Cardurile de credit au tinut in viata finantarile de consum

Autor: Ciprian Botea 28.02.2010

Cardurile de credit au ramas anul trecut motorul imprumuturilor de consum pentru persoane fizice, portofoliile bancilor pe acest segment inregistrand cresteri de doua cifre in ciuda inghetarii creditelor de valoare mai mare per ansamblul pietei.

UniCredit Tiriac Bank, aflata pe locul sase in clasamentul dupa active al bancilor, a avut anul trecut o crestere cu 40% a numarului cardurilor de credit, pana la 310.000 de carduri, in timp ce sumele aprobate in 2009 s-au dublat comparativ cu anul anterior, spun reprezentantii bancii.

Pe cardurile in lei, de exemplu, UniCredit a aprobat anul trecut linii de credit de 50,9 milioane de lei, in crestere cu 140% fata de 2008, in timp ce pe cardurile in euro sumele acordate s-au triplat, pana la 170.500 de euro.

In cazul mai multor banci, insa, valoarea sumelor aprobate a scazut anul trecut la jumatate comparativ cu liniile de credit acordate in 2008, chiar daca portofoliile de carduri au inregistrat cresteri semnificative.

"Avand in vedere climatul economic si scaderea abrupta a pietei creditelor in general, au fost aduse ajustari minore procesului de aprobare si emitere a cardurilor de credit", explica Adrian Chichita, director adjunct retail la OTP Bank, scaderea ritmului de crestere a sumelor aprobate.

OTP a inregistrat anul trecut o crestere cu 30% a portofoliului total de carduri, mizand atat pe cardurile de credit, cat si pe cele de debit. Banca a ajuns in decembrie la 147.000 de carduri, dar anul acesta se asteapta la un ritm de crestere a portofoliului mai mare decat in 2009. Sumele acordate anul trecut au fost de 4 mil. lei anul trecut, la jumatate fata de 2008.

Austriecii de la Raiffeisen Bank au emis anul trecut 60.000 de carduri de credit, in scadere cu o treime fata de 2008, avand in vedere reticenta la indatorare a populatiei, spun oficialii bancii.

"In 2010 ne asteptam sa avem o cerere pentru cardurile de credit cel putin la nivelul anului trecut si estimam o crestere a cererii in a doua jumatate a anului", a declarat Aurelian Stoenescu, director de carduri la Raiffeisen. Banca a urmat in 2009 tendinta pietei, inasprind usor politica de scoring.

Sute de milioane de lei pe carduri premium

Cele mai multe banci au in oferta carduri premium, adresate clientilor cu venituri peste medie, care dincolo de caracteristicile clasice ale unui card de credit ofera avantaje cum ar fi asigurare de calatorie, acces in saloanele VIP din aeroporturi sau reduceri la cumparaturi efectuate in diverse locatii.