INTERVIU/ Ioan Opris: „Monumentele nu sunt nici de stanga, nici de dreapta”
Autor:
Stelian Turlea
10.02.2010
Ioan Opris este considerat de multi dintre colegii sai
liderul cercetarii muzeologice din România, data fiind prodigioasa
sa activitate de aproape patru decenii in domeniul protejarii
patrimoniului cultural national si al studiului evolutiei
institutiilor muzeale si al politicilor de profil la nivel
international. A fost implicat activ in administratia culturala
centrala a României (director al muzeelor, director general pentru
patrimoniu cultural national si secretar de stat in Ministerul
Culturii dupa 1990), in dezvoltarea legislatiei din domeniu si in
organizarea de noi institutii muzeale (fondator al Muzeului
National Cotroceni). Se adauga la acestea activitatea sa ca
profesor universitar si conducator de stagii doctorale (la
Universitatea "Valahia" din Târgoviste), ca si aceea de autor a
peste 25 de volume si 270 de articole de specialitate.
- V-ati intors de curând din Statele Unite, unde ati
participat la prezentarea si sustinerea unei expozitii despre
Neoliticul din România, mai precis "Lumea disparuta a Vechii
Europe" ("The Lost World of Old Europe"), cu un impact urias. Prin
urmare temele antice nu sunt chiar dezavuate in zilele noastre.
Despre ce este vorba?
- Intr-adevar, in luna noiembrie am beneficiat de un stagiu de
documentare si consultare in SUA, participând si la sustinerea
expozitiei sus-pomenite, alaturi de un prestigios grup de
specialisti. Organizata de Institutul pentru Studierea Lumii Antice
(ISAW - Institute for the Study of the Ancient World) al
Universitatii din New York, in colaborare cu Muzeul National de
Istorie a României, aceasta prima expozitie de arheologie
prezentata de România in Statele Unite s-a implinit prin
conlucrarea a 18 muzee din tara, a Muzeului National de Istorie al
Moldovei (Chisinau) si al Muzeului Regional de Istorie Varna
(Bulgaria). Impactul expozitiei este cu adevarat covârsitor,
reflectând o schimbare de optica, daca nu chiar de strategie
culturala, a mediilor universitare si culturale americane. Aici, de
mai multe decenii, orizontul civilizatiilor vechi europene e
receptat ca unul generator de energii istorice si de modele de
viata cu valoare de recomandare. Istorici si antropologi, etnologi
si artisti, comunitatea muzeografica americana si-au manifestat
frecvent interesul pentru cercetarile arheologice efectuate in
ultimul secol in arealul dunarean, pontic si carpatic. Preistoria
si Antichitatea, expresive in inalte forme de cultura materiala si
spirituala, descoperite aici, au stimulat acest interes, asa ca
prezentarea lor acum reveleaza o lume veche si ale ei mesaje prin
adevarate capodopere. Or, astfel, România recupereaza ceea ce
izolationismul pagubitor de dinainte de 1989 i-a cauzat,
reconectându-se la circuitul international de valori. Suntem acum
mai bine receptati si pozitionati mai corect pe harta culturala a
lumii, nu doar ca loc al unor geneze, ci, mai ales ca unul care a
generat solutii si mijloace de viata durabile.
- Pe vremea când erati director general, apoi
secretar de stat la Ministerul Culturii, Cultelor si Patrimoniului,
v-ati ocupat cu prioritate de monumentele istorice. Sunteti
probabil una dintre cel mai indicate persoane sa ne spuneti ce se
intâmpla cu monumentele istorice. Câte au disparut in ultimii 20 de
ani? Câte sunt pe cale de disparitie?
- Am indeplinit si asemenea functii administrative, asumate ca
specialist si nu acordate in compensatie pentru oarecari servicii
politice. De altfel trebuie sa subliniez crezul meu, ca tehnicienii
domeniilor care au ca raspundere ocrotirea avutiei culturale n-ar
trebui sa fie angajati sau implicati politic. Monumentele,
siturile, muzeele si colectiile nu sunt colorate in rosu,
portocaliu, galben sau in alta culoare. Ele nu sunt nici de stânga
si nici de dreapta, apartinând natiunii, comunitatilor. Politizarea
in exces si interesele meschine, bine mascate prin declaratii, au
condus la criza de astazi: una de natura juridica, deoarece avem
legi specializate de protectie, care insa nu se aplica, fiind
brutal incalcate de cei care ar trebui, primii, sa le respecte;
alta privind fragilitatea sistemului de protectie, lipsit de
institutii centrale consistente, durabile si de structuri
teritoriale puternice, sustinute de specialisti; a treia - de
desconsiderare a specialistilor prin instalarea unor lideri
politici lipsiti de competenta si de respect al dialogului. Nu in
ultimul rând, datoram pierderile lipsei de educatie a multora
dintre semenii nostri.
