Margarina Rama, subiect de disputa intre Unilever si CNA. Trebuie restrictionat sau nu consumul de margarina?

Autor: Diana Tudor Stoica 03.03.2010

Unilever South-Central Europe, unul dintre cei mai mari producatori locali de bunuri de larg consum, va difuza din nou o serie de spoturi realizate pentru margarina Rama incepand din acest weekend, dupa ce Consiliul National al Audiovizualului (CNA) a cerut modificarea acestora. Astfel, in afara de textul initial, in cadrul reclamelor se va mentiona ca este recomandat un consum maxim de 20 de grame de margarina pe zi, adica circa doua felii de paine unse cu margarina.

Aceasta este pentru prima data cand pentru un produs se cere in mod expres mentionarea unui consum maxim pe zi. In aceste conditii, se pune intrebarea :cat de nociva este margarina pentru consumator?

Reprezentantii Unilever sustin ca au facut aceasta mentiune desi nicio legislatie nu impune mentionarea consumului maxim de margarina pe zi. Cum a ajuns totusi consumul de margarina subiect de disputa intre Unilever, detinatorul a peste 60% din vanzarile locale de margarina, si CNA?

"Mentionarea portiei recomandate de margarina nu reprezinta o cerinta legala in niciunul din statele membre ale Uniunii Europene, deci nici in Romania. Faptul ca Unilever a decis sa includa aceasta informatie in cadrul spoturilor Rama reprezinta un gest de consideratie fata de consumator, in primul rand si nu o intrare in legalitate", a declarat Florentin Scarlat, communications manager al Unilever South-Central Europe.

El a adaugat ca portia zilnica recomandata de 20 g de margarina pe zi reprezinta o recomandare de consum si nicidecum o cerinta legala, iar acest fapt este mentionat in cadrul etichetelor nutritionale ale produselor Unilever. In plus, in Olanda, in octombrie 2007, Centrul Olandez de Nutritie a crescut recomandarea de consum pentru margarina de la 20g/zi la 30 - 35g/zi, a mai mentionat Scarlat.

"Nu exista notiunea de doza zilnica recomandata pentru alimente, doar pentru minerale si vitamine, nutrientii esentiali. De exemplu, se poate spune ca in 100 de grame de iaurt exista 60% din doza zilnica de calciu recomandata", a explicat profesor doctor Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Cercetari Alimentare.

In plus, reprezentantii Unilever sustin ca singura autoritate nationala cu prerogative in domeniul mentiunilor de sanatate, Ministerul Sanatatii, a informat CNA cu privire la faptul ca spoturile Unilever respecta legislatia europeana.

"La solicitarea dumneavoastra (a CNA-n.red.) primita prin e-mailul din 8 februarie 2010, referitoare la spotul publicitar care promoveaza margarina "RAMA", va comunicam ca mesajul transmis prin aceasta respecta, din punctul nostru de vedere, legislatia referitoare la mentiunile nutritionale si de sanatate asociate alimentelor - Regulamentul CE 1924/2006", este mentionat in adresa Ministerului Sanatatii catre CNA cu nr. 1803/11.02.2010, transmis ZF de reprezentantii Unilever.

Cu toate acestea, in sedinta din data de 25 februarie a acestui an CNA a analizat cele trei spoturi publicitare care ruleaza in aceasta perioada pe ecrane pentru margarina Rama si a solicitat o completarea acestor spot-uri cu mesajul "un consum maxim de 20 de grame".

"In urma analizarii spoturilor, memebrii Consiliului au apreciat ca, in conditiile in care publicul nu este informat cu privire la facptul ca efectul benefic se obtine in conditiile unui consum zilnic de maximum 20 de grame de margarina, asa cum se recomanda intr-o alimentatie sanatoasa, mesajul spoturilor publicitare nu este unul complet si este de natura a induce in eroare consumatorii. Or, o astfel de omisiune poate incuraja, per a contrario, un consum exagerat de margarina, fapt daunator sanatatii", apare in decizia membrilor Consiliului National al Audiovizualului.

Membrii CNA sustin ca legislatia unui stat poate sa pretinda precizari in plus fata de legislatia europeana si ca au luat aceasta decizie conform cerintelor articolului 114 al Codului de reglementare din domeniul audiovizualului. Acest articol spune ca informatiile prezentate in spoturi publicitare sau in emisiuni de teleshopping nu trebuie sa induca in eroare publicul, direct ori prin omisiune, in privinta caracteristicilor produsului si, in special, a naturii, identitatii, proprietatilor, compozitiei, cantitatii, durabilitatii, originii sau provenientei, precum si a metodelor de fabricatie ori de productie.

"Spotul nu era ilegal. CNA a luat aceasta decizie pe baza legislatiei romanesti care cere niste precizari in plus. Este vorba de o somatie care va pleca azi(ieri-n.red.) si pe care deja am semnat-o. Reprezentantii Unilever ne-au anuntat insa ca au modificat spot-ul si ca nu a mai fost difuzat in ultimele zile. Astfel, practic spot-ul nu a fost interzis de la difuzare", a declarat Ioan Onisei, vicepresedinte al Consiliului National al Audiovizualului (CNA).

In urma discutiilor de joi, 25 februarie, membrii CNA si reprezentantul Unilever au fost de acord sa completeze spoturile publicitare cu mentiunea ceruta de CNA ("un consum maxim de 20 de grame"). In decizia CNA este mentionat faptul ca aceste modificari urmau a fi facute in doua zile lucratoare. In urmatoarea sedinta, de marti 2 martie, membrii CNA au considerat ca modificarile nu au fost facute si au emis o decizie de intrare in legalitate, prin care televiziunile aveau obligatia sa nu mai difuzeze reclamele Rama daca nu aveau modificarile cerute.

Reprezentantii Univeler sustin insa ca in cadrul sedintei nu li s-a dat un termen limita de realizare a acestor schimbari. "Ultima difuzare a spoturilor a avut loc in data de 28 februarie 2010. Modificarea spotului a inceput in data de 26 februarie iar marti 2 martie casetele au fost trimise catre posturile TV. Acestea vor fi difuzate, conform media-planului, incepand cu urmatorul week-end", a precizat Scarlat.

Unilever este cel mai mare producator local de margarina, o piata estimata de compania de cercetare a pietei AC Nielsen la aproximativ 54 milioane de euro la nivelul anului 2009.

"Unilever, prin cele trei branduri ale sale (Delma, Rama si Becel-n.red.), detine o cota de piata valorica de 61,4%", declara Scalat, citand studiile AC Nielsen realizate la nivelul anului 2009. Aceasta inseamna ca Unilever, unul dintre cei mai mari producatori locali de bunuri de larg consum a realizat anul trecut vanzari de circa 33 de milioane de euro, aproximativ 17%-20% din business-ul local, potrivit estimarilor ZF.

Comparativ cu alte tari din Uniunea Europeana, Romania se numara printre tarile cu un consum scazut de margarina, cu aproximativ in medie 1,3 kilograme anual pe cap de locuitor. Aceasta, in conditiile in care 100 de grame de margarina costa intre 1,1 si 1,8 lei, mai putin decat 100 de grame de unt, pentru care consumatorii scot din buzunare intre 2,2 si 3,2 lei.

"Tarile dezvoltate si cu un nivel ridicat de educatie in ceea ce priveste nutritia si sanatatea in general, au un consum mult mai mare de margarina tartinabila. De exemplu, in Olanda se consuma mai mult de 6Kg de margarina pe cap de locuitor anual si este recomandata de doctori spre consum, ca si grasime vegetala, fara colesterol", afirma Scarlat.