Dacia creste si fara „Rabla” germana. Exporturile s-au triplat in ianuarie

Autor: Bogdan Alecu 14.03.2010

Exporturile Dacia au inregistrat o crestere de aproape 200% la nivelul lunii ianuarie, la un volum de aproape 25.200 de autovehicule, potrivit statisticilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).

Astfel, in prima luna din 2010 constructorul de la Mioveni a inregistrat cel mai ridicat volum de productie si de export din ultimii cinci ani, dar si cel mai scazut nivel de vanzari pe piata interna, potrivit statisticilor.

Valoarea exporturilor Dacia in ianuarie a fost de aproximativ 200 de milioane de euro, potrivit estimarilor ZF, ceea ce reprezinta aproape 9% din totalul exporturilor Romaniei, care in prima luna a acestui an au ajuns la 2,3 mld. euro, potrivit Institutului National de Statistica. Spre comparatie, in ianuarie 2010 exporturile de masini Dacia au reprezentat putin peste 3% din totalul exporturilor Romaniei. In prima luna a anului trecut, pe fondul crizei economice si al prabusirii pietei auto locale, Dacia a trimis angajatii acasa timp de doua saptamani si lua in calcul concedierea a peste 3.000 de salariati.

Cu toate ca Dacia se temea de sfarsitul programelor "Rabla" din Europa, care anul trecut au dus productia constructorului autohton la aproape 300.000 de masini, rezultatele din prima luna arata ca brandul romanesc inregistreaza in continuare vanzari in crestere. In Europa de Vest s-au inmatriculat in ianuarie 15.800 de modele Dacia, potrivit statisticilor Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), dublu fata de ianuarie 2009, in timp ce in Europa de Est, in tari precum Ungaria, Bulgaria si Romania, circa 1.500. Comparativ, exporturile Dacia au fost de aproape patru ori mai mai mari decat intreaga piata auto locala la nivelul primei luni a acestui an. In conditiile in care la nivelul lunii ianuarie productia de autoturisme a Dacia a urcat cu aproape 180%, la aproape 24.400 de masini, vanzarile pe piata locala au coborat in ianuarie cu aproape 56%, la 715 masini, adica exporturile au reprezentat peste 95% din totalul productiei uzinei de la Mioveni, acelasi procent inregistrat si de catre Ford la Craiova, dar la un volum mult mai mic.

"In 2010 exporturile se vor stabiliza la aproximativ 85%. Totusi vom conta pe piata locala, mai ales in conditiile in care avem anul acesta un nou program de innoire a parcului auto", a declarat Constantin Stroe, vicepresedintele Automobile Dacia.

Cea mai mare cerere la export a fost in continuare pentru Sandero, model de clasa mica si care detine aproape 60% din productia uzinei Dacia. Vanzarile Sandero au crescut de peste patru ori, la un volum total de peste 14.200 de masini. Alaturi de Sandero, cel de-al doilea model de volum in ceea ce priveste exporturile uzinei va fi in acest an Duster, cu un volum de 50.000 de masini, in conditiile unei productii de circa 60.000 de SUV-uri.

Potrivit datelor furnizate de producatorul auto, vanzarile Dacia ar putea ajunge in urmatorii 2-3 ani la aproape de 500.000 de unitati anual, dupa ce in 2009 au depasit 310.000 de unitati. "Suntem destul de optimisti in ceea ce priveste marca Dacia si credem ca poate creste cu 50% in Europa, cel putin. Trebuie stiut insa ca la Pitesti se construiesc masini si pentru Orientul Mijlociu sau Africa de Nord. Deci la un moment dat va exista o repartizare a sarcinilor intre Pitesti si Tanger - Maroc", a spus la Salonul de la Geneva Patrick Pelata, directorul operational al constructorului auto Renault si numarul doi in companie dupa Carlos Ghosn.