Chiar si clientii care s-ar califica se tem inca sa ceara credit, spune un vicepresedinte BRD

Autor: Voican Razvan 10.02.2010

Creditul de consum in lei sau creditul ipotecar in euro sunt mai ieftine decat acum doi ani, sustine Sorin Popa, director general adjunct (vicepresedinte) al BRD-SocGen, insa bancile au introdus filtre suplimentare de verificare a clientilor, iar cei care au deja un credit nu se mai califica din cauza ca gradul de indatorare acceptat de banca a scazut.

"Din punctul de vedere al dobanzilor nu se mai poate vorbi de o inasprire a conditiilor de creditare, mai ales la euro. E drept insa ca au aparut restrictii pe gradul maxim de indatorare si am introdus filtre suplimentare de triere a clientilor, normale intr-o perioada de criza."

El spune ca BRD va continua trendul de reducere a dobanzilor, insa dezghetarea pietei tine si de atitudinea clientilor.

"Nu noi spunem stop la creditare, ci conjunctura actuala si informatiile negative cu care este bombardata piata. S-a creat o teama si chiar si cei care s-ar califica sa obtina un credit evita sa o faca", a declarat Popa. Ca solutii de repornire a economiei, el vede cresterea cheltuielilor facute de sectorul de stat si atragerea de noi investitii straine. "Deja se vede o deschidere din partea strainilor si reincep sa vina bani."

BRD va sustine continuarea programului de credite pentru locuinte cu garantia statului - Prima casa. "Cred ca majorarea plafonului ar fi bine venita pentru ca s-a vazut in prima etapa a programului ca pentru apartamentele din Bucuresti accesibilitatea este greoaie in limita celor 60.000 de euro." Din punctul de vedere al businessului, luna ianuarie 2010 a fost similara celei din 2009. "A fost totusi o luna echilibrata si ne-am putut realiza bugetul."

Martea viitoare, BRD va da publicitatii rezultatele financiare pe trimestrul IV 2009 si pe intreg anul trecut. Spre deosebire de banca-mama, Societe Generale, BRD nu a fost nevoita sa previna investitorii in legatura cu vreo scadere peste asteptari a profitului.

Popa crede ca si 2010 va fi un an dificil, dar cazurile de executare silita nu vor ajunge la un nivel ingrijorator pentru BRD.

"Exista deja un numar destul de mare de executari si vor mai fi, insa nu la un nivel ingrijorator pentru noi. Nu ma pot pronunta despre intreaga piata. Va fi un an dificil, insa nu catastrofal." El afirma ca banca este dispusa sa restructureze creditele clientilor care dovedesc ca au potential de revenire, insa pentru cei fara nicio sansa considera ca este mai bine sa nu fie prelungita "agonia".

Carduri de debit cu fotografia preferata a clientului

Ieri, BRD a lansat un tip de carduri de debit care pot fi personalizate cu o fotografie a clientului, dupa un an 2009 sarac in lansari de produse pe piata bancara.

"Se simte o stagnare a cererii de carduri, asa ca venim cu produse noi speciale care sa creeze o emotie clientului si sa relanseze trendul de folosire a cardurilor", spune Popa.

Cardurile sunt dotate cu cip, putand fi emise atat sub sigla Visa, cat si MasterCard.

Elena Oprea, directorul directiei operatiuni cu carduri din BRD, spune ca in prezent circa 60% din portofoliul de carduri au trecut la varianta cu cip, mai sigura, in timp ce media pietei este de 30%. Ea estimeaza ca pana la sfarsitul anului peste 50% din cardurile de pe piata vor fi dotate cu cip. Cat priveste noile carduri personalizate emise de BRD, ea precizeaza ca fotografiile aduse de clienti sunt supuse unor restrictii legate de drepturile de autor. Nu este permisa utilizarea unor marci inregistrate ori a unor imagini cu conotatii religioase, politice, rasiste sau sexuale.

In curand va fi disponibil un site dedicat prin care clientii vor putea incarca poza dorita. Pentru procesarea pozei, comisionul de emitere este mai mare decat in cazul cardurilor de debit standard.

Elena Oprea spune ca noile carduri au fost gandite de banca si ca instrument de fidelizare a clientilor.

Ea spune ca exista informatii privind intrarea unor noi jucatori pe piata cardurilor, atat bancari, cat si nebancari, insa considera ca va ramane loc pentru produse specializate.

Pe piata internationala, primul card personalizat cu fotografia aleasa de client a fost lansat in 2005 de banca britanica Abbey National. In Romania, Citibank a inceput sa emita in mai 2008 un card de credit Visa pe care clientii il pot personaliza cu fotografia proprie, inclusiv ca element suplimentar de identificare in momentul unei plati la comerciant.

De asemenea, anul trecut ING Bank a avut o campanie de promovare a cardurilor cu posibilitatea personalizarii acestora cu fotografii ale clientilor cu un monopost de Formula 1. De asemenea, a promovat un card dedicat platilor pe internet oferind clientilor posibilitatea sa-l individualizeze cu fotografia dorita.