Intrarea LIDL schimba ierarhia in retailul alimentar: grupul german Schwarz devine al treilea mare jucator, dupa Metro si Rewe

Autor: Mihaela Popescu 24.02.2010

Germanii raman singuri la varful clasamentului celor mai mari retaileri, pentru ca odata cu preluarea retelei de discountere Plus grupul LIDL & Schwarz, care detine la nivel local si hipermarketurile Kaufland, ajunge la vanzari mai mari decat Carrefour la nivel local.

La cinci ani de la intrarea pe piata cu reteaua Kaufland, grupul detinut de familia Schwarz ii devanseaza pe francezii de la Carrefour, care in 2001 deschideau primul hipermarket din Romania.

Carrefour a raportat anul trecut afaceri de 1,13 miliarde de euro in Romania. Spre comparatie, cele doua retele detinute in prezent de Schwarz, Kaufland si Plus, au realizat in 2009 vanzari de aproximativ 1,3 miliarde de euro, potrivit estimarilor ZF, din care 369 mil. euro reprezinta cifra de afaceri raportata de Plus. Retailul alimentar modern este estimat la aproape 8 mld. euro.

Este pentru prima data cand un retailer cu discount ajunge atat de sus in ierarhia marilor lanturi de magazine active in Romania, pe care "piesele de rezistenta" erau pana anul acesta hipermarketurile. Mai mult, datorita celor sase unitati noi anuntate pentru acest an de Kaufland, grupul LIDL & Schwarz ar putea ajunge la finele lui 2010 la distanta foarte mica de Rewe, operatorul retelelor Selgros Cash & Carry, Billa si Penny Market, cu afaceri de 1,5 - 1,6 miliarde de euro.

Cu toate ca apartin aceluiasi grup, in prezent LIDL si Kaufland activeaza in Romania ca doua companii independente - fiecare firma are propria cladire de birouri si propriul centru logistic. Este posibil ca acest mod de operare sa continue si dupa integrarea Plus, cele doua retele fiind operate si la nivel international in mod independent. Retailerii de pe piata vad chiar o canibalizare a celor doua branduri. "Nu cred ca LIDL va avea o centrala de achizitii comuna cu reteaua Kaufland, pentru ca magazinele LIDL mizeaza mult pe produsele marci proprii. Probabil ca daca retelele vor fi intr-o oarecare competitie una cu cealalta, vor castiga mai mult decat daca vor colabora", spune managerul unui lant de magazine, care nu a dorit sa-i fie precizat numele.

Ce diferentiaza cele doua retele?

Un magazin LIDL are, in medie, o suprafata de vanzare de 1.000 de metri patrati si listeaza aproximativ 1.500 de produse, oferta fiind limitata la segmentul inferior si mediu de pret, iar ponderea marcilor proprii este mult mai mare decat media pietei de retail alimentar, de 10% in acest moment.

La randul sau, un hipermarket Kaufland are o suprafata de vanzare de 3.000-5.000 de metri patrati si un numar mai redus de marci proprii, printre articolele listate fiind incluse si produse premium. Concernul LIDL & Schwarz are afaceri de peste 40 mld. euro.