Dacia incheie cu profit cel mai greu an. Gigantii internationali Fiat si Peugeot-Citroën sunt pe pierdere

Autor: Alexandru Anghel 10.02.2010

Dacia incheie al cincilea an consecutiv pe profit si depaseste la randament producatori precum Fiat sau PSA, companii cu vanzari anuale de 50 de miliarde de euro, dar care au raportat pierderi anul trecut.



Dacia a incheiat 2009 cu un rezultat de 54 de milioane de euro, potrivit datelor prezentate in raportul de fuziune prin absorbtie cu filiala Auto Chassis International, sub profitul de 60,2 milioane de euro din anul anterior, in mare parte datorita devalorizarii monedei nationale in raport cu moneda europeana.

Reprezentantii Dacia nu au confirmat rezultatul net al anului trecut, mentionand ca este o cifra neauditata si nevalidata inca de consiliul de administratie.

"Documentul se refera la un proiect de fuziune. Aceste informatii nu au fost auditate si nu au fost aprobate de catre Adunarea Generala a Actionarilor. Raportul final va fi modificat/aprobat de catre AGA, in care se va decide fuziune, in primavara", a declarat Liviu Ion, directorul executiv de comunicare al Groupe Renault Roumanie.

In lei, Automobile Dacia a avut un profit de 230,2 de milioane de lei, cu 3,6% mai mult fata de 2008. Cresterea se datoreaza aprecierii productiei si a exporturilor Automobile Dacia in cursul anului trecut, un an care a lovit puternic in industria auto mondiala.

Producatori mondiali precum Fiat sau Peugeot-Citroën, care au produs 2,1 milioane si respectiv 3,1 milioane de automobile in cursul anului trecut, au raportat pierderi care ajung la 1 - 2% din cifra de afaceri. Grupul Fiat a inregistrat anul trecut o pierdere de 848 de milioane de euro in conditiile in care cifra de afaceri a ajuns la 50,1 miliarde de euro. Si grupul PSA a raportat pierderi de 1,16 miliarde de euro la o cifra de afaceri de 48,4 miliarde de euro.

Industria auto a inregistrat un recul important al vanzarilor in 2009 ca efect al recesiunii. In Europa programe "Rabla", care au sustinut vanzarile, au fost aplicate in toate marile piete, Germania, Franta, Italia, ceea ce a redus decalajul fata de alte regiuni economice, potrivit statisticilor Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile. Dacia a beneficiat din plin de aceste programe, iar vanzarile au depasit 311.000 de unitati din care doua treimi au avut ca destinatie Europa de Vest. Astfel, Dacia a devenit marca auto cu cea mai mare cresterea a vanzarilor de autovehicule la nivel european (plus 29%), in timp ce majoritatea marcilor au inregistrat scaderi.

Grupul Volkswagen, cel mai mare constructor auto european, care a vandut anul trecut 3 milioane din cele 14 milioane de automobile achizitionate in Europa in 2009, a raportat insa profit la finalul primelor trei trimestre ale anului trecut, rezultatele finale nefiind inca disponibile.

Cum s-au erodat marjele Dacia

Marja de profit a Dacia s-a erodat insa in ultimii ani. De la un nivel de peste 6% din cifra de afaceri in perioada 2005 - 2007, marja caracteristica brandurilor premium, a scazut in 2008 si 2009 la 2,9% si respectiv 2,1%, potrivit calculelor ZF pe baza datelor disponibile in prezent.

In industria auto aceste contractii se explica fie prin cresterea costurilor de fabricatie, fie printr-o erodare constienta, prin mentinerea preturilor la un nivel fix sau prin desfasurarea unor programe comerciale care acopera o parte din costurile sau taxele aferente clientului.

Compania a investit constant peste 200 de milioane de euro anual in dezvoltarea capacitatilor de productie a noilor modele precum Sandero, Sandero Stepway sau SUV-ul Duster. La aceste costuri se adauga si cresterea costului cu forta de munca cu milioane de euro anual.

Pentru 2010 compania mizeaza pentru mentinerea vanzarilor pe noul model Duster, SUV-ul despre care reprezentantii companiei au mentionat ca va revolutiona sectorul auto, urmand sa intre in piata cu preturi mult sub cele ale concurentilor.

Dacia nu are demaraj in Moldova

Pe piata vecina Dacia nu a inregistrat rezultate la fel de bune ca in vestul Europei. Daca in Romania vanzarile marcii s-au contractat cu 50%, la aproape 42.000 de unitati in 2009, in Republica Moldova scaderea a fost de 60%.

Importatorul Daac-hermes a livrat anul trecut 478 de unitati, marca romaneasca ocupand locul doi in clasamentul vanzarilor de autovehicule.

Pentru anul in curs vanzarile sunt estimate la acelasi nivel ca in 2009, prin cele trei showroom-uri din Chisinau, Balti si Cahul.

Mai e drum lung pana In "liga mare"

Dacia

FIAT

PSA