Unde este adevarul in razboiul dintre service-urile auto si firmele de asigurari? O aripa spate Logan costa 200 de lei daca este comandata de asigurator, iar daca este vanduta de service costa 300 de lei

Autor: Angela Placinta 15.02.2010

Principala miza a conflictului care s-a reaprins recent intre firmele de asigurari si service-urile auto sunt piesele de schimb, pe care, mai nou, le comanda asiguratorii de la anumiti furnizori, iar service-urile raman fara veniturile substantiale din adaosul comercial, care ajungea si la 200-300% din pretul pieselor.

Despagubirile anuale platite pentru polite de asigurare auto (Casco si RCA) depasesc un miliard de euro, iar 60-70% din aceasta suma reprezinta cheltuieli cu piesele de schimb, restul fiind pentru manopera si eventuale despagubiri pentru vatamari corporale.

Asociatia Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI), din care fac parte 400 de service-uri, ameninta de mai multe saptamani cu organizarea unor mitinguri de protest in fata sediului Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), dar institutia afirma ca nu poate interveni in relatia dintre asiguratori si partenerii lor comerciali. ASSAI sustine ca asiguratorii au ajuns sa cumpere ei insisi piesele, lucru care nu le este permis de legislatia in vigoare.

400 de service-uri, in faliment

"Asiguratorii nu cumpara piese, ci le comanda prin intermediul service-urilor de la anumiti furnizori agreati, in baza unei conventii intre cele trei parti. Problema este ca cea mai mare parte din profiturile unitatilor de service proveneau din adaosul comercial aplicat pieselor de schimb. Direct sau indirect, ASSAI vrea sa ne ceara sa nu le permitem asiguratorilor sa incheie conventii cu furnizorii de piese, dar nu avem cadrul legal pentru a-i obliga sa nu faca acest lucru. In toate tarile dezvoltate asiguratorii au incheiate astfel de conventii cu furnizorii de piese", afirma Marinela Nemes, directorul directiei juridice din cadrul CSA.

Oficialii ASSAI afirma ca disparitia businessului cu piesele de schimb si intarzierea banilor de la asiguratori au dus la falimentul a 400 de service-uri auto anul trecut. Pe piata activeaza in prezent circa 2.500 de unitati reparatoare. "Piesele de schimb reprezinta 50-55% dintr-un deviz, 25% este cheltuiala cu vopsitoria, in timp ce manopera reprezinta doar 20%. In conditiile in care societatile de asigurare comanda piesele, scade cifra de afaceri a service-urilor, iar pentru banci ele devin businessuri cu risc ridicat, deci sunt obligate sa isi achite creditele in avans si nu pot beneficia de noi imprumuturi", sustine Cristian Muntean, directorul general al ASSAI. De exemplu, o aripa spate pentru un Logan costa circa 200 de lei daca este comandata de asigurator, in timp ce vanduta de service, cu adaos comercial, are un pret de peste 300 de lei.

CSA: Nu noi stabilim pretul RCA

Pe de alta parte, ASSAI sustine ca in ultimii ani pretul asigurarilor de tip RCA a crescut nejustificat, cu sprijinul CSA, dar Comisia spune ca nu are nicio implicare in stabilirea tarifelor. Pretul RCA s-a triplat in ultimii cinci ani.

"CSA nu aproba si nici nu avizeaza tarifele. Asiguratorii ne prezinta un calcul actuarial, care este doar verificat de noi. Politele s-au scumpit deoarece daunele au crescut mult, mai repede decat primele. De asemenea, s-a schimbat parcul auto, daca acum 5 ani din zece masini sapte erau Dacii, acum mai e doar una sau doua", spune Mona Cucu, directorul directiei de asigurari obligatorii din cadrul CSA.

O alta cauza a scumpirii este intrarea in UE si extinderea valabilitatii politei RCA in toate statele europene, dar si cresterea limitelor de despagubire pentru a ne alinia la standardele comunitare.

"Avem limite de despagubire la nivelul celor de care beneficiaza cetatenii europeni. In prezent limita maxima de despagubire pentru vatamari corporale este de 3,5 milioane de euro, iar in 2012 va ajunge la 5 milioane de euro, nivelul impus de UE. In cazul daunelor materiale limita este acum de 500.000 de euro, iar in 2010 va ajunge la un milion de euro", spune Cucu.

Despagubirile pentru vatamari, plus 76%

In ultima perioada au inceput sa creasca rapid despagubirile pentru vatamari corporale. In primele 11 luni ale anului trecut acestea au fost de 300 mil. lei, cu 76% peste nivelul din anul anterior.

In total, asiguratorii au platit in aceasta perioada 1,36 mld. lei despagubiri pentru 303.000 de clienti cu polite RCA. Fata de 2008 despagubirile au urcat cu 30%. Aceasta inseamna ca in fiecare zi peste 800 de soferi trec pragul service-urilor pentru reparatii in baza asigurarilor RCA.

Pe de alta parte, unitatile reparatoare cer CSA scurtarea termenului de plata a despagubirilor pentru asigurarile RCA (raspundere civila auto obligatorie), in prezent de trei luni, despre care spun ca este prea lung si ca le lasa fara lichiditati. In prezent, 400 de service-uri auto afirma ca au de recuperat 300 mil. euro de la asiguratori, bani pe care ii asteapta de multe luni, insa firmele de asigurari sustin ca suma nu este realista.

"Acest termen de trei luni este impus de directive europene, nu de CSA, astfel incat asiguratorii sa aiba timp pentru a investiga eventuale suspiciuni de frauda", explica Cucu.

Claudiu Rosu, un fost proprietar de service din Bucuresti cu 25 de angajati pe care l-a inchis anul trecut pentru ca afacerea nu mai mergea, spune ca una dintre cauzele falimentului a fost relatia cu asiguratorii.

"Cu unele companii relatia mergea foarte bine, cu altele deloc. Unii asiguratori ne plateau reparatiile de la 60 de zile in sus, este un termen foarte lung, in conditiile in care noi trebuia sa achitam piesele in 30 de zile", afirma Rosu.