RECONSTITUIRI/ Stilul Napoleon III in contemporaneitate
Autor:
Dr. Adrian-Silvan Ionescu
02.03.2010
La sfârşitul lunii noiembrie 2009 asistam, in fastuoasele
saloane ale Ambasadei României de la Paris, la o conferinţă despre
Stilul Napoleon III susţinută de tânărul şi reputatul istoric de
artă Gabriel Badea-Păun, urmată de lansarea cărţii sale ce tratează
acelaşi subiect. Intitulată, Le style Second Empire.
Architecture, décor et art de vivre şi apărută la Editura
Citadelles & Mazenod, lucrarea are 204 pagini şi o foarte
bogată ilustraţie, preoponderent color, ce o transformă intr-un
adevărat album de artă cu un substanţial comentariu
ştiinţific.
Laureat, in 2008, al Premiului Cercului Montherlant al
Academiei de Belle Arte pentru anterioara sa carte Portraits de
société (Citadelles & Mazenod, Paris, 2007) - ce a avut şi
o versiune in limba engleză apărută, in acelaşi timp, la Thames
& Hudson din Londra şi la Vendome Press din New York -, Gabriel
Badea-Păun posedă curajul şi inspiraţia de a aborda subiecte ce nu
au mai fost tratate demult sau chiar deloc.
Este şi cazul lucrării
de faţă, care readuce in atenţie un stil considerat desuet in
ultima jumătate de secol deşi, in Paris ca şi in celelalte mari
capitale ale Europei - ca şi pe vechile artere ale metropolelor
americane -, somptuoasele edificii ale acelei perioade se găsesc la
tot pasul şi nu pot fi ignorate. Autorul exprimă in mod forte
elegant această situaţie când afirmă că "s-a făcut din Al Doilea
Imperiu un fel de paranteză in secolul al XIX-lea, o perioadă
neglijabilă din punct de vedere politic şi, in consecinţă,
artistic." (p. 30) Cauzele acestei atitudini au fost infrângerea
dezastruoasă de la Sedan, din 1870, urmată de pierderea Alsaciei şi
Lorenei, precum şi regimul autoritar al impăratului, ce fusese
puternic criticat incă din epocă de Victor Hugo şi Emile Zola -
motive pentru care francezii nu l-au iertat niciodată pe Napoleon
III.
Socotit greoi şi lipsit de personalitate, fiind rodul unui
melanj de stiluri anterioare, Stilul Napoleon III a marcat domnia
acestui monarh dar şi-a continuat existenţa mult timp după aceea,
ca stil naţional franţuzesc, până s-a metamorfozat in excesele
organice şi in formele moi, scurse, caracteristice pentru Art
Nouveau.
Stilul care se năştea la inceputul celui de-al Doilea Imperiu
nu a fost o sugestie a vreunuia dintre membrii familiei imperiale,
aşa cum se intâmplase in vremea ilustrului inaintaş şi fondator de
impărăţie, Napoleon cel Mare - Intâiul - ci, mai degrabă, a unui
concurs de imprejurări. Totuşi, conform unei legende, impărătesei i
se datorează, indirect, botezul noului stil: când mersese pe
şantierul Operei din Paris şi-l intrebase pe Charles Garnier,
autorul proiectului, ce stil era acela pentru că nu semăna nici
Antichităţii, nici Evului Mediu şi nici Renaşterii, inspiratul
arhitect răspunsese, plin de linguşitoare curtenie, "Este stilul
celui de-al Doilea Imperiu, Doamnă!" (p.15).
