Romanii mananca in medie 85 de kilograme de fructe proaspete pe an, cu 10 kilograme sub media UE

Autor: Mihaela Popescu 14.02.2010

Victor Esquivel, francezul adus de Dole la conducerea operatiunilor locale in 2009, dupa preluarea distribuitorului Distrifrut, spune ca avem de recuperat un decalaj in consumul de fructe proaspete de 10 kilograme per capita fata de media Uniunii Europene. Esquivel sta cu ochii pe piata locala din 2006 si spune ca deschiderea unei subsidiare in Romania a fost o optiune luata in calcul de producatorul american inca din 2007, cand intrarea in UE a crescut atractivitatea pietei pentru investitorii straini.

"Anul trecut s-a ivit oportunitatea unei achizitii si am profitat de acest lucru. Romania este prima piata din regiunea Europei de Est pe care Dole demareaza operatiuni directe de import si distributie a fructelor, unul din argumente fiind dimensiunea pietei", afirma Esquivel.

Compania, cel mai mare producator si distribuitor de fructe proaspete la nivel mondial, a anuntat la jumatatea anului trecut achizitia distribuitorului sau local Distrifrut, detinut de omul de afaceri de origine libaneza Fadi Nahas. Nahas se numara printre primii investitori straini care au pariat pe Romania dupa deschiderea pietei, la inceputul anilor '90.

De doua ori mai putini angajati

Odata cu finalizarea acestei achizitii, a carei valoare nu a fost dezvaluita, Dole a devenit prima multinationala intrata in mod direct pe piata locala de profil.

Esquivel prognozeaza ca Dole Romania, care detine in prezent 85 de angajati, va finaliza anul 2010 cu o cifra de afaceri de 35 mil. euro, in crestere fata de nivelul inregistrat in perioada anterioara. Vanzarile de banane reprezinta trei sferturi din cifra de afaceri realizata de companie la nivel local. Efectivul de angajati este in prezent de circa doua ori mai redus decat in 2008, an in care Distrifrut a raportat la Ministerul de Finante un numar mediu de 166 de angajati. Esquivel explica acest lucru prin reorganizarea businessului distribuitorului intr-un an dificil pentru piata. Businessurile marilor distribuitori au fost afectate in 2009 atat de declinul consumului, cat si de intarzierile aparute in recuperarea banilor de la clientii din comert.

"Anterior preluarii de catre Dole, Distrifrut a trecut printr-un proces de eficientizare a operatiunilor, care a avut ca scop adaptarea businessului la conditiile actuale din piata", mentioneaza directorul Dole. La nivel local, printre cei mai mari competitori ai sai se numara compania Agricantus, detinuta de familia Deletioglu din Turcia, care a raportat afaceri de 36 mil. euro in 2008. In Europa, Dole se lupta cu producatorii Chiquita, Del Monte si Fyffes, potrivit datelor din piata. La nivel mondial, Dole ruleaza afaceri de peste 7 mld. dolari anual.

Consumul local de banane este cu 20-30% sub media UE

Cresterile pe piata locala a fructelor proaspete, estimata in prezent la peste 100 mil. euro, vor veni odata cu estomparea decalajelor existente intre consumul local si media UE, dar si din tendinta de orientare a romanilor catre o alimentatie sanatoasa, bazata pe fructe si legume proaspete, anticipeaza Esquivel.

"In Uniunea Europeana, consumul anual de fructe proaspete este de 95 de kilograme pe cap de locuitor, cu 10 kilograme mai mult decat consumul mediu de pe piata romaneasca. Potentialul de crestere este diferit pe fiecare segment in parte; de exemplu, consumul de banane in Romania este cu 20-30% mai redus decat media UE, iar aici vad perspective de crestere la nivel local de peste 10% pe an", afirma seful Dole Romania.

Compania, cu o cota de piata estimata la 25% in 2009, are un sistem de distributie care acopera circa 2.000 de puncte de vanzare (magazine) si ajunge in marile piete agroalimentare prin intermediul parteneriatelor cu aproximativ 200 de firme de comert cu ridicata (angrosisti).