Din toate aceste cauze, numarul monumentelor istorice
disparute in ultimele doua decenii este foarte mare (187 dupa unele
evaluari incomplete); la fel si cel al siturilor arheologice,
istorice si naturale afectate brutal de lucrari neautorizate sau
fals autorizate. Dar cel mai pagubitor apare schilodirea
personalitatii asezarilor, indeosebi a oraselor, prin acceptarea
unor proiecte care le-au anulat sau diminuat specificul. Pe lista
pierderilor figureaza nu doar monumente inregistrate oficial, ci
mai ales constructii care trebuiau ocrotite, având virtualitati
specifice pentru arhitectura tehnica, de vilegiatura, cea
vernaculara. Asa ca România se gaseste pe loc fruntas la pierderi
semnificative in acest sens, iar monumentele sale incluse in Lista
Patrimoniului Mondial ofera cel mai elocvent exemplu negativ
(cetatile dacice, in primul rând) in evaluarea gradului redus de
protectie.
- Pentru prezervarea monumentelor istorice este nevoie in
mod limpede si de finantare externa. Cum o putem obtine? Intreprind
autoritatile ceva in acest sens?
- Finantarea conservarii, restaurarii si protectiei
monumentelor istorice constituie o problema cheie. Legislatia
existenta nu a rezolvat inca toate aspectele privind finantarea,
instalând obligatii ferme pentru detinatorii de monumente; de
asemenea, nici sustinerea prin acorduri si parteneriate
stat-privat, stat-culte religioase nu este desavârsita, existând
numeroase confuzii si imprecizii. Nici nivelul de finantare,
cantitativ vorbind, nu este cel potrivit nevoilor fondului istoric
construit asa cum se practica in Uniunea Europeana; multe
autoritati administrative, centrale sau judetene nu acorda
fondurile minime necesare iar constructia Planului National de
Restaurare sufera de numeroase lipsuri, banii fiind putini.
Ar fi nedrept insa sa nu relevam prejudecata finantistilor in
acordarea fondurilor pe termene anuale si nu pentru proiecte
multianuale, ca si o paguboasa birocratie in mecanismul
financiar-contabil. Totusi, chiar in aceste conditii - ce evolueaza
spre bine, dar in ritm extrem de lent -, rezultate bune pot fi
remarcate in numeroase locuri.
Cât priveste finantarea externa, prea putine proiecte au
beneficiat de aceasta, cazurile Sibiu, Sighisoara, Probota,
Biertan, Viscri, Târgu Jiu, Bontida, Remetea, Iasi (Palatul
Culturii) fiind citate frecvent, dar numarul lor ramânând redus
fata de nevoi. Adevarat ca proiecte mai mici - Sighet (Muzeul
Maramuresean, sectia in aer liber), Toplet (complexul morilor de
apa), Lisa (instalatii populare), Craiova (laborator restaurare),
Sibiu (laborator restaurare), Suceava (laborator restaurare) -
indica o directie tot mai insistent urmata.
- Mai pregatim specialisti in acest domeniu?
