la obiecte decorative la bijuterii si carti. Nu sperie nici solemnitatea expozitiilor ce premerg licitatiei, nici densitatea valorilor de patrimoniu, nici dimensiunea generala a preturilor.

In ciuda acestei moderatii de principiu, la ultima licitatie Goldart, cea din 31 ianuarie, s-a realizat un record de pret de adjudecare, pe care l-am anuntat, deja, in numarul trecut al ziarului nostru: un peisaj de Stefan Luchian, avand ca indice de pornire suma de 190.000-200.000 lei, s-a vandut cu… 200.000 de lei, adica aproximativ 48.000 de euro (destul de aproape de recordul absolut al Goldart, tabloul lui Pallady "…in rochie vernil pe fotoliu rosu", 232.500 lei). S-a licitat cumpatat, nimeni nu s-a "aruncat" la sume mari, concurenta intre licitatori s-a dovedit lipsita de eroism, totul a fost oarecum in ton cu sobrietatea economica generala. Situatie care a putut fi constatata si la celelalte loturi adjudecate. Cu exceptia unui desen in penita semnat de Tia Peltz (pornire: 7-900 lei, adj.: 1.000 lei), a unei acuarele a lui George Chirovici (pornire: 1.100-1.300 lei, adj.: 1.600 lei), a unui ulei pe panza de Octav Bancila (pornire: 7.000-7.200 lei, adj.: 7.500 lei) si a unui ulei pe carton semnat de Arthur Verona (pornire: 7.000-7.200 lei, adj.: 12.000 lei), restul pieselor adjudecate a ramas la nivelul pretului de pornire anuntat, sau, indeobste, sub el.

Daca ar trebui sa ramanem curtenitori, am spune ca licitatia a fost un succes, cata vreme a reusit o splendida lovitura ("Peisajul de iarna" al lui Luchian) si cata vreme a ramas in parametrii de predictibilitate sugerati de vanzarile de anul trecut, realizate de catre aceeasi casa (1.400.000 de euro, in 22 de licitatii). Judecand insa in termeni procentuali si in raport de exigentele unei institutii cu staif, zambetul poate ramane suspendat: s-au vandut 23 de piese (vorbim exclusiv de arta plastica, iar nu decorativa) din 113. Aici insa intram pe terenuri miscatoare, cata vreme acest "scor" poate prea bine sa se inscrie in estimarile strategice ale casei si in directia ei de atac a pietii de arta.

Si, pentru ca a venit vorba de strategie, nu putem sa ne despartim de Goldart (pana la urmatoarea licitatie) fara a pomeni cateva dintre initiativele sale interesante si originale, anuntate cu prilejul conferintei de presa din 27 ianuarie, de catre Luminta si Alexandru Ghildus. In primul rand, proiectul cultural destinat colectionarilor de arta si intitulat "Marturie artistica". E vorba despre o inregistrare video in care artistul dezvaluie, in fata lucrarii care urmeaza a fi licitata, cateva dintre tainele creatiei sale, dintre motivele si obsesiile care l-au impins sa realizeze respectiva lucrare. Documentul video va fi prezentat publicului in perioada expozitiilor premergatoare licitatiilor si va fi oferit, in chip de bonus, colectionarului cumparator. Primii autori care deschid seria Marturie artistica au fost Ruxandra Ilfoveanu siVasile Muresan Murivale. "Este o modalitate prin care se urmaresc documentarea fiecarei lucrari care circula in spatiul cultural, valorizarea ei si o mai buna cunoastere a creatorilor". In acelasi timp, zicem noi, se ofera un inegalabil, inestimabil certificat de garantie a lucrarii.

Interesant, de asemenea, ni se pare proiectul "Oeuvres sur papier", ce va fi pus in practica incepand cu licitatia din 14 martie 2010, si care consuna cu ideea de specializare mai pronuntata a comertului cu arta si de vizare a unor categorii mai restranse de colectionari. Astfel, vor fi puse in vanzare carti, manuscrise, autografe, harti vechi, acuarele, desene, colaje, stampe, gravuri, fotografii sau orice alte opere plastice având ca suport hârtia.

Din fericire pentru piata noastra de arta emergenta, ideile caselor de licitatii sunt in plina eflorescenta, oarecum pe masura poftei de achizitie a colectionarilor. Iar daca vor aparea si banii, chiar nu vom mai avea de ce sa ne plangem.