CONTRIBUTII/ Elitele si arhitectura rezidentiala (IV). Asa s-a nascut „Micul Paris”
Autor:
Narcis Dorin Ion
09.02.2010
Narcis Dorin Ion este directorul Muzeului
National Bran. In anul 2006 si-a sustinut teza de doctorat cu tema
Elitele si arhitectura rezidentiala in Tarile Române (sec.
XIX-XX), in fata unei comisii din care au facut parte acad. Dan
Berindei, acad. Dinu C. Giurescu si acad. Razvan Theodorescu.
Coordonator stiintific - prof. univ. dr. Ioan Opris. Lucrarea
urmeaza sa apara la Editura Oscar Print, in primavara anului 2010.
Publicam in continuare ample fragmente din
aceasta.
De la artistii care au lucrat in
Muntenia inceputului de secol XIX, s-au pastrat pâna in zilele
noastre fragmente din opera pictorului italian Giacometti, care a
decorat interioarele Palatului Ghica-Tei din Bucuresti.
Numit astfel deoarece este situat pe malul lacului Tei din
cartierul Colentina, palatul construit de domnitorul Grigore IV
Ghica (1822-1828) este cel mai vechi din Capitala si se pastreaza
si astazi in forma originara, constituindu-se intr-un reusit si pur
exemplu de arhitectura neoclasica. Intreaga istorie a acestui
domeniu - care apartinuse marelui ban Barbu Vacarescu si intrase in
posesia Ghiculestilor prin casatoria Mariei Vacarescu cu banul
Dumitrache Ghica - a fost astfel rezumata intr-o inscriptie ce se
afla, pâna in 1947, pe unul dintre cei doi stâlpi ai portii de
intrare in parc, deasupra carora strajuie doi vulturi cu aripile
deschise: "Zidit a fost din temelie acest palat domnesc de catre
voievodul Grigore Ghyka, Domn al Tarii Românesti, pe mosia sa
domneasca Colentina, in anul mântuirii 1822. Aici fu odinioara
falnica sa locuinta de vara, alaturi de care, spre dreapta
cuviinta, a inaltat apoi, intru slava si pomenirea Domnului
Dumnezeu, biserica familiei cu hramul Domnului si a impodobit-o cu
frumoase daruri prin inalta si statornica sa vointa. Aceasta mosie
din domneasca avere a trecut prin hrisov cu diata de drept si de-a
pururi asupra Principilor Ghiculesti, urmasii lui mai de aproape
cari vor purta grija locasului domnesc si a bisericii
sale".
Palatul Ghica-Tei este construit
pe doua niveluri (parter si etaj) iar fatadele sale se
particularizeaza prin elementele decorative: leii sculptati ce
incadreaza intrarea de la parter, cornisa cu altorelieful care
reprezinta doua tunuri si doua drapele, pilastrii corintici,
frizele, terasa si balcoanele. Remarcabile sunt timpanele de
deasuspra intrarii, cu cele sase nimfe inaripate ce intind cununi
de laur si care sunt identice cu figurile frizei de la cazarma
Pavlovsk din Petrograd. Eruditul arhitect G.M. Cantacuzino aprecia
ca "acest edificiu reprezinta un frumos exemplar al genului clasic
de influenta palladiana", stilul fiind importat foarte probabil din
Rusia. "Fara alte preocupari decât de a raspunde rolului ei de casa
a unui domnitor a carui cârmuire se intindea asupra Tarisoarei
Românesti, domnitor nici prea bogat, nici prea puternic, care
trebuia sa scape prin diplomatie si rabdare - câteodata cu pretul
unei umilinti - de ingerintele imparatiilor imprejmuitoare, palatul
exprima foarte bine preocuparea unei societati constiente si a unei
familii mândre de a juca rolul care trebuia jucat in hotarele
fixate de catre destin. (...) Colentina reprezinta tendinta si
dorinta de occidentalizare a generatiilor de la inceputul veacului
trecut, tendinta de a orienta tara spre cai cari nu mai duceau
neaparat spre Tarigrad".