- Numarul specialistilor din România este ingrijorator
de redus fata de nevoi. O parte lucreaza in strainatate, multi sunt
in vârsta, iar tinerii nu se inghesuie sa slujeasca domenii slab
finantate, cu salarii reduse si neatractive. Daca invatamântul
superior contribuie la pregatirea specialistilor - la Sibiu,
Târgoviste, Iasi, Alba Iulia, Suceava, Timisoara si Oradea,
universitatile fiind importante locuri de formare -, in schimb
absorbtia in muzee, institute de patrimoniu si laboratoare de
cercetare este nesatisfacatoare. Blocarea posturilor, reducerile,
pensionarea unor experti redutabili apti de munca, salariile mici
au efecte negative serioase. Indeosebi ultimele masuri de comasare
a abia infiintatelor institute specializate, dar si absenta altora
ce sunt profitabile vizibil in alte state europene (Institutul
pentru Patrimoniul Cultural National, Institutul de Muzeologie,
Institutul de Etnoarheologie Preventiva, Centrul National de
Expozitii, Centrul National de Marketing Muzeal s.a.) plaseaza
România pe un loc ce nu corespunde nici valorii si nici cerintelor
de reprezentare a potentialului patrimoniului sau cultural. Absenta
unei entitati speciale - un Minister al Protejarii Patrimoniului
Cultural sau o Agentie Nationala cu acest profil care sa initieze
si sa sustina strategii si politici preventive de patrimoniu,
dezvoltând structurile specializate din teritoriu - apare ca o
grava lipsa de previziune si de orientare a gândirii
politico-economice. Recenta desprindere administrativa a
Patrimoniului religios (cca. 60% din cel national) prin trecerea
cultelor in subordinea guvernului, a creat noi separari si
disparitati.
Toate acestea fac ca masurile initiate din anii 2000-2001 - si
in parte incurajate ulterior - sa fie intârziate mult. Numarul
expertilor activi, atât de necesari pentru fiecare domeniu este
sensibil inferior cerintelor, asa ca mâna de lucru calificata din
muzee si de la monumente nu poate asigura lucrarile. Specialistii
sectoarelor respective pot fi pregatiti, ei se bucura de o buna
recunoastere externa, dar nu-si gasesc de lucru acasa! Succesele
dobândite de laboratoarele de la Craiova, Sibiu, Suceava, de la
Muzeul National al Satului "Dimitrie Gusti", de la Muzeul National
de Arta, confirma clar ce posibilitati exista in acest domeniu iar
firmele specializate de restaurare indica capacitatea
profesionistilor nostri.
- Ati publicat mai multe carti interesante de istorie, dar
cele care au adus dupa parerea mea, o noutate, au fost cele
referitoare la muzeele din România si gestionarea lor. Ati
publicat in 2009 chiar o carte intitulata Managementul
muzeal. In calitate de specialist, ce lipseste si trebuie
obligatoriu realizat de urgenta in acest domeniu?
- Despre muzee si ce ar putea oferi acestea, ce
importanta are patrimoniul lor si cum ar trebui el folosit putem
discuta indelung, plasând contributia institutiilor si a corpului
lor profesional la un nivel satisfacator. Nu insa la nivelul
potentialului muzeelor noastre! si nici a consecintelor noii
muzeografii! In lumea contemporana identitatile culturale nu se pot
concepe in afara tezaurului muzeal, muzeele exprimând spiritul
vremii in care traim, aspiratiile si orizonturilor noastre. Or, in
România ultimilor ani - dupa un parcurs convulsiv dar marcat si de
unele reusite si chiar performante muzeale - am pierdut cu o
vinovata lipsa de decizie Muzeul Bran (respectiv castelul),
caruia-i poate urma Pelesul! Daca câteva mari muzee nationale pot
sa concureze cu cele din Europa, altele - cele mai multe - sunt
depasite, desuete de-a dreptul prin imaginea lasata vizitatorilor.
tara cu traditii, noi nu avem un muzeu tehnic national
corespunzator valorilor adunate de inaintasi. Muzeul National al
Petrolului de la Ploiesti arata nu tocmai asa cum s-ar putea
pretinde de la prosperele societati care beneficiaza de pe urma
acestei bogatii. Daca acestea exista macar ca titulatura si
patrimoniu in sine, alte profiluri lipsesc in ciuda evidentei lor
necesitati: un muzeu al arhitecturii si constructiilor, al
comertului, al diplomatiei, al apei, al padurilor, al
transporturilor, al arhivelor, al sanatatii publice etc. Exista,
desigur, un Muzeu al Cailor Ferate, dar cum arata acesta… Nu avem
inca muzee industriale la Hunedoara, Resita, Baia Mare, Constanta,
Craiova, nici muzee ale copiilor si copilariei, altul Pedagogic,
ori un muzeu al Academiei Române, altul al Diasporei sau al
Bisericii Ortodoxe Române. Daca s-a reusit muzeificarea unor saline
(Praid, Turda, Slanic-Prahova), ca si edificarea de noi muzee la
Bacau, Tulcea, Bârlad si Galati, o datoram doar unor intelegeri
locale excelente.
