Chiar numai dupa proteste de strada se misca institutiile statului?

Autor: Angela Placinta 23.02.2010

Pentru prima data consumatorul roman isi da seama de puterea enorma pe care o are si incepe sa prinda glas. Dupa ce ani de zile a suportat in tacere comisioanele ascunse din contractele de credit, clauzele scrise cu litere marunte din contractele de asigurare si neregulile din alte piete, clientul ia brusc atitudine.

Se vede acest lucru pentru prima data in piata asigurarilor, prima industrie atacata puternic de consumatori nemultumiti, desi nu aici se gasesc neaparat cele mai multe nereguli.

In ultimele doua luni, companiile de asigurari si autoritatea de supraveghere a acestei piete au fost prinse

intr-un tavalug informational nemaivazut pana acum: articole in ziare si pe site-uri, comunicate de presa ale service-urilor auto care nu isi primesc banii de la asiguratori, reportaje TV despre clienti care isi asteapta de luni bune despagubirile si totul a culminat cu protestul de luni al service-urilor auto in fata sediului Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, care sunt nemultumite de cresterea tarifelor la RCA si de sumele mari care intarzie sa vina de la asiguratori. In ultimii cinci ani nu au mai existat asemenea proteste, desi preturile la RCA au tot crescut, iar cazuri de neplata au mai fost.

Nicio alta piata nu a mai fost atat de "bombardata". Au existat cateva incercari in piata bancara sau in retail, dar au fost destul de linistite. Cu toate cresterile de dobanda ale bancilor si cu toate comisioanele de care clientii afla abia dupa semnarea contractului, nimeni nu a protestat in fata sediului BNR. Si nici in fata altor institutii nu s-au adunat clienti nemultumiti, desi de proteste le este cel mai frica institutiilor publice. Cui i-ar placea sa se vada la televizor, in jurnalele de dimineata, pranz si seara cu 100 de oameni in fata sediului scandandu-si nemultumirile?

Ati putea spune ca service-urile auto nu sunt consumatori. Daca va ganditi insa ca va tin masina blocata pana nu isi primesc banii datorati de asiguratori, va schimbati parerea. Si service-urile sunt consumatori, la fel si clientii firmelor de asigurari, companii sau persoane fizice. Nemultumirile service-urilor se rasfrang automat asupra noastra. Daca nu ne dau inapoi masina pentru ca nu si-au primit banii pentru reparatii, cine e pagubitul? Si ei, si noi. Ei pentru ca nu isi pot continua afacerile, noi pentru ca platim rate la leasing si asigurare in continuare pentru o masina pe care nu o folosim. E mai putin important cine are drep tate in acest conflict, conteaza ca lucrurile se misca, problemele au iesit la suprafata si si-ar putea gasi mai usor rezolvarea.

Intrebarea este de ce in ecuatie nu au intrat pana acum parlamentarii din comisiile de buget-finante, care supravegheaza pietele financiare. Parlamentarii nici nu stiu probabil ce putere au, si asupra CSA si asupra BNR si asupra CNVM (bursa) sau CSSPP (pensii).

Dar pana la urma nu asta este important. Conteaza ca, pentru prima data, consumatorul este puternic, iar puterea lui se vede si in faptul ca CSA a decis sa schimbe procedurile de despagubire pentru asigurarea RCA in urma protestelor. Si se va vedea si pe alte piete, nu doar in asigurari. Unde credeti ca se va muta revolta?