Groupama: Dupa primul semestru nu vom mai vedea dumping in asigurari

Autor: Angela Placinta 01.03.2010

Francezul care a coordonat achizitiile si fuziunile de o jumatate de miliard de euro ale Groupama pe piata locala este convins ca peste o luna-doua asiguratorii cu tarife mici vor aplica majorari.



Asiguratorii care practica tarife foarte mici pentru a castiga cota de piata si merg pe pierdere vor renunta in urmatoarele luni la aceasta strategie, deoarece piata scade, iar sansele de a obtine profit in viitor, odata cu cresterea portofoliului, au disparut, afirma Denis Rousset, francezul care conduce operatiunile locale ale Groupama, grup financiar care a investit peste o jumatate de miliard de euro pentru a castiga locul trei in asigurari.

"Cred ca dumpingul in asigurari (practicarea unor preturi mai mici decat cele ale pietei, care genereaza pierderi - n . red.) se va termina dupa primul semestru. Lucruri pe care ti le permiteai atunci cand piata crestea cu 20% pe an nu ti le mai premiti acum. Cand piata creste, unii asiguratori fac dumping si spera sa acopere aceste pierderi din profitul pe care il vor avea peste cativa ani. Acum insa actionarii care erau dispusi sa accepte pierderi au disparut, deoarece stiu ca nu le vor recupera", explica Rousset, 44 de ani.

El spune ca in urmatoarea luna sau doua asiguratorii cu tarife reduse vor aplica scumpiri. Dumpingul este o strategie aplicata pentru a castiga cota de piata intr-un timp scurt, in vederea vanzarii companiei de asigurari. In prezent insa, tranzactiile pe piata asigurarilor sunt inghetate.

"Vom creste cu 10%, chiar daca piata scade"

Groupama si-a bugetat pentru 2010 o crestere de circa 10% a primelor brute subscrise. Anul trecut Groupama Asigurari (companie rezultata din fuziunea Asiban si BT Asigurari in vara lui 2009) si OTP Asigurari, companie a francezilor, a fost absorbita recent de Groupama (acum asteapta aprobarile autoritatilor), au inregistrat subscrieri de 887 mil. lei (211 mil. euro), in scadere cu 12% fata de rezultatul cumulat al celor trei companii in 2008. Din acestea, 802,6 mil. lei provin din asigurari generale, iar 84,4 mil. lei din asigurari de viata. "Pe asigurari generale non auto am avut o crestere, dar pe asigurari auto am scazut cu 6-7%. In asigurari de viata am avut o scadere drastica, de 40%, deoarece vindem in baza parteneriatelor incheiate cu banci, iar creditarea a scazut."

In prezent, Groupama are incheiate parteneriate cu OTP, Banca Transilvania, BRD si CEC. Asigurarile de viata au o pondere de 9,5% in afacerile francezilor, cea mai importanta linie de business fiind asigurarile auto, cu o pondere de 71% in totalul portofoliului. "Pentru 2010 avem in plan cresterea primelor brute subscrise cu circa 10%, chiar daca piata va stagna sau va scadea. Ne bazam pe mai multe lucruri: am revizuit produsele de asigurare pentru agricultori si avem in plan sa ne crestem puternic cota de piata pe acest segment. De asemenea, avem in plan sa crestem ponderea noastra in vanzarile de asigurari ale bancilor, datorita unor oferte mai bune si unui sistem IT imbunatatit."

Rousset spune ca Groupama va inregistra pierderi si in 2010 pe piata locala, dar ca in 2011 va ajunge la break-even (punctul in care veniturile sunt egale cu cheltuielile). Pentru 2012 francezul afirma ca Groupama ar trebui sa inregistreze un profit conform standardelor grupului, de 12-14% din valoarea activelor nete ale companiei.

Francezii au cumparat in 2007 si 2008 asiguratorii BT Asigurari, Asiban si OTP Garancia, investind peste 450 mil. euro in achizitii. Ulterior, au realizat majorari de capital de cateva zeci de milioane de euro.

Francezii mai au de investit 8 mil. euro

Din suma de 20 mil. euro alocata anul trecut de francezi pentru cheltuielile legate de fuziune si de promovarea brandului Groupama pe piata locala au fost investiti 12 mil. euro, iar restul de 8 mil. euro urmeaza sa fie utilizati anul acesta.

"Bugetul de promovare a brandului va fi similar celui de anul trecut", spune Rousset.

In 2009 Groupama a alocat 2,5 mil. euro pentru promovarea noului nume, din care 700.000 de euro au fost utilizati pentru promovare in campania de iarna de vanzare a asigurarilor RCA (raspundere civila auto obligatorie).

Groupama are in prezent 2.600 de angajati si 300 de unitati teritoriale. Inainte de fuziune, cele trei companii ale francezilor aveau 2.900 de angajati si 400 de unitati teritoriale. Rousset afirma ca unele agentii au fost comasate, iar reducerea numarului de angajati este cauzata atat de un proces de eficientizare a activitatii, cat si de plecari voluntare ale unor persoane, care ulterior nu sunt inlocuite.