Stiti care este diferenta intre piesele auto contrafacute si cele originale? Urmariti in galeria foto cum se comporta falsurile in caz de accident

Autor: Alexandru Anghel 16.02.2010

Utilizarea pieselor auto contrafacute pentru revizia sau reparatia automobilului poate conduce, potrivit informatiilor furnizate de Automobile Dacia, la deteriorarea definitiva a functionalitatii autovehiculului. Totodata, reprezentantii Dacia explica faptul ca utilizarea unor componente poate duce la schimbarea parametrilor de franare, la defectarea grupului propulsor sau chiar la decesul pasagerilor deoarece elementele contrafacute nu au parametrii de rezistenta a pieselor originale.

Un exemplu il reprezinta placutele de frana, unde in cazul celor contrafacute distanta de franare de la 130km/h pana la oprire este de 110 metri fata de distanta de 80 de metri in cazul componentelor originale.

Un set de placute de frana de origine Dacia costa in medie 200 de lei in timp ce placutele contrafacute pot fi gasite in targuri si magazine de componente auto la preturi de 80 - 120 de lei.
Deasemenea, o bara contrafacuta pentru un automobil Logan are o alta rezistenta fata de cea produsa de Dacia. Daca piesa originala este mai elastica si absorbe socul impactului, dupa care revine la forma initiala, bara contrafacuta se va sparge. In cadrul testului barile cotrafacute s-au spart in cazul lovirii mecanice cu ciocanul in timp ce marile de origine Dacia au fost doar zgariate, absorbind socul.
"Am cuantificat pana acum 10 cazuri grave de accident. Este vorba de accidente in Romania si unul chiar foarte grav in Franta. Capota automobilului in loc sa se comprime s-a pliat in alt mod si a venit peste conducator, decapitandu-l. Cel mai adesea in cazul acestor piese contrafacute daunele sunt mult mai mari decat in cazul unui accident cu un automobil cu piese originale", a declarat Jean Francois Martin, directorul de calitate si servicii Renault Romania.


Cum deosebiti o componenta contrafacuta

In cele mai multe cazuri piesele auto "piratate" au o alta textura si compozitie fata de cele pe care vreti sa le inlocuiti si prezinta defecte de fabricatie. In majoritatea situatiilor componentele copiate si produse cu predilectie in China vor avea asperitati, margini nefinisate si posibil vor lipsi elemente de montaj.
In comparatia dintre o bara de Logan de origine Dacia si una copiata am observat lipsa unor cleme de prindere precum si o elasticitate redusa a piesei, care in caz de lovire a devenit casanta.

Componente contrafacute de 20 mil. euro

Valoarea componentelor auto contrafacute comercializate pe piata locala ar putea ajunge la 20 de milioane de euro potrivit estimarilor reprezentantilor Dacia. In ceea ce priveste componentele auto Dacia contrafacute valoarea lor a fost extimata la aproape 5 milioane de euro, in cursul anului trecut.
"Din ceea ce am confiscat, multiplicat cu rotatia stocurilor magazinelor specializate, am ajuns la o valoare de 5 milioane de euro. Poate fi insa si dublu, pentru ca nu avem cifre exacte. Cum Dacia are o treime din piata, am putea extrapola si la celalte marci obtinand o valoare de 20 de milioane de euro", a declarat Jean Francois Martin, directorul de calitate si servicii Renault Romania.
Piesele auto contrafacute cel mai des sunt componente de franare, directie si elementele de caroserie. Potrivit estimarilor OECD, produsele contrafacute si piratate reprezinta 2% din comertul mondial, adica 250 de miliarde de dolari.
Reprezentantii Renault-Dacia au apreciat ca circa 5-10% din piata de componente auto din Romania este defapt formata din componente contrafacute, tarile de provenineta fiind cu predilectie China, Bulgaria si Turcia.