Stiti care este diferenta intre piesele auto contrafacute si cele originale? Urmariti in galeria foto cum se comporta falsurile in caz de accident
Utilizarea pieselor auto contrafacute pentru revizia sau
reparatia automobilului poate conduce, potrivit informatiilor
furnizate de Automobile Dacia, la deteriorarea definitiva a
functionalitatii autovehiculului. Totodata, reprezentantii Dacia
explica faptul ca utilizarea unor componente poate duce la
schimbarea parametrilor de franare, la defectarea grupului
propulsor sau chiar la decesul pasagerilor deoarece elementele
contrafacute nu au parametrii de rezistenta a pieselor
originale.
Un exemplu il reprezinta placutele de frana, unde in cazul celor
contrafacute distanta de franare de la 130km/h pana la oprire este
de 110 metri fata de distanta de 80 de metri in cazul componentelor
originale.
Un set de placute de frana de origine Dacia costa in medie 200 de
lei in timp ce placutele contrafacute pot fi gasite in targuri si
magazine de componente auto la preturi de 80 - 120 de lei.
Deasemenea, o bara contrafacuta pentru un automobil Logan are o
alta rezistenta fata de cea produsa de Dacia. Daca piesa originala
este mai elastica si absorbe socul impactului, dupa care revine la
forma initiala, bara contrafacuta se va sparge. In cadrul testului
barile cotrafacute s-au spart in cazul lovirii mecanice cu ciocanul
in timp ce marile de origine Dacia au fost doar zgariate, absorbind
socul.
"Am cuantificat pana acum 10 cazuri grave de accident. Este vorba
de accidente in Romania si unul chiar foarte grav in Franta. Capota
automobilului in loc sa se comprime s-a pliat in alt mod si a venit
peste conducator, decapitandu-l. Cel mai adesea in cazul acestor
piese contrafacute daunele sunt mult mai mari decat in cazul unui
accident cu un automobil cu piese originale", a declarat Jean
Francois Martin, directorul de calitate si servicii Renault
Romania.
Cum deosebiti o componenta contrafacuta
In cele mai multe cazuri piesele auto "piratate" au o alta
textura si compozitie fata de cele pe care vreti sa le inlocuiti si
prezinta defecte de fabricatie. In majoritatea situatiilor
componentele copiate si produse cu predilectie in China vor avea
asperitati, margini nefinisate si posibil vor lipsi elemente de
montaj.
In comparatia dintre o bara de Logan de origine Dacia si una
copiata am observat lipsa unor cleme de prindere precum si o
elasticitate redusa a piesei, care in caz de lovire a devenit
casanta.
Componente contrafacute de 20 mil. euro
Valoarea componentelor auto contrafacute comercializate pe piata
locala ar putea ajunge la 20 de milioane de euro potrivit
estimarilor reprezentantilor Dacia. In ceea ce priveste
componentele auto Dacia contrafacute valoarea lor a fost extimata
la aproape 5 milioane de euro, in cursul anului trecut.
"Din ceea ce am confiscat, multiplicat cu rotatia stocurilor
magazinelor specializate, am ajuns la o valoare de 5 milioane de
euro. Poate fi insa si dublu, pentru ca nu avem cifre exacte. Cum
Dacia are o treime din piata, am putea extrapola si la celalte
marci obtinand o valoare de 20 de milioane de euro", a declarat
Jean Francois Martin, directorul de calitate si servicii Renault
Romania.
Piesele auto contrafacute cel mai des sunt componente de franare,
directie si elementele de caroserie. Potrivit estimarilor OECD,
produsele contrafacute si piratate reprezinta 2% din comertul
mondial, adica 250 de miliarde de dolari.
Reprezentantii Renault-Dacia au apreciat ca circa 5-10% din piata
de componente auto din Romania este defapt formata din componente
contrafacute, tarile de provenineta fiind cu predilectie China,
Bulgaria si Turcia.