Benzinariile particulare, un business pe cale de disparitie: „In 2008 vindeam 3 cisterne de carburanti pe saptamana, acum nici macar una pe luna nu mai dau”

Autor: Roxana Petrescu 14.03.2010

In prezent in Romania au mai ramas 600 de benzinarii particulare, in contextul in care in 2004, cand piata carburantilor a fost liberalizata prin privatizarea Petrom, erau circa 1.200 de statii particulare. Atunci aveau o cota de piata de circa 17%, acum mai au aproximativ 7%, dar ca urmare a crizei, dar si a investitiilor obligatorii, benzinarii particulari ar putea ajunge la mai putin de 2%.

Potrivit prevederilor in vigoare, pana la sfarsitul acestei luni benzinarii particulari trebuie sa se doteze cu sisteme de supraveghere video sau de gestiune a stocurilor care sa permita la orice moment verificarea cantitatilor de carburant intrate sau iesite.

"Atat timp cat eu platesc accize pentru toti carburantii pe care-i cumpar, cum as putea sa vand mai mult de atat? M-au costat 6.000 de euro aceste sisteme. Nu am cum sa inchid benzinaria. Am credite la banca, am 22 de angajati din cei 33 pe care-i aveam inainte de criza. Am rezistat doar pentru ca mai am o firma mica de transporturi cu care m-am mai descurcat. Oricum, 6.000 de euro este tare mult acum. In plus au fost cazuri in care sistemele nu erau compatibile cu pompele. Sa schimbi o pompa te costa 7.000 - 8.000 de euro. Eu nu ma compar cu Petrom sau MOL. Multi au inchis", spune Constantin, proprietarul unei benzinarii particulare din Fetesti care are si o mica afacere de transporturi.

Reglementari dure pentru cei cu bani putini

Jucatorii din piata spun ca acum mai sunt circa 600 de astfel de unitati, dar numarul acestora va continua sa scada pentru ca nu pot face fata crizei si nici concurentei marilor companii de profil, cum ar fi Petrom, Rompetrol, Lukoil sau MOL Romania.

Tinand cont de ordinul de autorizare fiscala numarul 1.673, pe langa retailerii mari de carburanti, benzinarii particulari trebuie sa respecte anumite cerinte de ordin tehnic pe care majoritatea nu le aveau implementate: prezenta camerelor video la incarcare/descarcare, coordonarea tranzactiilor la pompe cu casa fiscala, existenta unor echipamente de calibrare si altele. "Luand in considerare si impactul recesiunii asupra capacitatii de investitii a companiilor, este de asteptat ca numarul benzinarilor particulari sa se reduca pana la aproximativ 2% din piata", spun reprezentantii MOL Romania, companie care administreaza o retea de 126 de benzinarii care-i aduce afaceri de 450 de milioane de euro.

Jucatorii din piata spun ca acum cota de piata a micilor benzinari este de circa 7-8%, fata de 17%, cat era in 2004, moment in care odata cu privatizarea Petrom, cea mai mare companie locala, a avut loc si liberalizarea pietei de carburanti.

In ultimii ani, punctele de alimentare din marile retele au devenit veritabile centre de servicii unde clientii pot, in afara de realizarea plinului de carburanti, sa serveasca o masa calda, sa efectueze diferite plati sau sa-si lase copiii sa se joace in spatiile special amenajate.

Specialistii spun ca vor mai rezista pe piata doar acele benzinarii particulare care sunt localizate in zone in care pentru o companie mare nu face sens din punct de vedere economic sa-si realizeze o investitie.

Vanzari anulate de criza

Potrivit Asociatiei Benzinarilor Particulari, anul trecut s-au inchis pe fondul crizei circa 100 de astfel de unitati, vanzarile acestor unitati scazand la jumatate.

La nivel de piata insa, scaderea vanzarilor a fost de 6%, potrivit estimarilor Petrom. Nici anul acesta nu se anunta a fi unul de revenire in ceea ce priveste vanzarile de carburanti, Lukoil Romania si Petrom estimand o reducere a volumelor vandute de circa 2, respectiv 5%.

"In 2008, aveam nevoie de 3 cisterne pline cu carburanti in fiecare saptamana ca sa fac fata cererii. Acum nu am nevoie nici macar de una pe luna. Daca nu aveam firma de transporturi, muream. Am de recuperat multe datorii de la firme care au cumparat carburant si dupa aceea nu au mai putut sa plateasca", a mai spus proprietarul benzinariei din Fetesti.

Potrivit jucatorilor din piata, in 2009, care a fost de altfel si primul an de scadere din ultimii ani, cel mai mare regres in ceea ce priveste vanzarile a fost inregistrat de segmentul comercial, unde volumele s-au diminuat cu 9%, in timp ce vanzarile pe segmentul de retail au fost cu 3 procente mai mici.

Pentru anul acesta este asteptata insa o inversare de tendinta, urmand ca retailul sa fie cel mai afectat segment de vanzare. Motivul principal pe care se bazeaza petrolistii cand inainteaza aceste prognoze este scaderea puterii de cumparare a populatiei din cauza cresterii somajului.

O afacere din ce in ce mai mica