In cel dintâi capitol, autorul face o trecere in revistă a
creşterii şi descreşterii interesului pentru stilul Napoleon III ce
s-a manifestat in plină epocă Art Deco, prin două expoziţii, una
din 1922, de la Muzeul Artelor Decorative, şi o alta, peste 6 ani,
la Castelul Malmaison. In 1938, pictorul Christian Bérard, se
lansează intr-o adevărată campanie de sfidare a modernismului prin
decorurile fastuoase şi balurile in spiritul stilului imperial pe
care le-a organizat pentru Elsa Schiaparelli, Marie-Blanche de
Polignac şi Jean Cocteau. In sfârşit, fastul aulic al imperului
este repus in drepturi prin scenografia ireproşabilă a unor filme
istorice de mare succes, ce-şi aveau acţiunea in contemporaneitatea
lui Napoleon III, precum "Pe aripile vântului" (1939, R: Victor
Fleming), "Sissi" (cu cele patru serii ale sale, 1954, 1956, 1957,
1958, R: Ernst Marischka), "Ghepardul" (1963, R: Luchino Visconti),
"Ludwig" (1973, R: Luchino Visconti).
In capitolul al doilea, Gustul oficial, intre reşedinţele
imperiale şi locuinţele Rotschildzilor se face o prezentare a
castelelor şi pavilioanelor, unele construite din temelii, altele
renovate şi modernizate conform standardelor epocii dar toate
mobilate in stilul nou-impus. Familia imperială avea patru mari
reşedinţe, folosite după sezon: palatul Tuileries, din Paris, era
principala reşedinţă iar castelele St. Cloud, Fontainebleau şi
Compi'gne erau ocupate, primăvara, vara şi, respectiv, toamna.
Gabriel Badea-Păun face "biografii" complete acestor
reşedinţe.
Capitolul al treilea este intitulat Locuinţa modernă: intre
confort şi nostalgie aristocratică si tratează despre
proiectele urbanistice prin care Parisul a fost modificat dintr-un
oraş cu tramă stradală intortocheată şi clădiri insalubre, multe
datând chiar din Evul Mediu, intr-o metropolă modernă. In
subcapitolul Parisul imperial, transformarea Capitalei, se
vorbeşte despre starea de constant şantier ce a stăpânit oraşul ani
de zile. Alinierea străzilor devenise o obsesei iar pentru
impărţirea oraşului in forme geometrice clare, baron Georges
Haussmann, prefectul urbei, a sacrificat pitorescul prin masive
demolări. Celor care işi construiau locuinţele pe marile artere
proaspăt trasate li se impune o standardizare: faţadele nu puteau
depăşi o anume inălţime in funcţie de lăţimea străzii, spre pildă
20 m la un bulevard de cel puţin 20 m lăţime. Igiena lăsa, insă,
multe de dorit. Părea dezonorant să existe un lavabou in cameră
pentru că aceasta insemna că locatarul nu poseda suficienţi
servitori pentru a aduce, la nevoie, ligheanul şi cana cu apă. In
1857, intr-un oraş precum Parisul erau doar 7.000 de plătitori ai
taxei de folosire a apei curente şi a vidanjării. Apa nu a fost
trasată la etajele superioare decât in 1865 in cartierele de pe
malul drept al Senei şi in 1875 pe cel stâng (p.129). Până la acea
dată, in camerele respective, existau rezervoare ce erau umplute cu
apa cărată cu mâna. Baia caldă era exclusă fiind considerată
moleşitoare. Abia in 1880 apar camerele de bae cu o cadă mobilă
(p.132).
Pe lângă reşedinţa din oraş, majoritatea nobililor şi a celor
bogaţi aveau câte unul sau mai multe castele. A doua jumătate a
secolului al XIX-lea a fost epoca de aur a vieţii la castel.
Castelul era emblema reuşitei sociale. Unele dintre construcţiile
vechi sunt restaurate - unele chiar desfigurate - iar altele sunt
construite după planuri ce urmăreau modelele epocilor anterioare.
Astfel se instaurează stilul istorist. In Anuarul
castelelor, apărut in 1888, erau inscrise 4.000 de asemenea
edificii (p.120).
