Romanii au fluierat cu talent la Berlin

Autor: Andreea Chiriac Hentea 24.02.2010
Două scurt-metraje şi două lung-metraje prezentate in festival, dintre care lung-metrajul "Eu când vreau să fluier, fluier" recompensat cu Ursul de Argint şi cu premiul Alfred Bauer şi vândut deja in cincisprezece ţări, un actor român foarte apreciat, Dragoş Bucur, promovat prin programul Shooting Stars, multe cronici, aplauze şi chiar controverse - astfel s-ar putea sintetiza participarea românească la cea de-a 60-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin.
Cine a venit la Berlin
Unul dintre cele mai bine organizate şi prestigioase festivaluri internaţionale de film, Berlinala, s-a desfăşurat in acest an intre 11 şi 21 februarie şi a avut in competiţie 25 de pelicule. Juriul a fost prezidat de maestrul Werner Herzog, unul dintre cei mai mari regizori germani contemporani, cu 50 de filme la activ şi mentor al unei intregi generaţii de cineaşti. Din juriul berlinez au mai făcut parte regizoarea şi scenarista italiancă Francesca Comencini (aclamată in ultimul deceniu la Veneţia, Cannes şi Berlin pentru filmele "Pianoforte", "Le parole di mio padre", "Carlo Giuliani, ragazzo", "Mi piace lavorare" şi "Lo spazio bianco"), scriitorul african Nuruddin Farah, actriţa germană Cornelia Froboess, spaniolul José Maria Morales (producător al unor regizori precum Costa Gavras sau Goran Paskaljevic), actriţa chinezoaică Yu Nan (declarată Cea mai bună actriţă la Festivalul Internaţional de Film de la Chicago pentru rolul său din "Tuya's Marriage", film recompensat cu Ursul de Aur la Berlin in 2007) şi, in fine, binecunoscuta actriţă americancă Renée Zellweger. Printre titlurile victorioase aflate in competiţie se numără "The Ghost Writer", al lui Roman Polanski (recompensat cu Ursul de Argint pentru Cel mai bun regizor). Premiul a fost primit, in absenţa cineastului, de producătorii Alain Sarde şi Robert Benmussa, unul dintre ei fiind mandatat de regizor să le transmită tuturor comentariul lui Polanski: "Chiar dacă mi-ar fi fost permis să vin la Berlin, n-aş fi făcut-o, pentru că ultima oară când am venit la festival să accept un premiu, am sfârşit in inchisoare". Filmul "Bal / Honey", semnat de regizorul turc Semih Kaplanoglu, a fost declarat marele câştigător, laureat al Ursului de Aur - care se acordă pentru Cel mai bun film din Competiţie. Alt invingător este filmul românesc "Eu când vreau să fluier, fluier", al debutantului Florin Şerban, care s-a intors acasă cu Ursul de Argint - care este, de fapt, Marele premiu al Juriului - şi cu Premiul Alfred Bauer (acordat in memoria fondatorului Festivalului Internaţional de Film de la Berlin, pentru Cel mai bun film din punct de vedere al perspectivei cinematografice pe care o oferă). In competiţie s-au mai aflat filmul japonez "Kyatapirâ" / "Caterpillar" (semnat de regizorul K'ji Wakamatsu), care i-a adus frumoasei Shinobu Terajima distincţia supremă la categoria interpretare - Ursul de Argint pentru Cea mai bună actriţă şi filmul rusesc "Kak ya provyol etim letom" / "How I Ended This Summer", al lui Aleksei Popogrebsky, care i-a recompensat ex aequo pe protagoniştii săi, Grigori Dobrygin şi Serghei Puskepalis, cu Ursul de Argint pentru Cel mai bun actor, precum şi pe directorul său de imagine, Pavel Kostomarov, cu Ursul de Argint pentru Cea mai promiţătoare realizare in domeniul imaginii de film. Ursul de Argint pentru Cel mai bun scenariu le-a revenit chinezilor Wang Quan'an şi Na Jin, pentru filmul "Tuan yuan" / "Apart Together". Pe lângă aceste nume proaspăt afirmate la festival, filmul lui Florin Şerban a concurat, insă, cu creaţii ale unor nume sonore ale cinematografului internaţional (ceea ce face victoria sa şi mai importantă). Printre competitori s-au aflat nume celebre precum danezul Thomas Vinterberg (care a venit la Berlin cu "Submarino"), excentricii autori francezi Benoit Delépine şi Gustave de Kervern (care au prezentat "Mammuth"), reputatul Zhang Yimou, care nu s-a ridicat la inălţimea aşteptărilor cu al său "San qiang pai an jing qi" / "A Woman, A Gun And A Noodle Shop" sau provocatorul Michael Winterbottom, care a dezamăgit de-a binelea criticii cu al său "The Killer Inside Me".
