Ce spun competitorii despre fuziunea Caroli - Campofrio

Autor: Diana Tudor Stoica 08.03.2010

Managerii celor mai mari companii din industria mezelurilor, CrisTim, Aldis si Angst, sustin ca fuziunea dintre Caroli Foods Group si Campofrio Foods Group - proprietarul Tabco-Campofrio -, este atipica pentru piata de aproape un miliard de euro, dominata de afaceri de familie romanesti.

"Este o exceptie de la regula. Niciodata nu a mai avut loc o fuziune intre primii cinci-sapte jucatori din industria mezelurilor", sustine Radu Timis, presedintele si proprietarul producatorului CrisTim, grup cu afaceri de peste 90 de milioane de euro doar din businessul de mezeluri.

Opinia sa este sustinuta si de Daniel Dumitrescu, directorul de marketing al Aldis Calarasi - unul dintre principalii producatori locali de mezeluri, dar si de Sorin Minea, actionarul si presedintele Angst, producator cu afaceri de 62 mil. euro in 2008. "In industria mezelurilor din Romania se lucreaza individual. Companiile romanesti vor dori mai degraba sa vanda, decat sa fuzioneze", a afirmat Minea.

Producatorii spun ca fuziunea celor doi producatori reprezinta insa o evolutie normala a industriei, care se indreapta spre consolidare. Ei sustin acest lucru desi nu previzioneaza realizarea de noi fuziuni intre jucatorii cu actionariat romanesc din topul celor mari producatori locali, ci mai degraba dezvoltarea pietei prin achizitia jucatorilor mai mici de catre cei din top zece. "In patru-cinci ani, piata mezelurilor va fi complet diferita de modul in care arata acum deoarece consolidarea care a avut loc in Europa va avea loc si la noi", a completat Timis.

Va aduce schimbari in piata?

Managerii CrisTim, Aldis si Angst sustin ca schimbarile care vor avea loc in urma fuziunii dintre Caroli si Campofrio sunt greu de prevazut, deoarece vor depinde de strategia de dezvoltarea a noii companii, Caroli Foods Group, despre care se cunoaste foarte putin in prezent. "Atata timp cat isi pastreaza gama de produse si pretul, pe termen scurt nu vor fi schimbari", spune Daniel Dumitrescu, directorul de marketing al Aldis.

De altfel, singurul avantaj pe care competitorii il intrezaresc pentru compania nou formata este o crestere a puterii de negociere cu lanturile de magazine din retailul modern. "Ma asteptam la fuziuni de genul acesta. Vor fi probleme pe piata? Se poate. Depinde de noul concept pe care il vor avea. Cred ca vor face presiune in piata si vor avea o prezenta mai mare la raft", a completat presedintele Angst.

Radu Timis a adaugat ca businessul nou creat ar putea fi dificil de condus, cel putin in primul an de functionare, perioada in care costurile companiei vor fi destul de ridicate. "Au centre de productie si de distributie in zone diferite ale tarii. Daca ar muta toate operatiunile intr-un singur loc, cred ca ar fi mai avantajati", a declarat proprietarul CrisTim.

Producatorul de mezeluri Caroli Foods, afacerea familiei libaneze El Sohl, si gigantul european Campofrio Food Group, proprietarul producatorului local de mezeluri Tabco-Campofrio, au semnat recent acordul de fuziune a operatiunilor celor doua companii prin intermediul unui joint venture in care Caroli va detine pachetul majoritar. Reprezentantii Caroli Foods Group, compania nou formata, au declarat ca aceasta va avea o cota de piata de 16% si afaceri de circa 120 de milioane de euro, dar nu au oferit foarte multe informatii despre viitoarea structura a acestui business. Tot ce se stie in acest moment este ca noua companie, a carei valoare este estimata intre 60 si 70 de milioane de euro, va fi prezidata de Talal El Solh, presedintele grupului Caroli si il va avea ca director executiv pe Haluk Akdemir, CEO-ul Caroli.