Lucrarile de infrastructura si exporturile, solutia Teraplast pentru crestere in 2010

Autor: Vlad Anastasiu 10.03.2010

Producatorul de materiale de constructii Traplast Bistrita (TRP) isi propune pentru acest an o crestere a cifrei de afaceri cu 10%, potrivit bugetului de venituri si cheltuieli aprobat de conducerea companiei, interesul in acest an fiind lucrarile de infrastructura finantate prin fonduri europene, dar si cresterea exporturilor pe pietele din regiune.



"Mizam in special pe segmentul de infrastructura, deoarece Romania este mult in urma tarilor vestice in acest domeniu. In ceea ce priveste domeniul rezidential nu vor aparea modificari semnificative in cerere decat in momentul in care institutiile bancare vor relansa creditarea pentru acest tip de proiecte private", a declarat Florin Urite, directorul general al Teraplast.

In plus fata de accentul pe infrastructura utilitara, conducerea Teraplast isi propune pe termen scurt si mediu cresterea exporturilor pe principalele piete din regiune, in conditiile in care anul trecut ponderea exporturilor in cifra de afaceri a companiei s-a situat in jurul valorii de 10%.

"Produsele Teraplast sunt exportate pe piete ca Ucraina, Iugoslavia, Slovacia, Ungaria, Bulgaria si Republica Moldova, vanzarile pe pietele externe reprezentand sub 10% din cifra de afaceri. Obiectivele noastre pe termen scurt si mediu vizeaza cresterea procentului de vanzari la export", a adaugat Urite. In 2009, Teraplast a realizat o cifra de afaceri de 45,3 mil. euro, in scadere cu doar 2% fata de rezultatul din 2008, insa profitul companiei a scazut cu aproape 41%, la 2,1 mil. euro. Profitul companiei a fost afectat in principal de costurile cu amortizarea investitiilor de mutare a activitatilor in noul parc industrial de la Saratel. Compania si-a bugetat pentru acest an 5 mil. euro pentru continuarea investitiilor in parcul industrial, in prezent circa 90% din activitatile de productie ale Teraplast fiind mutate la Saratel.

Vanzarile de tamplarie din PVC, afectate de contractia sectorului rezidential

Scaderea segmentului imobiliar rezidential din acest an ar putea afecta vanzarile pe partea de tamplarie PVC a companiei, in conditiile in care Teraplast inregistra la sfarsitul anului trecut o cota de piata de 4%, iar valoarea pietei de tamplarie termoizolanta era estimata in scadere la 550 mil. euro.

Piata de profiluri PVC reprezinta peste 20% din piata de tamplarie termoizolanta.

"Cresterea ponderii tamplariei PVC in cifra de afaceri va depinde de evolutia proiectelor rezidentiale, dar si de evolutia programului de reabilitare termica a locuintelor", a explicat Urite.

Pe segmentul de tubulatura PVC (polivinilclorura) si PE (polietilena), Teraplast apreciaza o evolutie a pietei in stransa corelatie cu proiectele publice utilitare, insa tinand cont de gradul redus de absorbtie a fondurilor europene, dar si de iarna prelungita din acest an, oficialii Teraplast apreciaza ca este prematura o estimare pentru acest an.

"Evolutia pietelor de tubulatura PVC si PE este in stransa legatura cu derularea proiectelor publice, astfel ca o estimare a acestor piete este prematur de facut, din cauza conditiilor atmosferice, dar si a faptului ca bugetul de stat a fost aprobat destul de tarziu", a precizat Urite. Pentru anul trecut estimarile arata o scadere a pietei de tubulatura PVC de aproximativ 80%, dupa ce in 2008 piata s-a cifrat la o valoare de 50 mil. tone, pe un volum de circa 40.000 de tone. Scaderea pe piata de tubulatura PE a fost ceva mai redusa, de 10% fata de nivelul din 2008, cand piata de profil s-a ridicat la 75 mil. euro. Potrivit statisticilor, circa 70% din vanzarile de tubulatura din PVC sunt indreptate catre poriectele cu finantare de la stat.

"Deblocarea pietei constructiilor va fi posibila doar in momentul in care va exista finantare pentru proiectele de infrastructura, cofinantare pentru proiectele cu fonduri europene, precum si in momentul in care institutiile bancare vor relansa creditarea pentru proiectele private din domeniul imobiliar", a incheiat Urite.

Teraplast este controlata de oamenii de afaceri Dorel Goia si Emanoil Viciu, care detin 34% si respectiv 15% din actiuni. Compania este evaluata pe Bursa la 43,6 mil. euro.