Patronul Altex: Am traversat in 18 ani mai multe crize, dar caderea din 2009 este o zdruncinatura

Autor: Alexandru Anghel 11.02.2010

Retailerul de electronice si electrocasnice Altex estimeaza afaceri de 180 mil. euro pentru anul in curs, rezultat similar celui inregistrat in 2009, cu o posibila revenire a vanzarilor spre finalul anului odata cu dezghetarea creditarii.

Compania deruleaza in prezent planul de restructurare financiara, care presupune negocieri cu principalii creditori. "Compania are un grad ridicat de indatorare, iar la final de an am avut si o diferenta de curs valutar care a avut un impact asupra rezultatului net. Pe partea financiara deocamdata trebuie sa ne intelegem cu creditorii si probabil vom inchide acest proces la mijlocul anului", a declarat Dan Ostahie, presedintele si proprietarul Altex.

Plati catre ANAF amanate pana in iunie

El a adaugat ca in prezent compania nu are obligatii financiare restante decat catre ANAF, unde trebuie sa achite dobanzi in valoare de 1,7 milioane de lei si TVA aferenta vanzarilor din luna decembrie, in valoare de 9 milioane de lei, care va fi achitat la finalul primului semestru.

In 2009 compania a raportat afaceri de 180 de milioane de euro si un profit inainte de plata dobanzilor, taxelor si amortismentelor in valoare de 5,5 milioane de euro.

"Am traversat in 18 ani mai multe crize, inclusiv cea din 1996. In 2009 scaderea pietei si a cifrei de afaceri cu 50% este o zdruncinatura. Toti factorii pietei ne determina sa fim conservatori si sa urmarim linia din 2009, cu un program de reducere a costurilor si de imbunatatire a modelului de business", a spus Ostahie. Compania a redus anul trecut cu 35% costul chiriilor si cu 51% costurile cu magazinele, iar in 2010 se urmareste o continuare a diminuarii costurilor cu 10% si respectiv 9%.

Electrocasnicele au tinut afacerea

In 2009 compania a diminuat suprafata comerciala cu aproximativ 11.000 mp, la 85.000 mp, prin redimensionarea, mutarea si inchiderea unor magazine. Totodata numarul angajatilor a fost redus cu 600, la 1.400 de oameni.

"In 2010 nu vom mai inchide magazine, ba chiar vom deschide 2-3, poate chiar cinci magazine."

In planul de investitii pentru 2010 au fost bugetate fonduri de 500.00 de euro pentru magazine noi in Arad, Slatina, Tulcea sau Resita si 300.000 de euro pentru sisteme de securitate in unitatile comerciale. Segmentul de vanzari cu cel mai mare aport la cifra de afaceri a fost in 2009 cel al electrocasnicelor (TV, audio video), cu 66 mil. euro (-50%), urmat de electrocasnice mari (frigidere, masini de spalat), cu 48 mil. euro (-44%), si IT&C, cu 39 mil. euro (-50%).