Dezamăgiri de la consacraţi, surprize de la debutanţi...
...aceasta ar putea fi concluzia evidentă, in condiţiile in care un regizor care debutează in lung-metraj precum românul Florin Şerban a provocat atâtea discuţii şi remarci (cele mai multe apreciative) pe marginea filmului său. Absolvent al Facultăţii de Filosofie din Cluj (cu un masterat in teoria culturii şi hermeneutică), apoi al secţiei Regie film a Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică (UNATC) şi având un al doilea masterat, de data aceasta in cinema, la Universitatea Columbia din New York, Florin Şerban a debutat cu această poveste puternică şi specială, despre care cronicarul italian Adriano Aiello spunea: "Debutul lui Florin Şerban se inscrie in filonul inaugurat de Cristian Mungiu cu 4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile, confirmând forţa şi inspiraţia cinematografului românesc contemporan, format dintr-un ansamblu de filme care ambiţionează să povestească faptele şi lumea aşa cum sunt, cu o privire atentă şi directă, fără prea multe ocolişuri şi compromisuri". Beneficiind de cronici diverse in publicaţii de prestigiu, comentat, aplaudat şi, in orice caz, analizat foarte atent de breasla cinematografică, filmul lui Şerban i-a adus pe covorul roşu al festivalului pe tinerii actori George Piştereanu (o revelaţie la cei 19 ani ai săi) şi Ada Condeescu, la rândul ei apreciată pentru expresivitate şi sensibilitate. O dată cu ei, au fost lăudate subiectul puternic (inspirat de piesa de teatru omonimă a Andreei Vălean), tratat deopotrivă pătimaş şi realist, precum şi talentata actriţă Clara Vodă, in sfârşit remarcată, pentru dificilul rol al mamei personajului principal. Tot ea a putut fi văzută şi in scurt-metrajele "Derby", al lui Paul Negoescu (regizor invitat, de altfel, la Berlinale Talent Campus, la o discuţie despre noile tehnologii, tendinţe şi teme ale scurt-metrajului) şi "Colivia", al lui Adrian Sitaru, prezentate, la rândul lor, in festival. Merită amintită participarea excelentului Dragoş Bucur (un nume care in România nu mai are nevoie de nici o prezentare), alături de alţi nouă tineri actori europeni, la programul Shooting Stars, menit să le promoveze cariera internaţională celor mai talentaţi interpreţi tineri. In plus, lung-metrajul "Portretul luptătorului la tinereţe", al regizorului Constantin Popescu (cunoscut publicului in special pentru scurt-metrajul "Fatza galbenă care râde" şi pentru unul dintre episoadele din "Amintiri din Epoca de Aur") a stârnit, la rândul său, destule comentarii, fiind apreciat pentru subiectul său - filmul este prima parte a unei trilogii dedicate rezistenţei anticomuniste din munţi -, dar mai puţin pentru regie, despre care s-a spus că ar mai fi suportat multe imbunătăţiri.
In orice caz, România a avut in acest an o participare interesantă, remarcată şi remarcabilă, vie şi impresionantă, iar imaginile cu cineaştii noştri in centrul atenţiei, la un festival atât de prestigios precum Berlinul inseamnă un imbucurător semn de normalitate şi creativitate pentru cinematograful românesc, pe care, din fericire, nu-l poate contesta nimeni.
ANDREEA CHIRIAC-HENTEA (n. 21 ianuarie 1970, Bucuresti), absolventa (1994) a Facultatii de Jurnalism si stiintele Comunicarii din Universitatea Bucuresti. A fost redactor cultural la "Tineretul Liber", "Cotidianul" si "Ziarul de Duminica", specializându-se in critica de film, semnând si in publicatii de specialitate precum "Pro Cinema", "Re:publik", "Apropo", "ProTV Magazin", "The One", "Playboy". A facut parte din staff-ul TIFF - editiile din 2007 si 2008 - ca redactor principal al caietului festivalului. Din 2009 colaboreaza tot la o rubrica de film la Radio România Cultural.