Parcurile arheologice si muzeele de sit existente (Histria,
Adamclisi, Rosia Montana - galeria romana) sunt prea putine pentru
a exprima la adevarata valoare avutia istorica.
De muzee ecologice ducem o lipsa acuta, iar in marile statiuni
balneoclimaterice muzeele si colectiile par a nu interesa
autoritatile. Lipseste un Muzeu Olimpic, iar prezentarea
colectiilor sistematice de istoria sportului in centrele sportive
traditionale nu a fost incurajata. O prezenta rara este cea a
muzeelor universitare, a celor de arta contemporana, cel de la
Sângeorz Bai aratând potentialul artistic, la fel ca Muzeul de
Sculptura "Florian" (in aer liber) de la Baia Mare. Muzeul
Civilizatiei Dacice si Romane de la Deva este sub nivelul
asteptarilor, iar cel al capitalei Daciei romane (Sarmizegetusa)
trebuie radical refacut. La fel si bogatul Muzeu National de
Istorie a Transilvaniei (Cluj-Napoca), ramas in urma ca viziune si
prezentare, ce sa mai vorbesc despre Muzeul National Secuiesc
(Sfântu Gheorghe) si Muzeul Ciucului (Miercurea Ciuc) care
evolueaza cu totul separat fata de alte muzee din România. Apoi,
daca avem un excelent muzeu al Bancii Nationale a României, nu avem
inca unul al prestigioasei Case Centrale de Consemnatiuni (CEC).
Niciunul dedicat Inventicii românesti, iar altul filmului si
cinematografiei nationale ramâne doar ca deziderat. Daca la Teatrul
National din Bucuresti un Muzeu al Teatrului - infiintat cu peste 7
decenii in urma - se prezinta intr-o forma moderna, la celelalte
mari teatre si opere ori la filarmonica nu se anunta asemenea
proiecte, desi ar avea cu ce sa le dea viata. Nici Muzeul National
al Muzicii nu functioneaza cum s-ar cuveni, fiind umbrit in mod
contraproductiv chiar de Uniunea de specialitate.
Iata o simpla enumerare care arata câte lipsesc! Nu mai vorbim
de categoria eco-muzeelor - atât de necesare intr-o perioada de
adânci modificari in peisajul traditional si in economie; nu mai
putin in ocupatii. Cea mai concludenta restanta este cazul Muzeului
National de Istorie a României, prezent doar simbolic prin Tezaur
si Columna, confirmând lipsa de viziune politica si un dezinteres
condamnabil. N-am inclus aici reorganizarea si modernizarea
profunda a muzeelor de istorie, care aduce, prin ritmul ei lent,
multiple prejudicii prezentarii corecte a istoriei nationale si
lipseste România de o corecta si expresiva evaluare. Sigur ca in
unele centre - Satu Mare, Braila, Ploiesti, Piatra Neamt - s-au
facut serioase lucrari de modernizare, dar acestea sunt inca mult
reduse fata de necesitati. In acest proces de reorganizare, elitele
noastre se fac vinovate prin lipsa lor de viziune, de program si de
sustinere directa a efortului de recuperare calificata a
istoriei.
- Ce ar trebui facut ca sa avem muzee
competitive?
- Muzeele din România nu sunt, desigur, acum
competitive, daca le comparam cu cele din Uniunea Europeana sau din
SUA. Dar aceasta nu inseamna ca nu se fac eforturi in aceasta
directie sau ca nu putem nazui la un atare obiectiv. Reputatia
unora dintre acestea - chiar internationala - o datoram
patrimoniului lor si demersului calificat al specialistilor iar
participarea noastra la mari expozitii externe arata pe deplin
prestigiul valorilor si competenta operatorilor. Doar ca
competitivitatea muzeala se dobândeste in temeiul unor eforturi
indelungi de reformare sistematica, profesionista, prin sustinere
financiara si prin respectul grupurilor politice si economice fata
de legi, patrimoniu si specialisti. E nevoie de competenta si
continuitate si nu de masuri brutale operate in numele unor false
economii. Caci nici o pierdere de bun cultural nu poate fi
compensata iar efectul ei negativ se rasfrânge pe termen lung.
