Topul celor mai mari companii farmaceutice: gigantii au facut afaceri de 1,5 mld. euro si detin aproape 80% din piata

Autor: Ioana David 10.02.2010

Primele 20 de companii de pe piata farmaceutica locala controleaza aproape 80% din vanzari, comparativ cu 70% cu un an in urma, in industrie existand o puternica tendinta de concentrare, potrivit datelor companiei de analiza si studii de piata Cegedim Romania.



"Asistam la o consolidare a pietei. Daca pana in 2009, primele 20 de companii aveau in jur de 70%, incepand cu 2010, top 20 se apropie de 80%", a spus Petru Craciun, directorul general al companiei de cercetare a pietei Cegedim Romania.

Cumulat, primele 20 de companii au avut anul trecut vanzari de 6,3 mld. lei (1,5 mld. euro), in crestere cu 22,4% comparativ cu 2008.

Anul 2009 a marcat schimbarea liderului in industria de profil, dar a adus si alte modificari determinate de fuziunile si achizitiile internationale care au avut ecou si pe piata locala. Astfel preluarea Zentiva, care detine fostul producator Sicomed Bucuresti, a urcat grupul Sanofi-Aventis in fruntea clasamentului, cu o cota de piata de 10,1% si la distanta confortabila de urmatorul clasat, Hoffmann La Roche, care are o cota de 9%.

Produsele scumpe au urcat piata farmaceutica cu 13%

In total, tranzactiile internationale au facut patru schimbari in top zece, in vreme ce deal-ul de pe piata locala dintre Ozone si LaborMed a urcat cele doua companii in top 20. La nivelul intregului an piata farmaceutica locala a atins 8,1 mld. lei, in crestere cu 13,1% comparativ cu 2008, dar a scazut in volum cu 9,1%. In euro, vanzarile au scazut cu 1,7%, pana la 1,9 mld. euro.

Din punct de vedere teritorial, orasele mari cu peste 250.000 de locuitori au generat 55% din vanzari. Aceasta a fost si singura zona in care vanzarile au crescut, in timp ce in orasele medii, care genereaza 27%, vanzarile au scazut cu 1,1%, iar in cele mici si zona rurala scaderea a fost cea mai accentuata, "ceea ce demonstreaza problema de accesibilitate din mediul rural".

Cresterea in valoare a pietei in conditiile scaderii volumului se explica prin cresterea vanzarilor produselor scumpe.

"Chiar daca pretul mediu individual a scazut in medie cu 8,5% (in urma reducerilor impuse de Ministerul Sanatatii - n. red.), s-a schimbat ponderea categoriilor de produse. In general, firmele si-au rationalizat portofoliul de produse si s-au concentrat pe produsele care «au sanse»", a spus Craciun.

Potrivit Cegedim, in valoare ponderea produselor cu un pret de peste 50 de euro a crescut anul trecut la 34,2%, de la 28,5% in 2008, in timp ce ponderea produselor sub 5 euro a scazut considerabil.

Astfel, desi Ministerul Sanatatii a impus o scadere a preturilor, masura nu si-a facut efectul in piata deoarece producatorii si-au promovat produsele scumpe, atractive atat pentru distribuitori, cat si pentru farmacii.

500 de medicamente au iesit din piata

La nivelul anului trecut au fost lansate 791 produse noi (atat din cele care se elibereaza cu prescriptie, cat si din cele care nu necesita prescriptie), in timp ce au iesit 547 medicamente.

"Avem o dinamica ridicata. Cateva sute de produse intra si ies anual de pe piata. Produsele care au iesit de pe piata au in general o durata mai lunga de viata", a mai spus Craciun.

Produsele nou intrate au generat anul trecut vanzari de 34 de milioane de euro, in timp ce in 2008 cele iesite au generat 13,21 mil. euro.

2010 va merge in linia anului trecut

Petru Craciun estimeaza ca anul acesta piata va continua sa scada in euro cu circa 2-3%, iar in volum declinul ar putea sa ajunga la 10% daca intarzierile platilor se vor mentine.

Potrivit unor estimari ZF, pana in 2015, industria de medicamente ar putea sa ajunga la 2,3 mld. euro, cu o evolutie in euro intre minus 5% si plus 7% si cu o crestere in lei intre 6% si 15%.