Guvernul ar trebui sa vorbeasca mai putin si sa faca mai mult: Proiectele trebuie anuntate doar cand au studiile finalizate, spune seful Erste pe infrastructura

Autor: Catalin Lupoaie 04.03.2010

Werner Weihs- Raabl, seful diviziei de finantari pentru infrastructura si sectorul public din cadrul grupului austriac Erste, care detine cea mai mare banca de pe piata locala, BCR, afirma ca in urmatorii trei-patru ani ar putea aloca peste 1 miliard de euro pentru finantarea unor proiecte realizate in parteneriat public-privat in infrastructura si proiecte regionale pentru autoritatile locale.



Oficialul Erste afirma ca in mod cert BCR va fi una dintre bancile care va finanta proiectul de constructie a autostrazii Comarnic-Brasov, primul proiect de infrastructura realizat in parteneriat public-privat, iar valoarea creditului s-ar putea ridica la cateva sute de milioane de euro. Spre comparatie, Banca Europeana de Investitii (BEI) a anuntat inca din 2008 ca este interesata sa acorde 500 mil. euro pentru Comarnic-Brasov. De altfel, interesul institutiilor financiare precum BEI sau BERD pentru acest proiect va atrage si bancile comerciale, care vor acorda finantari mai mici.

"Trebuie sa identificam in ce conditii va fi realizat proiectul si care vor fi in final riscurile pe care si le asuma statul si cele pe care le are constructorul. Insa BCR va fi parte din acest proiect pentru ca o singura banca nu poate sa finanteze o astfel de investitie", explica Weihs-Raabl, care considera ca pana la sfarsitul anului ar trebui sa se stie ce banci vor finanta proiectul.

In caz contrar, in care contractul nu se va inchide financiar, viitoarele proiecte realizate in concesiune vor fi compromise.

Exemplul Slovaciei

"Daca autostrada Comarnic-Brasov va esua, urmatoarele proiecte de infrastructura realizate in parteneriat public-privat nu vor mai fi atractive pentru banci. In prezent este o competitie intre state pentru atragerea bancilor pentru astfel de proiecte", sustine executivul Erste. Consortiul castigator francezo-elen Vinci-Aktor are 90 de zile de la semnarea contractului pe 18 ianuarie 2010 sa pregateasca documentele pentru obtinerea finantarii si sase luni sa inchida financiar proiectul, iar ulterior companiile au patru ani pentru constructie.

Costul de constructie, proiectare, management si echipamente al autostrazii Comarnic-Brasov se ridica la 1,9 mld. euro, din care statul va incasa TVA de circa 360 mil. euro in cei patru ani in care se vor intinde lucrarile. Ulterior, statul va plati 4,8 mld. euro pana la finalul contractului, din care 1 mld. euro vor fi costurile de intretinere si reparatii capitale in cei 26 de ani de contract dupa finalizarea constructiei.

Weihs-Raabl considera ca procesul de licitatie pentru aceasta autostrada a durat prea mult (circa doi ani) si spera ca executia sa fie mai rapida, asa cum s-a intamplat si la autostrada D1 din Slovacia, realizata printr-un contract PPP, unde Erste a participat cu finantare.

"La autostrada D1 constructorul este grupul francez Vinci, la fel ca la Comarnic-Brasov. Si la acest proiect licitatia s-a intins pe o perioada lunga, de un an si jumatate, dar lucrarile de executie se deruleaza foarte repede."

"Au trecut alegerile, Guvernul trebuie sa se apuce de afaceri"

Executivul din cadrul grupului Erste considera ca statul ar trebui sa faca mai transparente procesele de achizitii de lucrari publice si sa faca bugete multinanuale de investitii, pentru ca investitorii straini sa aiba o viziune clara asupra strategiei de dezvoltare a infrastructurii.

"Guvernul ar trebui sa vorbeasca mai putin si sa pregateasca mai eficient proiectele. De multe ori oficialitatile anunta proiecte care sunt doar o idee si pot sa treaca si cinci ani pana sunt incepute efectiv. Investitiile trebuie anuntate doar atunci cand pregatirea proiectelor este avansata", afirma Weihs-Raabl.

Erste Group vrea sa-si dezvolte puternic activitatea de finantare a proiectelor de infrastructura si a sectorului public pe piata romaneasca, avand angajati cinci experti care se ocupa de activitatea din Romania, din totalul de 20 de oameni ai diviziei.

"Vrem sa facem tot ce putem pentru a sprijini proiectele de infrastructura. Alegerile din 2009 au franat procesele de pregatire a proiectelor de concesiune, dar acum guvernul trebuie sa se apuce de afaceri. Noi putem ajuta autoritatile locale sa evite greselile pe care le-au facut altii. Romania are avantajul ca a inceput mai tarziu proiectele de concesiune si poate profita din experienta altor tari", spune reprezentantul Erste Group.

Divizia de finantari pentru infrastructura acorda si consultanta pentru absorbtia fondurilor europene, capitol la care Romania sta foarte prost. Spre exemplu, Ministerul Transporturilor a absorbit pana in prezent doar 2,4% din fondurile UE disponibile pana in 2013, echivalentul a 32 mil. euro. "Ceea ce se intampla cu absorbtia fondurilor europene in Romania este o poveste trista. Este dezamagitor ca nu s-a intamplat mai nimic pe acest sector. Noi am identificat fonduri europene pentru realizarea proiectelor de fezabilitate si putem acorda consultanta pentru autoritatile locale interesate. Anul acesta este critic pentru absorbtia de fonduri europene", sustine Weihs-Raabl.

Spitale si aeroporturi in provincie

Grupul Erste este interesat sa finanteze si proiectele realizate in concesiune de catre autoritatile locale, precum cele de constructie a unor spitale, aeroporturi, sosele de centura sau poduri.

"In cadrul proiectelor realizate de administratiile locale, disputele politice sunt mai rare si executia poate fi mai rapida. De exemplu, s-a vorbit foarte putin de proiectul de concesiune a Aeroportului de la Bacau inainte de semnarea contractului, iar proiectul a fost inchis financiar cu bine", explica Weihs-Raabl. Erste a finantat anul trecut extinderea aeroportului din Dubrovnik (Croatia) cu un nou terminal, proiect in valoare de 20 mil. euro.

Weihs-Raabl afirma ca exista un potential ridicat in ceea ce priveste constructia de spitale in parteneriat public privat, avand in vedere ca tot mai multi romani cu venituri ridicate prefera sa se trateze in prezent in strainatate. "In Romania este nevoie urgenta de spitale moderne si trebuie stabilita o strategie nationala care sa prevada cum si unde vor fi construite. Tot mai multi romani cu venituri mari se duc la tratament in Austria, Elvetia, Franta sau Germania, deci exista potential de dezvoltare daca vor gasi aceleasi conditii in Romania", explica executivul Erste.

Finantari de o jumatate de miliard de euro

Divizia de finantari pentru infrastructura si sectorul public din cadrul grupului austriac Erste a fost infiintata in 2008 si a acordat pana in prezent finantari in valoare de 500 mil. euro pentru proiecte realizate in parteneriat public-privat in Ungaria, Slovacia, Turcia si Cehia, dar mai activeaza, pe langa Romania, si in alte tari in care este prezent grupul Erste - Serbia si Ucraina.

Ce spune Werner Weihs-Raabl despre