România reala e cunoscuta si respectata si prin brandurile
culturale din muzee, aici regasindu-se in sinteza istoria si arta,
istoria naturala, specificul etnic, performantele, expresiile
civilizatoare, reusitele si greselile - prezentate sub forme
credibile si obiective.
Lipsa de performanta la cele mai multe dintre muzeele noastre
o explicam insa si prin lentoarea reformarii interne a
institutiilor muzeale, unde managementul si marketingul sunt inca
deficitare. Aceasta reformare trebuie, desigur, operata cu mare
atentie, si tinând cont de multiplele dependente si conexiuni care
obliga acum muzeele la o autonomie formala, la obedienta politica
si le fac astfel conservatoare fata de orice schimbare. Incurajarea
reformarii, sustinerea ei - debutul s-a facut odata cu anul 2000 -
revine Guvernului si Parlamentului României ca autoritati
superioare raspunzatoare de reformarea intregii societati. Dar si
initiativelor administratiei locale sau a mediilor de afaceri.
Exemplul Muzeului tarii Crisurilor sau Muzeului Judetean Satu Mare,
a proiectului Muzeul de antropologie urbana din Brasov, a Muzeului
National de Istorie Naturala "Grigore Antipa", a Complexului muzeal
de stiintele naturii de la Constanta - cu largi lucrari de
reorganizare; chiar a cochetului muzeu de la Negresti-Oas sunt
edificatoare pentru asumarea lor de catre autoritatile
locale.
- Exista un muzeu ideal?
- Un astfel de muzeu presupune servicii diverse oferite
publicului, respect fata de cerintele acestuia si se remarca
imediat prin cozi la intrare!
Muzeul ideal exista doar in parametrii legati de
reprezentativitatea sa pentru o comunitate oarecare si bineinteles
daca-l privim in anume contexte. Muzeul care atrage, care se
plaseaza in serviciul semenilor, slujindu-le cu evidenta
interesele, care raspunde aspiratiilor acestora, si-n care ei se
regasesc, este desigur unul ideal. Aspiram spre acest gen de muzeu,
dar suntem constienti de dificultatea realizarii sale. Pâna a face
muzee ideale, contextul de acum obliga la refacerea celor prezente,
la imbunatatirea imaginii lor si la dezvoltarea retelei muzeale.
Asa ca trebuie sa insistam pentru a crea optiuni muzeale moderne,
spre a-i obisnui pe semenii nostri sa caute muzeul. Au ramas in
afara muzeologizarii numeroase si cruciale subiecte si
comportamente: cele privind resursele naturale, cele legate de
mediul inconjurator, cele ce tin de conduite civilizate fata de
valorile umane si naturale, cele ce privesc contributia românilor
la istoria si civilizatia lumii, cele de arta contemporana (cel
National având acest profil, venit foarte târziu, nefiind pe deplin
afirmat).
Muzeul ideal ar trebui sa ofere modele pentru reformarea
societatii si pregatirea ei in procesele complexe de schimbare,
atenuând socurile si prefigurând viitorul. Dar, se intelege ca
pentru a inmulti aceste muzee - performante - e nevoie de cooperare
reala, de respect, dialog, interes si viziune culturala. Sa fie
oare muzeul ideal un proiect futurist? E de-ajuns sa vizitam Muzeul
Taranului Român, cel din Dumbrava Sibiului ori cele ale Satului de
la Bucuresti si Sighet, Muzeul de arta "Corneliu Baba" de la
Timisoara si Muzeul Brukenthal, cele de la Rupea, Gura Humorului,
Putna si Topalu sau cochetul muzeu de la Sângeorz-Bai. Pentru a
constata reusita modelului.
- Sunteti realizatorul expozitiei permanente de la
Muzeul National Cotroceni. Sunteti multumit de cum functioneaza
acesta azi?