In interior, palatul mai
pastreaza si azi decoratia originara a câtorva saloane ale caror
plafoane au fost pictate de italianul Giacometti si reprezinta
scene mitologice, personaje alegorice si motive vegetale. Salvate
in anii 1930 la initiativa lui Nicolae Iorga prin acoperirea lor cu
un strat de huma de 2 cm grosime, frescele lui Giacometti, ce
impodobesc boltile salonului de la etaj si ale holului de la parter
prezinta o luxurianta decoratie de flori si vrejuri, peisaj animat
de prezenta a numeroase pasari. Data fiind tehnica diferita de
realizare a decoratiei palatului (scena mitologica, medalioanele cu
zeite si vedutele incadrate in chenare cu flori sunt pictate in
ulei, dupa sablon, iar decoratia vegetala este realizata in
fresca), se poate ca Giacometti sa fi realizat doar frescele,
celelalte picturi fiind opera altui autor.
Acelasi pictor italian
Giacometti a decorat si interioarele Palatului Domnesc din
Bucuresti, situat pe Podul Mogosoaiei (Calea Victoriei).
Cladirea fusese construita de banul Dumitrache Ghica (m. 1807) si
era locuit - din anul 1813, când il inchiriase de la banul Costache
Ghica - de domnitorul Ioan Gheorghe Caragea (1812-1818), dupa
incendiul care a distrus Curtea Arsa. Cum casele Ghica nu
corespundeau intocmai unei resedinte domnesti, Caragea va cumpara
si casele Slatineanu (situate pe locul Restaurantului Capsa de
azi), pe care le va uni printr-o galerie cu casa Ghica. Rezultatul
nu era tocmai demn de admiratie, Nicolae Filimon amintindu-si ca
palatul "era o zidire sau gramadire de materiale in care se vedeau
mai multe ordine de arhitectura, imitate in ceea ce au ele mai
grosolan si mai neregulat".
Nemultumit de aceasta situatie,
noul domnitor Alexandru Sutu (1818-1821) va cere in 1819
arhitectului Johann Freywald sa realizeze planurile unui nou palat,
dar revolutia din 1821 a lui Tudor Vladimirescu va duce la
abandonarea proiectului. sansa renovarii palatului va veni chiar
din partea fiului lui Dumitrache Ghica, devenit primul domn
pamântean sub numele de Grigore IV Ghica (1822-1828).
Construindu-si propriul palat pe mosia parinteasca de la
Colentina-Tei, domnitorul se va multumi doar cu o cosmetizare a
fostei case parintesti, devenita acum resedinta domneasca, pentru
decorarea interiorului palatului fiind angajat, in 1822, pictorul
Giacometti, acelasi care pictase interioarele de la palatul
Ghica-Tei. Peretii palatului erau impodobiti cu scene
reprezentându-i pe zeii Olimpului. Domnita Alexandrina Ghica,
nepoata de sora a domnitorilor Grigore si Alexandru Ghica, isi
amintea ca palatul de pe Podul Mogosoaei "avea mari si frumoase
incaperi, decorate de pictorul italian Giacometti si, la catul cel
d-intâi, niste colonade de porfir cu peretii mobili, cari ingaduiau
transformarea mai multor saloane intr-o singura sala foarte
aratoasa, coloanele ramânând singura amintire a peretilor
disparuti".
***
Un alt arhitect austriac care a
lucrat mult in Tara Româneasca a fost Johann Schlatter,
chemat de domnitorul Gheorghe Bibescu sa restaureze manastirile din
Oltenia si Muntenia (Bistrita, Tismana, Dealu, Curtea de Arges,
Cozia, Arnota). Format la scoala vieneza de arhitectura, Schlatter
a alterat cumva spiritul traditional al vechilor noastre lacasuri
manastiresti, introducând elemente specifice arhitecturii neogotice
(creneluri, frontoane, contraforturi, turnuri). La unele dintre
aceste manastiri, domnitorul Gheorghe Bibescu a construit câte o
resedinta de vara, cum este cea de la Manastirea Bistrita din
judetul Vâlcea, realizata de arhitectii Schlatter, Scarlat Benis si
Julius Freywald incepând cu anul 1845, când domnitorul a hotarât
demolarea vechiului lacas, aflat in ruina. Un an mai târziu, in
septembrie 1846, s-au pus temeliile noului palat domnesc, ce
inconjura pe trei laturi biserica manastirii, lucrarile durând
aproape un deceniu, pâna in 1855, cu o intrerupere in anii
1850-1851.
