DOSARE DECLASIFICATE/ Afaceri cu tramvaie (VII). De ce a fost devastat Clubul Conservator
Autor:
Catalin Fudulu
09.02.2010
Societatea
Tramvaielor a considerat ca nu poate fi dizolvata printr-o simpla
masura administrativa, câstigând procesul de la Sectia a II-a a
Tribunalului Ilfov, pe care i-l intentasera Ministerul de Interne
si Primaria, din cauza ca nu acceptase modificarea
statutelor.
Tribunalul si-a motivat Decizia
prin neconstitutionalitatea legii din 18 decembrie 1911, pe care a
considerat-o "o expropriere in afara de cazurile limitate de
art. 19 din Constitutie". Primaria a pierdut si Recursul
judecat la sectia a I-a a Curtii de Casatie, actiunea fiind
considerata neintemeiata, la 16 martie 1912. Avocatul Missir a fost
considerat de Al.
Marghiloman raspunzator de esec, din cauza
pledoariei dezastruoase a acestuia. Verdictul Curtii de Casatie i-a
determinat pe reprezentantii opozitiei liberale sa-si manifeste
bucuria pe strazile Capitalei, Al. Marghiloman fiind la Mitropolie
pe punctul de a incasa câteva lovituri de baston de la acestia.
Agitatiile simpatizantilor liberali s-au desfasurat in toate
orasele din tara si au culminat in Bucuresti cu devastarea
localului Clubului Conservator, politia sarjând, la 8 ianuarie
1912, printre manifestantii din Piata Teatrului National. O
delegatie liberala s-a dus la Camera Deputatilor sa inmâneze o
petitie in care cerea ca tramvaiele "domnului Vintila Bratianu" sa
fie puse in circulatie.
Afacerea Tramvaiul a pus
Partidul Conservator in fata unor dificultati organizatorice si a
pierderii sefiei guvernului prin inlocuirea lui P.P. Carp, Al.
Marghiloman, n. Filipescu si B. Delavrancea cu Th. Rosetti, gen.
Argetoianu si e. Pangrati, in baza Decretului semnat de Regele
Carol I la 28 martie 1912.
Concesia acordata primei
societati anonime de tramvaie a expirat la 1/16 iulie 1916,
exploatarea acesteia intrând in atributiile Societatii de Tramvaie
Bucuresti, ca si aceea a Societatii anonime române pentru
construirea si exploatarea de cai ferate si tramvaie, care a avut
aceeasi soarta la 30 decembrie 1916.
Societatea Tramvaielor a reusit
sa construiasca, pâna in 1916, 16 km linii de tramvai,
amenajându-si un depou in Stefan cel Mare si ateliere de reparat
pentru cele 72 de vagoane si 15 remorci pe care le avea in
exploatare.
CATALIN PETRUT FUDULU (n. 15.09.1973). Doctor in istorie al Universitatii din Bucuresti (2006). A colaborat sau colaboreaza la revistele Angvustia, Acta Moldaviae Meridionalis, Document, Magazin Istoric, Historia (redactor in perioada 2002-2004), Dosarele Historia (redactor-sef in perioada 2002-2004), Dosarele Istoriei, Monumentul, Sangidava si Valahica, Ziarul de Duminica, insumand peste 250 de articole, publicate in periodice si volume colective, si peste 20 de comunicari la sesiuni de comunicari stiintifice.