- La Muzeul National Cotroceni am lucrat - cu o echipa
minunata - reusind sa facem un muzeu model. A fost cea mai
importanta provocare din viata mea profesionala. A rezultat un
muzeu modern, autonom si independent, ce a jucat un rol insemnat in
normalizarea vietii publice. Muzeul a pastrat, desigur, o parte
dintre obiectivele si tintele culturale clar formulate la inceput,
pe altele le-a pierdut, iar cele mai nou dobândite sunt
discutabile. Apreciez insa pozitiv programele si serviciile
muzeului, ofertele sale fiind de calitate. Dar muzeul nu si-a
afirmat autonomia functionala, insemnate proiecte de dezvoltare au
ramas simple deziderate, iar pozitia sa de lider muzeal este acum
pierduta. Pierdute sunt si o parte din spatiile sale - cele pentru
expozitii temporare, pentru depozite, ca si cele pentru restaurare.
Reformarea muzeala de care vorbeam priveste si acest muzeu, care se
bucura de prestigiu, putând aspira la performante in strategiile de
conservare, cercetare si promovare culturala. Evident ca, in acest
sens, reintrarea muzeului in comunitatea profesionala, autonomia
lui i-ar putea asigura performanta si independenta.
- Dupa o vreme de criza dura, cum este cea
prin care trecem, vom mai avea diversitatea muzeelor de acum? Cum
vor rezista ele?
- Diversitatea muzeelor este conditionata de cea a
patrimoniului cultural si natural. Or, România beneficiaza de o
mare diversitate, acoperind epoci, fenomene, manifestari si
evenimente specifice doar unui spatiu de permanente contacte.
Diversitatea muzeala se dobândeste insa prin reevaluarea
patrimoniului si prezentarea lui in forme subtile, convingatoare.
Potentialitatea de crestere a profilurilor muzeale, de sporire prin
noi muzee, este oferita la noi si de o cercetare muzeala aplicata
cu sacrificii, dar sistematica, operata de specialisti care au
dezvoltat substantial colectiile muzeale. Daca adaugam energiile
private, nu cred ca aceasta criza - evident mai bine gestionata la
cultura si din perspectiva integrarii muzeelor in reteaua turistica
- va aduce prejudicii mari. Dimpotriva, asa cum o arata proiectele
din mai multe judete (vezi restaurarile unor monumente istorice -
muzeificate ca la Iasi splendidul muzeu al Unirii si Muzeul
Literaturii Române, cazarma "Svarda" de la Nasaud, Palatul
voievodal de la Turda, Casa "C. Stere" de la Ploiesti, casa
medievala de la Brasov s.a.) - muzeificarea se va dezvolta in
deceniul urmator. Initiativa edificarii unor noi muzee nu lipseste
iar unele administratii judetene arata o intelegere speciala
dezvoltarii culturale. Cred ca la orizontul anilor 2015-2020,
numarul muzeelor si colectiilor publice din România se va ridica la
peste 1.000. Desigur ca in acest proces vom inregistra unele
relocari de patrimoniu, chiar si pierderi de colectii, pe seama
unor asezari, caci politica de ocrotire in interes public national
si regional va impune asemenea masuri. Muzeele si colectiile
existente acum - cele 764 - nu sunt amenintate decât de masurile
nejustificate privind eventuale noi reduceri de personal, de lipsa
finantarii corespunzatoare pe seama cercetarii-dezvoltarii si a
protectiei, de salarii neatractive. Or, asa ceva nu se poate
justifica la o tara a Uniunii Europene ce trebuie sa recupereze sub
raport patrimonial si nu sa adauge pierderilor. Daca muzeografia
româneasca n-a pierdut in substanta in timpul dictaturii, mi-este
greu sa cred ca va pierde in era libertatii. Nici societatea si
nici comunitatea celor ce servesc patrimoniul nu ar putea admite
asa ceva. Desigur ca, in acest sens, problema Patrimoniului
cultural national va trebui sa se regaseasca intre cele care
privesc cu adevarat standardul de viata al cetateanului, siguranta
si securitatea culturala a statului român. Un procent de minim 1%
din PIB acordat acestui domeniu va schimba radical situatia de
astazi.
- Considerati ca bogata dumneavoastra experienta este
folosita asa cum s-ar cuveni, adica sunteti util?
