Ce spun sefii din transportul feroviar: Fara bani, nu avem ce strategie sa facem pentru calea ferata

Autor: Mirabela Tiron 10.03.2010

Romania incearca sa faca si drumuri si sosele si autostrazi si linii ferate, de aceea nu avem de niciunele. Ne blocam unii pe altii. Ar trebui sa se stabileasca anumite prioritati, sa se faca pe rand proiectele, spun oficialii din Transporturi.



Oficialul Ministerului Transporturilor precizeaza ca nu stie exact cati bani se vor duce anul acesta catre partea rutiera (drumuri, autostrazi) si cati pe partea feroviara, in functie de proiectele existente, insa afirma ca vede ca toate tarile europene investesc in dezvoltarea caii feroviare, ceea ce nu se intampla si in Romania.

"Ministerul Transporturilor si Infrastructurii a primit de la bugetul de stat 1,2% din PIB (1,2 miliarde de euro), in timp ce media europeana este de 3,5%. De aceea, in Franta si Germania, nu se mai foloseste avionul pe o distanta de 400 - 500 de kilometri, ci trenul de mare viteza. Este foarte complicat ca Romania sa ajunga la nivelul acestor tari din cauza lipsei de bani", a spus Popa.

Anul acesta s-au alocat doar 50 de milioane de lei (12,5 mil. euro) pentru lucrari de reparatii si intretinere a caii ferate (in conditiile in care in 2007 si 2008 nu s-a alocat niciun ban pentru acest capitol) si doar 150 de milioane de lei (37,5 mil. euro) pentru investitii.

"Suma este infima, nu avem ce strategie de reparatii de cale ferata sa facem cu banii acestia. O vom folosi pentru eliminarea celor peste 1.000 de puncte periculoase ale caii ferate", a mentionat Popa.

Banii alocati anul acesta nu permit acoperirea lucrarilor de reabilitare necesare la calea ferata.

"Incercam sa gasim solutii de finantare ca sa suplinim banii de la bugetul de stat. Am luat in considerare atat parteneriate public-private, cat si atragerea de fonduri europene", a spus Popa, adaugand insa ca este dificil sa atraga bani europeni, in conditiile in care proiectele europene se fac in cofinantare, adica sunt necesari niste bani din fonduri proprii pentru demararea proiectelor.

Aproape 10.000 de angajati pleaca din sistemul feroviar

In vederea reducerii costurilor de operare, anul acesta va avea loc un proces masiv de disponibilizare a angajatilor in companiile feroviare, un numar de aproape 10.000 de oameni urmand sa fie concediati de la CFR Calatori, CFR Marfa si CFR Infrastructura. "Daca in anii '90, pe domeniul feroviar erau aproape 240.000 de angajati, anul acesta vom ajunge la 60.000 - 62.000 de oameni, numar comparabil cu media europeana de 56.000 de salariati in sectorul feroviar", a spus Gheorghe Popa, secretar de stat pe probleme feroviare in Ministerul Transporturilor.

Astfel, aproape 1.350 de angajati de la CFR Calatori si filialele acesteia au primit avize de disponibilizare, urmand ca pana la sfarsitul lunii aprilie anul acesta sa se ajunga la 15.000 de salariati. Aceasta masura va aduce economii lunare de aproape 3,3 milioane de lei (810.000 de euro), in conditiile in care venitul mediu lunar al unul angajat CFR este de 2.400 lei (600 de euro), potrivit calculelor ZF.

Cele mai multe disponibilizari se vor face la transportatorul de marfa CFR Marfa, aproape 7.500 de oameni isi vor pierde locul de munca. "Au plecat deja 4.800 de oameni din companie, o parte au iesit la pensie si cealalta si-a gasit de lucru in alta parte", a spus Popa.

CFR Marfa a pierdut 24% din cota de piata in 2009

El a mai explicat ca in ultimii doi ani de zile la CFR Marfa a scazut volumul de marfa transportat cu 45% si ca pe fondul crizei compania a trecut pe pierderi. Cota de piata a transportatorului feroviar de marfa a ajuns anul trecut la 51% fata de 75% in 2008. "Concurenta din partea operatorilor privati feroviari este foarte puternica, acestia sunt foarte flexibili din toate punctele de vedere", explica Popa. Pe piata romaneasca sunt aproape 26 de operatori privati feroviari, dintre care cel mai mare este Grup Feroviar Roman, detinut de omul de afaceri Gruia Stoica.

Legat de privatizarea CFR Marfa, secretarul de stat pe probleme feroviare considera ca ar fi mai bine sa aiba loc o relansare a transportatorului feroviar de marfa si dupa aceea sa se puna problema privatizarii, pentru a nu se vinde degeaba compania, a carei valoare a scazut fata de anul 2007, cand era pe profit.

