Lukoil nu pariaza pe revenirea vanzarilor de carburanti: Daca lucrurile merg ca acum, piata scade cu 2%

Autor: Roxana Petrescu 10.03.2010

Lukoil Romania, al treilea jucator de pe piata locala a carburantilor care detine circa 300 de benzinarii cu afaceri de peste un miliard de euro, crede ca in 2010 vanzarile de produse rafinate la nivel de piata si-ar putea continua scaderea, in contextul in care anul trecut pe plan local s-a vandut cu 6% mai putina benzina si motorina.

"La cum sunt azi lucrurile si daca asa se vor mentine pana la sfarsitul anului, vanzarile de carburanti la nivel de piata vor scadea cu circa 2%. Deocamdata nu exista semne de revenire in ceea ce priveste cererea de carburanti, dar trebuie luat in considerare si faptul ca de obicei perioada de iarna este caracterizata prin vanzari mai mici. Acum insa, situatia este mai dificila, pentru ca anotimpul rece a fost foarte greu si lung, ceea ce a daunat si mai mult segmentului constructiilor", explica Andrei Chirilescu, directorul general adjunct al Lukoil Romania.

Pesimism in industrie

Rusii de la Lukoil nu sunt singurii care nu cred in revenirea consumului de carburanti anul acesta, Petrom cel mai mare jucator din piata de profil avand aceleasi estimari pesimiste.

Potrivit declaratiilor recente ale Marianei Gheorghe, CEO al Petrom, anul acesta este asteptata o reducere de 5% a volumelor vandute, la nivel de piata fiind sesizabila o inrautatire a conditiilor chiar din ultimele luni ale anului trecut.

La nivel de piata, potrivit estimarilor Petrom, cea mai mare companie locala, vanzarile de carburanti au scazut anul trecut cu 6%, dupa ce ani de-a randul vanzarile de benzina si motorina au inregistrat evolutii ascendente pe fondul cresterii economice si al extinderii parcului auto. Pe segmente de piata, cel mai afectat a fost cel comercial unde scaderea volumelor vandute a fost de 9%, in timp ce pe segmentul de retail volumele comercializate in 2009 au fost cu circa 3% mai mici fata de cele din 2008.

Se tem de somaj

Jucatorii cred insa ca anul acesta lucrurile se vor inversa, segmentul care va avea de suferit cel mai mult urmand sa fie retailul. Principalul motiv pe care se bazeaza aceasta estimare este scaderea puterii de cumparare care ar putea interveni pe fondul cresterii numarului de someri. Datele statistice sustin aceste prognoze venite din partea petrolistilor, in contextul in care in luna februarie, rata somajului a crescut cu 0,2 puncte procentuale, pana la 8,3%, in total fiind 762.000 de someri inregistrati in structurile Agentiei Nationale de Ocupare a Fortei de Munca.

"Comparativ cu primele luni ale anului trecut, vanzarile noastre din ianuarie-februarie sunt cam la acelasi nivel", spune Chirilescu.

Potrivit celor mai recente informatii din partea Lukoil Romania, compania a inregistrat in primele noua luni ale anului trecut afaceri de 932 de milioane de dolari, aproape de doua ori mai mici comparativ cu nivelul de 1,7 miliarde de dolari inregistrat in perioada similara din 2008. Profitul operational era la acel moment de 47,4 milioane de dolari, cu 23,5% mai mic fata de primele trei trimestre din 2008. Scaderea vanzarilor a fost explicata de reprezentantii Lukoil Romania atat prin diminuarea cu 10% a volumelor vandute de companie precum si prin faptul ca preturile de vanzare au fost mai mici decat in 2008, pe fondul deprecierii barilului de petrol.

Pentru anul acesta, reprezentantii Lukoil nu au in plan extinderea retelei, ci poate doar marirea numarului de francize. "Nu mai construim benzinarii. Este posibil sa extindem numarul de francize. Acum cred ca avem 23 de francize", a mai precizat Chirilescu.