Dorind sa-si construiasca un
palat monumental lânga Bucuresti, domnitorul Gheorghe
Bibescu i-a incredintat arhitectului Schlatter sarcina de a-i
cladi o resedinta domneasca la Baneasa, pe mosia primita ca
zestre de la sotia sa Maritica Vacarescu. Aici exista deja o casa a
Vacarestilor, pe care domnitorul a restaurat-o in 1845, dar
confortul ei nu l-a multumit. Constructia noului palat - de
proportii impunatoare, cu o arhitectura de factura romantica - a
inceput in anul 1847, dar izbucnirea revolutiei din vara anului
1848 a dus la abdicare domnitorului si la abandonarea palatului ale
carui ziduri ruinate au dainuit peste un secol in apropierea
bisericii Baneasa.
***
Odata cu domnia regelui Carol I,
locul arhitectilor austrieci, germani si rusi (prezenti si activi
in timpul domniilor lui Gheorghe Bibescu si Barbu Stirbey in
Muntenia sau Mihail Sturdza in Moldova) este luat, in mod
surprinzator de o serie de arhitecti francezi sau elvetieni - Paul
Gottereau, Louis Blanc, Albert Ballu, Cassien Bernard, Ernest
Doneaud, Theophile Bradeau, Jules Berthet, Grégoire Marc - care au
inzestrat capitala noastra cu edificii publice sau private ce au
schimbat infatisarea Bucurestiului transformându-l in "Micul
Paris". Ateneul Român, Palatul Casei de Economii si Consemnatiuni,
vechiul Palat Regal, Palatul Cotroceni, Banca Nationala, Ministerul
Agriculturii si Domeniilor, Palatul de Justitie, Hotelul Athénée
Palace, carora li se adauga numeroasele palate si case boieresti
cladite in acelasi stil eclectic de influenta franceza au dus la o
rapida europenizare a orasului de pe malul Dâmbovitei, care s-a
transpus nu numai in arhitectura, ci si in modul de viata,
mentalitatea si civilizatia românilor. Au aparut acum, in locul
batrânelor hanuri, hoteluri moderne si confortabile (al caror nume
merg tot spre ideea "Micului Paris" - Hotel Lafayette, Hotel Luvru,
Hotel Hugues), unele deschise chiar de francezi, unde chelnerii
vorbeau frantuzeste si serveau menu-uri frantuzesti. Cofetariile,
cafenelele, restaurantele isi imbiau clientii cu produse ale
patiseriei frantuzesti ori cu vinuri de soi din aceeasi
provenienta. Limba de conversatie in saloane si in inalta
societate, ca si in mediul politic si diplomatic, este tot
franceza. Era firesc, in aceste conditii, când intreaga elita
politica si intelectuala se origina din mediul cultural franccez,
ca si Bucurestiul sa se dezvolte sub influenta Parisului, al carui
stil arhitectonic a incercat sa-l imite. S-a construit mult, s-a
cladit cu bun gust, s-a zidit durabil, au fost inaltate edificii
impozante, au aparut cartiere rezidentiale cu vile construite in
stil eclectic francez, de pe fatadele carora câte o cariatida, un
ingeras sau un grifon veneau sa aminteasca trecatorilor nu numai
puterea si gustul proprietarilor dat si talentul arhitectilor si
artistilor decoratori.
Dintre acesti arhitecti
francezi, cel mai prolific a fost Paul Gottereau, dupa
planurile caruia au fost construite sediul Fundatiei Universitare
"Regele Carol I", actualmente Biblioteca Centrala Universitara
(realizata intre 1891-1895, in anii 1911-1914 ridicându-se al
doilea corp, proiectat de arhitectul Roger Bolomey si executat de
firma lui Pietro Axerio) si palatul Casei de Economii si
Consemnatiuni (construit intre anii 1896-1900 de antrepriza
arhitectului Ion N. Socolescu, proiectul fiind datat
1895).
Pentru construirea Palatului
Regal din Bucuresti regele Carol I a incredintat arhitectului
francez Paul Gottereau alcatuirea proiectului. Suveranul a apelat
la Gottereau (nascut in 1843 si absolvent al École des Beaux-Arts
din Paris, sectia Arhitectura) intrucât dintre arhitectii straini
care lucrasera in România acesta realizase pâna atunci mai multe
cladiri publice si particulare in Capitala, prin care isi dovedise
plenar talentul: sediul Societatii Financiare a României din strada
Doamnei (1873); casa Algiu de pe Podul Mogosoaei (Calea Victoriei
de azi) - 1875; cladire pentru Banca României in strada Cosma nr. 8
- 1880; casa Grigore Cantacuzino din Calea Victoriei nr. 147 -
1881; casa Eliza Filipescu din Calea Victoriei nr. 129-131, ale
carei planuri le-a semnat impreuna cu Albert Galleron - 1884. Cum
multe din aceste cladiri erau situate pe Calea Victoriei, ele au
atras cu siguranta atentia regelui Carol I, care dorea o
modernizare a Bucurestiului si construirea unor edificii publice si
private demne de o capitala europeana. In plus, Paul Gottereau
reconstruise in anul 1880 o casa a principelui Carol in strada
Amzei nr. 3.
