Elena Covrig, manager resurse umane al Euroins:„Vreau sa creez o imagine a departamentului de HR care nu doar incheie hartii”

Autor: Adelina Mihai 14.03.2010

Compania Euroins (fosta Asitrans), care are pe piata locala peste 600 de angajati si 4.000 de colaboratori, a pregatit pentru acest an o serie de schimbari in politica de resurse umane.



Anul trecut, desi compania a redus din costurile cu personalul, a pastrat bonusurile si sporurile de fidelitate pentru angajati. Astfel, pentru primii trei ani petrecuti in cadrul companiei, de exemplu, angajatii primesc un spor de fidelitate de 3% la salariu. Bonusurile pot ajunge la echivalentul unui salariu brut sau de incadrare.

"Salariul mediu la nivelul companiei este de 2.500- 2.700 de lei net pe luna (595 - 640 euro), la care se adauga tichetele de masa si primele. Am taiat din costurile care puteau fi taiate anul trecut pentru ca nu vrem sa ne privim salariatii ca pe o cheltuiala, ci ca pe o valoare in companie", spune Elena Covrig, 37 de ani, managerul de resurse umane al firmei de asigurari Euroins.

Anul trecut au fost facute si cateva disponibilizari punctuale, mai ales pe pozitii de executie. "Am inghetat salariile si cred ca acelasi lucru vom face si in prima parte a acestui an. Am renuntat la prima de Craciun pentru ca la momentul decembrie 2009 era un cost mult prea mare pentru companie".

Anul acesta, Euroins, parte a grupului bulgar Eurohold, va mai deschide doua sucursale, una in Bucuresti si una in Ploiesti, dar are in plan si noi deschideri in franciza. In prezent, compania are 82 de agentii si 92 de francize pe piata locala. Din luna septembrie pana la finele lui 2009, compania a facut aproximativ 60 de noi angajari, mai ales pentru linia de vanzari.

"Nu vor intarzia sa apara si francize anul acesta, pentru ca sistemul este foarte bine pus la punct in companie si lucram cu mai multi brokeri".

Directorul de HR al Euroins spera ca in viitor sa se reajusteze politica de salarizare a companiei, pentru a aduce mai multe beneficii pentru angajati fata de ceilalti competitori de pe piata.

"2010 nu va fi un an bun pentru piata asigurarilor si nu ne asteptam la cresteri extraordinare, dar ne dorim sa ne mentinem pe o pozitie reala si consistenta pe piata."

Anul acesta, compania nu a renuntat la trainiguri, urmand ca angajatii din echipa de vanzari si cei din departamentul de daune sa urmeze programe de formare specializate.

"Vom face in continuare traininguri, dupa stabilirea bugetului, care a fost anul trecut de aproximativ 5% din bugetul total pentru resurse umane. Niciodata n-am avut bugete de training foarte mari, dar speram ca in viitor sa se majoreze. E clar ca cine investeste acum in training are de castigat".

Tot anul trecut, compania a organizat o conferinta in domeniul vanzarilor in Italia, la care au participat peste 50 de angajati.

"Am avut si cursuri de limba engleza de afaceri atat pentru salariatii din middle management, cat si pentru cei din executie".

Mai mult accent pe integrarea noilor angajati

Recrutarea angajatilor se face din Bucuresti, de la sediul central, iar compania foloseste in special site-urile de recrutare pentru angajarile de pe pozitiile de enty-level. Pentru pozitii mai specializate, din middle sau top management, compania apeleaza la firmele de executive search.

Atat Alin Bucsa, care ocupa pozitia de director general al Euroins de anul trecut, cat si Dan Bold, directorul executiv, au fost recrutati prin agentii de executive search.

Una din politicile de resurse umane din acest an vizeaza schimbarea perioadei de "induction" a angajatilor de pe pozitiile de entry-level, pentru ca, in general, dureaza destul de putin.

"Am creat materiale de prezentare si de informare despre companie pentru noii angajati pentru ca dorim sa degrevam putin sentimentul de teama. Oamenii care vin in companie au anumite asteptari si temeri si trebuie sa le acordam mai multa atentie. Desi majoritatea pleaca in teritoriu dupa angajare, vreau sa creez o imagine a departamentului de HR care nu doar incheie hartii, ci este un partener atat pentru management, cat si pentru oameni."

Pentru acest an, fluctuatia de personal estimata este cuprinsa intre 5 si 8%, intrucat o scadere a numarului de plecari voluntare s-a observat inca de anul trecut.

"Au existat momente in care oamenii s-au gandit de doua ori inainte sa faca un pas in cariera. Primim foarte multe CV-uri, chiar daca nu avem multe aplicatii deschise - sunt aplicatii spontane, le luam in considerare pe fiecare si cream o baza de date pe care o folosim de fiecare data cand facem angajari." In prezent, compania are pozitii dechise pentru agenti de vanzari, precum si pentru functia de inspector de asigurari in Ploiesti si Bucuresti.

Comportamentul angajatilor s-a schimbat anul trecut, ei au devenit mai circumspecti si au reactionat la ceea ce au vazut ca se intampla in piata.

"In general, acum se vad extremele. Oameni care pana acum n-au fost vizibili au devenit brusc foarte vizibili. Categoric anul trecut s-a facut un salt de imagine, de profesionalizare fata de 2008."

24 de zile de concediu pe an

In contractul colectiv de munca s-a stabilit ca angajatii Euroins sa aiba 24 de zile de concediu de odihna, si nu 21 de zile, cum este prevazut in Codul muncii.

Dupa perioadele de evaluare, se acorda si bonusurile de performanta, in functie de rezultate. O parte din angajatii tineri din sediul central au fost ajutati, printr-o flexibilizare a programului, sa isi termine studiile superioare.

"Am agreat impreuna cu reprezentantii salariatilor sa lucram in fiecare zi cu cate jumatate de ora in plus, pentru ca vinerea sa terminam mai devreme."

Elena Covrig

Euroins Romania pe scurt