Noile reguli RCA sunt bune numai pentru daunele mici

Autor: Angela Placinta 23.02.2010

Noile reguli stabilite de Comisia de Supra­veghere a Asigurarilor (CSA) pentru asigurarea RCA (raspundere civila auto obligatorie) sunt utile numai in cazul daunelor de mica valoare, spun asiguratorii.

CSA a decis recent schimbarea procesului de despagubire in cazul asigurarilor RCA, astfel incat pagubitilor care isi vor cere banii de la asigurator inainte de a-si repara masina li se va plati o suma calculata pe baza preturilor practicate de service-urile auto. Si pana la aceasta modificare pagubitii aveau dreptul sa ceara banii in avans, dar despagubirea era calculata de asiguratori la preturi cel mult egale cu cele practicate de service-uri pentru piese si manopera, preturi care puteau fi cu 20-30% sub cele din multe unitati reparatoare.

Practic, un pagubit se poate duce dupa accident la asiguratorul vinovatului, i se calculeaza o despagubire de catre un inspector de dauna, primeste acesti bani, iar apoi se duce la orice service si isi repara masina. Asiguratorii nu se asteapta insa ca multi soferi sa apeleze la plata in avans, in conditiile in care in ultimii ani numai aproximativ 5% si-au reparat masinile in acest mod. Majoritatea asiguratilor prefera ca asiguratorul sa plateasca direct service-ului contravaloarea reparatiilor.

"Este o solutie buna pentru daunele mici, atunci cand ai de reparat o bara, de exemplu, si stii ca aceasta este singura problema. Daca iei despagubirea, ajungi in service cu banii si constati ca mai este ceva de reparat in afara de bara, trebuie sa te intorci la asigurator si sa iei procesul de la capat, din acest motiv este o solutie in principal pentru daune mici", a declarat Gheorghe Grad, directorul general al brokerului de asigurari SRBA.

CSA a realizat aceste modificari, care vor intra in vigoare odata cu publicarea in Monitorul Oficial, dupa ce in ultima luna mai multe service-uri auto s-au plans ca au de recuperat sume mari de la asiguratori, care intarzie 3-4 luni, iar o asociatie a service-urilor a organizat un miting de protest in fata sediului Comisiei. Prin plata in avans a pagubitilor service-urile si-ar putea primi mai repede banii.

"Nu cred ca efectul in piata al acestei modificari va fi major, clientii nu vor de obicei sa umble cu banii, vor decontare directa intre asigu­rator si service. Problema este ca noua regula ne obliga sa calculam despagubirea conform pretu­rilor practicate de unitatile reparatoare, dar service-urile au preturi foarte diferite, in functie de specificul lor: independente sau de marca", afirma Radu Ionescu, directorul auto al Generali Asigurari.

Ce se intampla daca asiguratul care solicita despagubirea in avans constata atunci cand ajunge in service ca suma este insuficienta?

"Probabil ca pagubitii vor semna declaratii pe proprie raspundere ca renunta la orice pretentii dupa ce primesc despagubirea", spune Bogdan Andriescu, presedintele UNSICAR, asociatia profesionala a brokerilor de asigurare.

Pe de alta parte, asiguratorii ar putea compensa sumele platite in plus pentru reparatii de catre pagubiti. "Daca pagubitul vine cu documente doveditoare ca a platit mai mult pentru reparatii decat suma primita de la noi, i se deconteaza aceste cheltuieli", explica Radu Mustatea, directorul general al Astra Asigurari.

Printre schimbarile in procesul de despagubire anuntate de CSA se numara si reducerea perioadei in care se plateste despagubirea de la 15 la 10 zile din momentul depunerii ultimului document necesar stabilirii raspunderii si cuantificarii daunei.