In contractul semnat de Paul
Gottereau cu Casa Regala la 4 decembrie 1884, se stipula ca
arhitectul va primi pentru toate proiectele un onorariu de 5% din
valoarea lucrarilor, fiind obligat ca "in tot timpul cât vor dura
lucrarile sa aiba pe santier un impiegat platit de domnia sa si in
stare sa dea lucratorilor orice indicatiuni trebuincioase si sa
privegheze buna executare a lucrarilor". Unit cu vechea casa
Golescu printr-un salon circular in stil neorenascentist, palatul
regal (construit in anul 1885 pe trei niveluri: parter, etaj si
mansarda) avea fatada ritmata cu coloane de caramida si decorata cu
basoreliefuri din ipsos, in timp ce la nivelul mansardei elementul
decorativ central era blazonul familiei regale.
Decoratia intrerioara din lemn
de stejar a palatului (sculpturi, lambriuri) purta semnatura lui
Martin Stöhr - "un artist foarte renumit pe care printul Carol I
l-a adus din marele ducat Baden si l-a instalat la Bucuresti,
intr-un atelier foarte bine dotat, intretinut pe cheltuiala Altetei
Sale". Observam si aici - ca si in cazul castelului Peles din
Sinaia - atasamentul pe care regele Carol I l-a avut fata de
artistii (arhitecti, pictori sau decoratori) din tara sa natala, pe
care i-a preferat pentru decorarea resedintelor sale, desi au fost
si italieni (sculptorul Rafaello Romanelli, de pilda), cehi (Karel
Liman) sau francezi (Lecomte du Nouy, Paul Gottereau) cu care
suveranul a colaborat la ridicarea unor importante
edificii.
Cum acest palat a fost mistuit
de un incendiu in noaptea de 7/8 decembrie 1926, singura descriere
a interioarelor vechii resedinte bucurestene a lui Carol I este cea
a lui Ulysse de Marsillac. Marturia lui Marsillac este cu atât mai
importanta cu cât noul palat regal nu a mai pastrat nimic din
decoratia interioara a palatului inspirata de gustul artistic al
primului nostru rege: "Holul este impodobit cu câteva tablouri
reprezentând imagini din Constantinopol si peisaje din România. La
stânga se afla camera aghiotantilor, care serveste si de sala de
asteptare; la dreapta, cabinetul maresalului Curtii si birourile
cancelariei princiare. In fundul holului se afla scara cea mare,
marcata de o draperie de catifea rosie cu franjuri aurii. In
dreapta si in stânga ei sunt doi lupi mari de fier, produs al artei
berlineze. (...) Când ajungi la primul etaj, afli, in dreapta, Sala
Tronului, o camera foarte mare imbracata in catifea stacojie si
stralucind de ornamente aurii. Tronul este foarte frumos.
Baldachinul este din catifea stacojie, cu draperii bogate din
acelasi marerial, impodobite cu ciucuri grei de aur si dublate cu
satin alb. Interiorul baldachinului este din satin alb brodat cu
stelute de aur. Un mare numar de lustre aurite, oglinzi uriase,
doua sobe monumentale din faianta ornate cu o retea de aur sunt
principalele decoratiuni ale acestei sali care nu se deschide decât
pentru balurile de la Curte si pentru marile
ceremonii.
In fundul Salii Tronului, spre
exteriorul curtii, se afla trei saloane: Salonul albastru, decorat
cu frumoase acuarele de sAmedeot Preziosi, reprezentând privelisti
din Constantinopol; poti admira si doua bufete Boule foarte
frumoase; Salonul alb si auriu, stil Ludovic al XV-lea, foarte
elegant si nobil; Salonul chinezesc ar merita el singur o intreaga
descriere. Tavanul este pictat in maniera chinezeasca si, pentru a
imita cerul liber, artistul a pus grilaje aurite pe niste oglinzi
care dau impresia unei deschideri in gol. Vase mari si cupe din
portelan de China, trepiede si cutii din sidef si lemn de abanos
impodobesc toate etajele. Peretii dispar sub patru minunate
gobelinuri, foarte bine pastrate si cu un desen foarte original,
asortat cu intreaga ornamentatie a salonului.
