EXCLUSIV ONLINE: Microsoft despre noul Windows pentru mobile: Ca sa fim sinceri, iPhone ne-a deschis ochii

Autor: Andreea Neferu 02.03.2010

Software-ul pentru telefoane mobile oferit de Microsoft a purtat dintotdeauna stigmatul similaritatii puternice cu o versiune mai putin performanta a sistemului de operare Windows. Utilizatorii nu au imbratisat niciodata interfata rigida, timpul greoi de raspuns si meniul care necesita prea multe click-uri pentru a executa instructiuni, scrie The New York Times.

Noul software Microsoft pentru smartphone-uri, Windows Phone 7 Series, transforma insa un simplu telefon mobil intr-un dispozitiv electronic care incearca sa anticipeze nevoile utilizatorului, reusind sa selecteze intalnirile, fotografiile sau mesajele de la prieteni si aducand mai degraba aminte de un player muzical Zune decat de un PC.

Pentru a pune la punct noul tip de software, Microsoft a fost nevoit sa faca o serie de concesii. Interfata Windows Mobile nu a reusit sa impresioneze pe piata, iar compania a trebuit sa isi regandeasca strategia pentru a putea rivaliza cu Apple si, in particular, cu iPhone-ul.

"Ca sa fim cu adevarat sinceri, iPhone-ul ne-a deschis ochii in sensul ca trebuia sa schimbam anumite lucruri pe care nu le planuiseram", spune Terry Myerson, vice-presedinte al diviziei de inginerie pentru produsele Windows Phone.

Ramane insa de vazut daca noul software de la Microsoft va reusi sa puna bete in roate companiei Apple sau va sfarsi prin a fi un simplu produs de nisa, abia observat de utilizatori. Windows Phone 7 se afla in ultima faza de executie, iar primele telefoane dotate cu acest tip de software urmeaza sa apara in magazine abia spre sfarsitul anului acesta.

Pentru Microsoft, reusita acestui produs este esentiala. Cota Microsoft pe piata de platforme soft pentru smartphone a scazut anul trecut la 8,7%, fata de 11,8% cat detinea in 2008, potrivit companiei de cercetare Gartner. Vanzarile de smartphone-uri ce incorporeaza alte platforme de software cresc in mod exponential. Analistii se asteapta ca pana in 2012, vanzarile de smartphone-uri sa le depaseasca pe cele de PC-uri.

Pentru a concepe si crea Windows Phone 7, Microsoft a operat in urma cu doi ani o serie de modificari la diviziei sa de software. Angajatii cu performante mai slabe au fost mutati in cadrul altor departamente, in timp ce o parte dintre cei mai talentati oameni au fost adusi la divizia de software pentru telefoane. Mai mult, gigantul american a preferat sa angajeze oameni de la companii precum Nike sau Procter&Gamble, care sa ofere produsului o nota distincta si o viziune mai larga.

Unul dintre oamenii de baza ai companiei este Joe Belfiore, care a coordonat o serie de proiecte printre care si Windows XP, Windows Media Center si Zune. El este descris de colaboratorii sai drept un "vrajitor" in crearea de interfete grafice.

In cadrul primei prezentari a Windows Phone 7, ce a avut loc de curand la Barcelona, Belfiore a fost cel care a prezentat produsul.

Intr-un interviu realizat imediat dupa conferinta de presa ocazionata de lansarea Windows Phone 7, Belfiore era inca intr-o stare de agitatie combinata cu entuziasm, si cauta deja pe internet care erau primele reactii la anuntul Microsoft. "Am vrut sa mergem mai departe de icon-urile de pe desktop", explica el.

Astfel, Microsoft a renuntat la tehnologiile deja traditionale - respectiv la micile imagini statice (icon-uri) familiare utilizatorilor de PC-uri, introducand in schimb innoul sistem de operare pentru telefoane niste icon-uri mai mari, care sunt insa dinamice, actualizandu-se in functie de actiunile utilizatorului sau ale prietenilor.

Noul tip de icon - denumit "tile" - stocheaza, spre exemplu, datele de contact ale unei persoane si se actualizeaza automat de fiecare data cand respectiva persoana isi posteaza noi poze pe reteaua de socializare Facebook.

Belfiore a prezentat de asemenea calitatile asa-numitelor "hubs", care grupeaza functii cu tematica similara. Hubul Pictures, spre exemplu, pune la dispozitia utilizatorului fotografii realizate cu ajutorul telefonului, preluate de pe retelele de socializare sau descarcate de pe alt calculator.

Chiar daca functiile tile si hub confera software-ului pregatit de Microsoft un aspect de noutate, acestea nu au reusit sa impresioneze prea multa lume la evenimentul din Barcelona.

"Nu a ramas nimeni cu gura cascata. Ceea ce am vazut nu m-a determinat sa cred ca este vorba despre ceva inovativ", a declarat Bjorn Behrendt, director executiv in cadrul Hiogi, companie din domeniul tehnologiei pentru telefoane mobile.

Cele mai puternice "complimente" pentru noul software Microsoft au venit din partea oamenilor de afaceri, care au ramas placut impresionati de interfata utilizata pentru a face legatura cu alte produse ale companiei, precum Outlook, Office sau SharePoint.

"Consider ca au dus smartphone-ul cu un pas mai departe decat ar putea Apple sa o faca", a declarat Dave Elmendorf, director in cadrul companiei de telecomunicatii British Telecom.

Prin intermediul Windows Phone, Microsoft face un nou pas si in ceea ce priveste design-ul handset-urilor.

In trecut, compania americana pur si simplu oferea software-ul sau producatorilor de mobile, care il incorporau intr-un produs final care de multe ori nu impresiona prin aspect. De data aceasta insa, Microsoft a colaborat cu furnizorul de cipuri Qualcomm si, in plus, a solicitat producatorilor de telefoane sa mentina elementele de baza ale interfetei, inclusiv un buton fizic pentru deschiderea motorului de cautare Bing.

"Este foarte greu sa standardizezi si, in opinia mea, ai nevoie de asa ceva atunci cand produci telefoane mobile", a declarat Ginafranco Lanci, director in cadrul Acer.