- Nu cred ca eu sunt cel care ar trebui sa faca o asemenea
evaluare. Oricum nu ma plâng, desi constat in ultimii ani o anume
tendinta de excludere a celor mai experimentati specialisti. O
explica o aparenta cezura intre generatii ca si blamul dirijat
impotriva celor care aduc experiente bogate - uneori stânjenitoare
pentru cei prea grabiti - si o capacitate de expertizare aparte. In
toamna trecuta directorul general de la binecunoscutul Metropolitan
Museum din New York s-a retras fiind pensionat la 75 de ani si dupa
peste 30 de ani de directorat. Asa cum se obisnuieste in lumea
civilizata - dar si cum se cuvine - momentul a prilejuit un sir de
evenimente dedicate lui Philippe de Montebello. Acesta a fost numit
imediat profesor de istoria artei si muzeologie la New York
University, iar mai multe fundatii si companii cu profil cultural
l-au desemnat consultantul lor. Filozofia occidentala, conceptia
capitalista te obliga sa folosesti capacitatea unui specialist -
daca acesta accepta si este valid - cât mai indelung posibil. De
altfel orice persoana exclusa din institutiile de patrimoniu - si
nu numai - produce un gol indelung resimtit, ceea ce face
preferabila practica de a mentine specialistii si dupa pensionare,
in posturi de colaboratori, consultanti in comisii, grupuri de
lucru, comitete redactionale etc. Mai ales in stadiul actual cu o
lipsa acuta de specialisti, noi trebuie sa-i folosim la maximum pe
cei capabili sa slujeasca Patrimoniul, nu sa-i alungam. Un bun
muzeograf, un conservator sau un restaurator, un cercetator ajung
la performanta abia dupa zeci de ani de consistente investitii
facute in pregatirea si specializarea lor!
Or, societatea româneasca, ministerul de resort, dar si unele
autoritati locale nu au aratat nici respect si nici intelegere in
acest sens. Mai mult, politizând orice activitate si nerespectând
competenta, promovând discontinuitatea si refuzând comunicarea, in
ultimii ani s-au luat masuri contraproductive: reducerea
directiilor specializate din minister si diminuarea inadmisibila a
numarului specialistilor ce-l servesc direct sau in serviciile
deconcentrate; anularea Conferintelor Nationale de Patrimoniu si
desfiintarea premiilor nationale in domeniu; crearea unei comisii
chemate sa ofere o radiografie a starii patrimoniului cultural
necesara presedintelui tarii, fara prezenta unor binecunoscuti
specialisti; desfiintarea ori comasarea unor institutii nationale
de patrimoniu etc. Asemenea masuri nu aduc nimic bun!
In ceea ce ma priveste am insa toate argumentele sa ma
consider util, daca nu si pe acelea de a-mi sti folosita
experienta: 25 de tineri si-au trecut deja tezele de doctorat sub
conducerea mea iar alti vreo 20 sunt in stagiul de pregatire
doctorala. Lucrarile acestor buni specialisti aduc un suport
stiintific de esenta muzeografiei, conservarii si restaurarii,
contribuind astfel la o noua viziune in domeniul patrimoniului.
Profesoratul ma tine de altfel legat de generatia tânara, nazuind
sa fiu la curent cu aspiratiile si problemele acesteia. Imi aduc
apoi reale satisfactii tinerii ce lucreaza cu mine in Centrul
National de Cercetare si Dezvoltare in Domeniul Muzeologiei "Radu
Florescu" din cadrul Muzeului National de Istorie a României - un
proiect lansat cu mult timp in urma dar acceptat abia in anul 2008
- unde am reusit sa structuram un program de cercetare ce cauta sa
ne alinieze la practica europeana.
Un proiect pe care-l conduc din anul 2004 - Noua muzeografie -
si anume un program bilateral intre Muzeul National de Istorie a
României si Metropolitam Museum of Art din New York - a inlesnit
pentru 15 colegi români (pâna in prezent) stagii de documentare si
lucrari practice in SUA. Recent, in noiembrie/decembrie, 4 colegi
au avut prilejul de a lucra in prestigiosul muzeu newyorkez. Mai
multi specialisti americani au fost deja inclusi in program, altii
urmând sa vina in România pentru a consolida legaturi profesionale
si a dezvolta proiecte. Beneficiile programului sunt mari,
patrimoniul nostru fiind mai bine receptat in locuri care chiar
conteaza pentru o buna cunoastere.
Daca evaluez cele aratate si le adaug alte proiecte la care
lucrez, n-am nici un temei de a ma simti exclus. Din comunitatea
specialistilor nu iesi daca ai cu adevarat
merite.