"S-a vorbit de intentia de privatizare a CFR Marfa, urmeaza ca o firma de consultanta sa faca o evaluare companiei. Deocamdata privatizarea este in stadiul de intentie", a spus Popa.

Nu doar CFR Marfa se confrunta cu dificultati, dar si CFR Calatori, al carei trafic este in scadere cu 18% si care a finalizat pe pierderi.

Care este strategia CFR Calatori anul acesta

"Exista o strategie de crestere a traficului de pasageri anul acesta. Am introdus pe liniile care ne permiteau trenuri din jumatate in jumatate de ora sau din ora in ora, calatorii putand opta astfel pentru intervalele orare cele mai potrivite", spune si Liviu Pescarasu, directorul general al companiei de stat CFR Calatori, care a rulat anul trecut venituri de 609 milioane de euro si pierderi de 61 de milioane de euro. Compania de stat CFR Calatori si-a bugetat pentru anul acesta pierderi de 44 de milioane de euro si venituri de 585 de milioane de euro, potrivit unui proiect de hotarare privind aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli pe anul acesta.

"Momentan incercam o mentinere a numarului de calatori si a veniturilor societatii. Numarul de bilete vandute de CFR Calatori a scazut anul trecut la 62 de milioane, fata de 75 de milioane in 2008", a declarat Liviu Pescarasu.

Compania de stat incearca sa creasca traficul de pasageri si prin extinderea distributiei prin semnarea a peste 100 de contracte cu agentiile de turism locale, dar si prin introducerea serviciului de rezervari online a biletelor de tren. Printre agentiile locale cu care s-a incheiat un parteneriat se numara Paralela 45 si Marshall Turism. Agentiile de turism vor primi un comision de 2-3% in functie de numarul biletelor vandute.

Directorul general al companiei CFR Calatori, numit la conducerea operatiunilor transportatorului de calatori in primul trimestru al anului trecut, spune ca se va inregistra o crestere a traficului de pasageri doar dupa ce se finalizeaza investitiile in modernizarea infrastructurii feroviare.

"Noi inca mergem cu un numar scazut de calatori pe ruta Bucuresti - Constanta si pe Campina - Predeal din cauza faptului ca aceste magistrale sunt grav afectate. Problema este ca nu exista nici bani pentru lucrari de reparatie", a spus Pescarasu.

Din cauza infrastructurii feroviare deficitare si a existentei a peste 1.000 de puncte periculoase, viteza medie pe ansamblul retelei la trenurile de calatori este de 43,9 kilometri pe ora, nivel evaluat in 2008 care este relevant si in prezent, avand in vedere ca nu au avut loc lucrari de modernizare. Mai mult, parcul CFR Calatori cuprinde multe vagoane vechi, doar 30-40% fiind noi si modernizate din 2.200 de vagoane.

Cu toate acestea, preturile biletelor de tren practicate de CFR Calatori le depasesc pe cele ale operatorilor privati rutieri pe anumite rute. Spre exemplu, pe Bucuresti-Bacau (distanta de 300 de kilometri si aproximativ cinci ore de deplasare) pretul unui bilet dus la tren este de 57 de lei, in timp ce la compania privata rutiera Massaro Trans pretul unui bilet este de 40 de lei.

"Preturile noastre sunt in general competitive cu cele ale operatorilor rutieri. Sunt doar unele zone, in care companiile rutiere practica tarife mai mici, in functie de programul curselor. Atuul nostru ramane siguranta", a spus Pescarasu.

Pe piata transportului de calatori, CFR Calatori concureaza cu companiile rutiere private de transport pasageri, dar si cu companiile aeriene Tarom, Blue Air, ce opereaza curse interne

"Cota de piata a CFR Calatori este de 85% pe calea ferata si de 27% pe toata piata de calatori din Romania", a spus Pescarasu, explicand ca sunt si companii de transport feroviar private (Servtrans sau RegioTrans) care opereaza insa pe linii secundare.

Desi competitia in piata este foarte puternica, secretarul de stat pe probleme feroviare Gheorghe Popa a declarat ca s-a pus problema majorarii pretului biletelor la CFR Calatori cu pana la 15%, ultima modificare a tarifelor avand loc in urma cu trei ani. El a explicat ca nu se incearca marirea tarifelor la bilete pentru acoperirea pierderilor, ci pentru suplinirea compensatiilor de la bugetul de stat. Anul acesta, CFR Calatori va primi subventii de 234 de milioane de euro (960 mil. lei), mai putin fata de anul anterior.