Pentru că tapiseriile erau costisitore iar manufacturile de la
Aubusson şi Savonnerie ce se uniseră, in 1828,cu cele de la
Gobelins, executau aproape exclusiv comenzi pentru Curte şi pentru
edificii publice, incepe să se folosească mocheta ieftină,
industrială şi tapetul ce, datorită perfecţionrăii procedeelor de
imprimare, cunoaşte o foarte largă răspândire (p.158). Bibelourile,
de asemenea, au mare căutare pentru că opulenţa unei locuinţe era
socotită in funcţie de numărul cât mai mare de obiecte ticsite in
acel interior.
Stilul Al Doilea Imperiu se răspândeşte in lumea intreagă prin
intermediul Expoziţiilor Universale, adevărate laboratoare de
arhitectură, cum le caracterizează Badea-Păun. Cea din 1867 a
constituit apoteoza imperiului şi a fost vizitată de toţi impăraţii
şi regii lumii occidentale (p.180). Ceea ce visase unchiul său,
Napoleon cel Mare - o Lume unită sub sceptrul său, o globalizare
avant la lettre - a reuşit Napoleon III prin difuzarea
stilul ce a inflorit in timpul domniei sale şi a supravieţuit
imperiului ce s-a prăbuşit odată cu el : de la Dolmabah'e Sarayi
din Istanbul la palatul de la Gizeh al lui Ismail Paşa, kedivul
Egiptului, de la Corcoran Gallery din Washington la Frick
Collection din New York şi Isabella Stewart Gardner Collection din
Boston sau palatele Paz, Bosch şi Anchorena din Buenos Aires, ori
Wallace Collection din Londra până la palatul Jean Mihail din
Craiova sau palatul Cantacuzino-Nababul din Bucureşti, toate aceste
impozante edificii eclectice poartă marca Stilului Al Doilea
Imperiu.
Lucrarea lui Gabriel Badea-Păun, Le style Second Empire.
Architecture, décor et art de vivre, este mult mai complexă
decât o arată titlul pentru că ea conţine nu numai informaţii
despre arhitectură, urbanism şi decor interior ci şi multe şi
interesante detalii privind viaţa socială şi mentalităţile epocii,
bogat ilustrate cu opere de pictură, grafică şi fotografie pe care
sârguinciosul cercetător stăpânit de cultul imaginii elocvente
pentru tema abordată le-a depistat şi le-a restituit
contemporaneităţii in dorinţa de a recompune strălucitoarea iluzie
a vremurilor lui Napoleon III.
ADRIAN-SILVAN IONESCU (n. 1952) a studiat la Liceul de
Arte Plastice "N. Tonitza" si apoi la Institutul de Arte Plastice
"N.Grigorescu", sectia Istoria si Teoria Artei, pe care a
absolvit-o in 1975. A lucrat ca muzeograf la Muzeul National de
Arta, apoi la Muzeul Municipiului Bucuresti, unde a fost chiar
director adjunct (1990-1993), dupa care a fost consilier cultural
la Inspectoratul pentru Cultura al Municipiului Bucuresti
(1994-1995). S-a dedicat cercetarii si, din 1995 pâna in prezent,
este cercetator stiintific I la Institutul de Istorie "N. Iorga".
Doctor in stiinte istorice (1997). Din 1996, a inceput sa predea.
Actualmente este profesor asociat la Universitatea Nationala de
Arte si la Universitatea Bucuresti, Facultatea de Istorie, unde
sustine cursuri de istoria fotografiei si a filmului, istoria artei
si a costumului. Este critic si istoric de arta cu o lunga
activitate de cronicar plastic si organizator de expozitii. A
pulbicat 12 carti si a editat alte 3. Pentru lucrarile sale, a fost
distins cu Premiul Academiei Române (1992), Premiul Uniunii
Artistilor Plastici pentru critica (2002) si Premiile "Simion
Mehedinti" (2003), "Nicolae Balcescu" (2008) si "I.C. Filitti"
(2009) ale Fundatiei Culturale "Magazin Istoric". Este cavaler al
Ordinului Meritul Cultural (2004).