Alaturi se afla sufrageria
destinata meselor, dar nu mai mult de douazeci de tacâmuri. Remarci
aici o superba colectie de desene: este ilustrarea operelor lui
Goethe de catre Wilhelm von Kaulbach. Dubla inspiratie a artistului
si a poetului face din aceste desene veritabile capodopere. Urmeaza
apoi biblioteca. Este bogata si cartile sunt bine alese. Cuprinde
toti clasicii literaturii universale.
Cabinetul de lucru al printului
Carol I este decorat sobru si cu mult bun gust. Lambriurile de
stejar iesite din mâna d-lui Stöhr sunt scoase in evidenta de
câteva tablouri, printre care - pe un sevalet de stejar cu blazonul
Casei de Hohenzollern - portretul Altetei Sale Regale, mama
principelui României; alte portrete de familie, câteva albume fac
din acest cabinet de lucru un loc de refugiu al amintirilor din
patria natala si ale copilariei printului Carol. In acest cabinet,
ca si in micul salon de alaturi, poti admira bronzuri artistice,
panoplii, ornamente ciudate orientale, tablouri reprezentând mai
ales privelisti si scene din România, opere ale artistilor români.
In acest muzeu intim se afla câteva opere remarcabile. Privirea se
opreste pe un tablou frumos de Emil Volkers, pictor din Düsseldorf;
este un peisaj românesc, arid si gol: o trasura trasa de niste cai
iuti il poarta pe print intr-un nor de praf; ecista multa
indrazneala in miscarea cailor si o dispunere foarte pitoreasca a
numerosilor calareti din escorta. O alta pânza reprezinta calul
favorit al printului, Erl Koenig (Craiul ielelor), nume celebru in
poezia germana".
Observam din descrierea lui
Marsillac ca regele Carol I a preferat artistii germani pentru
decorarea interioarelor palatului regal. Ebenistul Martin Stohr
(1819-1896), angajat de printul Carol la Curtea Sa, a realizat
decorul sculptat in lemn si mobilierul Palatului Regal din
Bucuresti, dar a lucrat mult si la decorarea castelului Peles din
Sinaia. Pictorul Emil Volkers (1831-1905) a fost invitat de Carol I
sa faca mai multe vizite in România (1867-1869, 1871-1872,
1877-1878) si a pictat mai multe pânze reprezentându-l pe
domnitorul Carol I (Intrarea printului Carol in tara, Vizita prin
tara a domnitorului Carol I, Vânatoare regala, Printul Carol I in
fruntea unui regiment de cavalerie, Printul Carol I in campania din
Bulgaria) ori chiar pe unii dintre caii acestuia.
In urma incendiului care a
distrus vechiul palat regal din Bucuresti, Casa Regala a luat
masuri pentru a asigura constructia ramasa in picioare, amenajându
un acoperis provizoriu si procedând la inchiderea golurilor din
ziduri. Lucrarile de reconstructie a palatului au durat paisprezece
ani si au fost incredintate de regele Ferdinand si regele Carol al
II-lea celor mai talentati arhitecti, pictori, sculptori si
decoratori din România acelei vremi, rezultatul fiind un nou palat
regal ale carui interioare dovedesc si astazi maiestria si
rafinamentul celor care le-au realizat. Pasionat constructor,
regele Carol al II-lea a reconstruit cladirea la proportii
monumentale si in cu totul alt stil decât cel al vechii resedinte a
lui Carol I, desi regele Ferdinand I ceruse ca palatul sa fie
refacut in acelasi stil.
Primele lucrari de protejare a
ceea ce mai ramasese din cladire s-au facut sub conducerea
arhitectului Palatului, cehul Karel Liman, impreuna cu arhitectii
Ion Ernest si Mario Stoppa, folosindu-se banii incasati de la
Societatea de Asigurare "Dacia România" (7.791.405 lei, pentru
palat si mobilier). Lucrarile de protejare in urma incendiului si
de reconstructie a palatului au fost incredintate antreprenorului
italian Giovanni Axerio, fiul lui Pietro Axerio, care executase
timp de patruzeci de ani lucrari pentru Casa Regala.
Din volumul in
pregatire la Editura Oscar Print